سرویس: اخبار شهرستان 17:01 - جمعه 28 خرداد 1395

مسئول جهاد کشاورزی بخش کوهپایه مطرح کرد:

مددکاران ترویج کوهپایه اقدام و عمل را به مزارع کشاندند/ کشت گیاهان دارویی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی

حسن احمدی گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی طرح های خوبی را در سطح شرق اصفهان می توان به کار بست تا با کمبود آب، نگرانی عمده ای در خصوص تعطیل شدن کشاورزی نداشته باشیم.

به گزارش اصفهان شرق از کوهپایه، در سال اقتصاد مقاومتی به همت یکی از مددکاران ترویجی مرکز کوهپایه، پرورش کرم ابریشم در یک سالن زیرزمینی واقع در شهر سجزی انجام شد.

مسئول جهاد کشاورزی بخش کوهپایه در این رابطه اظهار کرد: احمد کریمی که از مددکاران فعال ترویجی به توصیه مرکز جهادکشاورزی کوهپایه؛ در اردیبهشت ماه سالجاری اقدام به خرید 7 جعبه تخم نوغان از شهر نطنز شد و با کسب اطلاعات اولیه از آقای مهندس گلرنگ کارشناس و مسئول نوغانداری نطنز توانست با راه اندازی یک سالن در منزل خود اقدام به پرورش کرم ابریشم کند.

حسن  احمدی در خصوص پرورش کرم ابریشم گفت: کرم ابریشم فقط از برگ توت تغذیه میکند و از زمان شروع تغذیه تا مرحله پایانی تولید پیله؛ حدود دو ماه طول میکشد و برآورد میشود از این تعداد حدود سه میلیون تومان درآمد کسب کند.

وی با اشاره به اینکه این مددکار فعال بخش مایل است با کاشت انبوه درختان توت؛ در سال های آینده نسبت به ترویج پرورش کرم ابریشم در بخش کوهپایه اقدام و خود بعنوان نماینده نوغانداری شهرستان اصفهان فعالیت کند، افزود: انتظار میرود مسئولان همکاری لازم را با ایشان داشته باشند تا بتوان در سالی به نام اقدم و عمل، بهترین اقدام را با توجه به خشکسالی های موجود انجام داد.

لازم بذکر است چنانچه پرورش کرم ابریشم در هر منطقه ای که درختان توت وجود دارد پرورش یابد میتواند بعنوان یکی از مشاغل خانگی پردرآمد تلقی شود.

در این راستا و ادامه روند مددکاران ترویجی مرکز کوهپایه، کشت گیاهان داروئی کنگر فرنگی نیز در روستای زفره و مزرعه حسن آباد لاوونی انجام شد.

حسن احمدی در این خصوص گفت: سید ابوالقاسم قوامی از مددکاران فعال ترویجی به اتفاق پدر بزرگوارش در فروردین ماه سالجاری با تهیه بذر کنگر فرنگی از مرکز جهادکشاورزی کوهپایه اقدام به کشت این محصول باارزش در سطح بسیار کم کرد و چنانچه این محصول مستعد کشت در این منطقه باشد در سالهای آتی نیز کشت آن در سطوح بالاتر انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: کنگر فرنگی از جمله گیاهان داروئی است که ریشه، ساقه، برگ و گل آن خواص داروئی دارد و می توان با توان بالایی که از برخی مددکاران ترویجی دیده میشد، بتوان به نتیجه ای خوب در این خصوص رسید.

کوهپایه پرورش دهنده فعالانی است که به درستی راه را پیدا کرده و با حداقل امکانات در صدد، راهکاری ویژه برای برون رفت از مشکلات هستند به نوعی که مهندس محمد جعفر فشارکی نیز از این قافله عقب نماند و با بهره مندی از خاکی مناسب، اقدام به کاشت گیاهان دارویی کرد.

مسئول جهاد کشاورزی کوهپایه در این خصوص گفت: یکی از فعالین بخش کشاورزی در مزرعه سورچه واقع در روستای زفره اقدام به کشت انواع گیاهان داروئی از جمله گل همیشه بهار، زنبق، اریسا، عطری، گل محمدی، شمدانی، مغربی، یوکا، عناب، سیلور زینتی، سدوم زینتی و آتلانتوس در سطح یک هکتار نموده است.

وی در این خصوص اذعان کرد: اگر این کار ادامه یابد می توان در راستای اقتصاد مقاومتی طرح های خوبی را در سطح شرق اصفهان به کار بست تا با کمبود آب، نگرانی عمده ای در خصوص تعطیل شدن کشاورزی نداشته باشیم.

 

 

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.