سرویس: اجتماعی 08:09 - چهارشنبه 26 خرداد 1395

رسانه ملی از شور انقلابی تا جوانگرایی

تاکید به جوانگرایی مدیریت دررسانه ملی می شود تنها به سن و سال افراد محدود نمی‌شود، بلکه به قول فرمایش مقام معظم رهبری به دل، فکر و منش افراد هم مربوط است اینکه مدیر در عین مدیریت و توانایی های حرفه ای و البته نیروز جوانی که دارد دغدغه و شور انقلابی هم داشته باشد.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز – معصومه طاهری/ شکی نیست که مهمترین و اصلی ترین پایگاه رسانه ای کشور رسانه ملی است تنها رسانه فراگیر و عمومی که مخاطبان زیادی از دورترین نقاط کشور دارد و همین جایگاه و اهمیت آن را بیشتر می کند.

برهمین اساس نیاز است تا این دانشگاه عمومی به زعم امام خمینی از قوت بیشتری در برنامه ها و تولیدات خود برخوردار باشد تا بتواند تامین کننده نیازها وسلایق مخاطبان مختلف از سنین و اقشار گوناگون باشد. البته دور از انصاف نباشد در چند سال گذشته تلویزیون با خیزهای بلندی که برداشته به نسبت قبل رشد کمی و کیفی خوبی داشته و توانسته است تا حدودی برآورده کننده نیازهای مخاطبان باشد اما این رویه همواره با افت و خیز همراه بوده است.

آنچه مهم است ان است که رسانه ملی چه در بخش سراسری و چه استانی و محلی اگر می خواهد در رقابت تنگاتنگ رسانه ای عقب نماند و با معضل ریزش مخاطب مواجه نشود می بایست بدون عقب گرد ودرجا زدن، به جلو پیش برود و یک دانشگاه عمومی به تمام عیار باشد.

رهبر فرزانه انقلاب در دیدار خود با معلمان و دانش آموزان به مناسبت روز معلم ضمن گلایه از صداوسیما در ضعف برنامه‌سازی برای طیف نوجوان و جوان، توصیه‌هایی را نیز به رسانه ملی در ارتباط با این قشر از جامعه ایراد فرمودند که نشان از تیزبینی و دقت و درایت ایشان در ارتباط با رسانه ملی و ضرورت برنامه‌سازی برای نسل نوجوان و جوان و نیازهای این نسل دارد. ایشان در فرازی از سخنان خود فرمودند برنامه‌های تلویزیون در بخش آموزش متناسب با نیاز جوانان نیست و درهمین زمینه به توجه ویژه بر ابعاد دینی و اخلاقی برنامه‌ها تاکید کردند.

گلایه معظم له نشان از اهمیت و جایگاهی است که این رسانه فراگیر در کشور دارد. مطمئنا تحول در رسانه ملی بیشتر از همه به مدیریت و شیوه سکانداری آن برمی گردد تا بتواند با هدایت درست و اصولی زیر مجموعه های خود این کشتی بزرگ و قدیمی را به سرمنزل مقصود برساند و ضمن سرگرمی سازی و اطلاع رسانی مخاطبان نیازهای آموزشی و تربیتی آنها را نیز به فراخور تامین کند؛ چرا که مدیریت توانمند و خلاق و به روز است که با مهندسی فرهنگی و براساس شناخت رسانه و تاثیرات آن می تواند باعث خیزش های بلند و اثرگذار تلویزیون بشود اما با این وجود متاسفانه آنچه در جریان انتصاب‌های اخیر مدیران سیما در حال رخ دادن است، به زعم اغلب کارشناسان ارتباطات و رسانه نوعی بازگشت به عقب محسوب می‌شود.

این انتصاب‌ها، اول نشان‌دهنده نوعی کهولت و پیری در جریان مدیریت است و دوم هم این که گویای عدم اعتماد به جوان‌ها و محافظه کاری است؛ البته ناگفته نماند این که تاکید به جوانی مدیریت دررسانه ملی می شود تنها به سن و سال افراد محدود نمی‌شود، بلکه به قول فرمایش مقام معظم رهبری به دل و فکر و منش فرد هم مربوط است اینکه مدیری در عین مدیریت و توانایی های حرفه ای که دارد دغدغه و شور انقلابی هم داشته باشد.

به نظر می‌رسد که این طیف از افراد می‌توانند خون تازه‌ای در رگ‌های رسانه ملی جاری سازند. دکتر مجید حسینی‌زاد، جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با «شرق» در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل نشانی از خلاقیت در بسیاری از برنامه‌های سیما دیده نمی‌شود، می‌گوید: خلاقیت اصل اساسی کار یک هنرمند است. هنرمند در هر زمینه‌ای نیاز به بروز خلاقیت دارد. چیزی که خلاقیت را از بین می‌برد نوع مدیریت است. مدیریت بسته خلاقیت را بیش از هر چیز تهدید می‌کند و برنامه‌سازی که کارمند یک اداره است مجبور به اطاعت از قوانین و مدیرانش است. برخلاف سینما که هنر گرانی است و هنرمند با تکیه بر سرمایه‌ای اثرش را تولید می‌کند، تلویزیون به این صورت نیست.

در میان مدیران قبلی افرادی جوان و خوش فکر هم بودند که حذف آنها سوال برنگیز بود مانند محمد سرشار پسر محمد رضا سرشار قصه گوی ظهرجمعه رادیو که مدتها در حوزه هنری تواناییهای مدیریتی خود را به نمایش گذاشت بود و حتی انیمیشن بیست دقیقه «بچرخ تا بچرخیم» او در شبکه پویا بازتابی جهانی داشت اما این مدیر جوان و توانا هنوز در مسند شبکه پویا ننشسته بود که شاید به خاطر فشارهای سیاسی فدای فضای تغییر مدیریت شد؛ هرچند ظاهرا برای جبران مسئولان جدید صداوسیما سلیم غفوری رییس موسسه میثاق و موسسه امت واحده و مدیر مستند شبکه افق را در شبکه مستند مسئولیت دادند تا اگر این رفت ان بیاید.

اما همان گونه که گفته شد صداوسیما فارغ از پست های مختلف که همیشه بیانگر توانای ها مدیریتی یک فرد نیست (چند شغلی بودنهایی که در کشور رواج دارد) نیاز دارد تا مدیرانی جوان و خوش فکر را که همه هم و غم شان کار مشخصی است که به آنها داده می شود را به کار گیرند تا شاهد آن نباشیم که بودجه های ملی به اشکال مختلف در صداوسیما صرف کپی های دست چندمی از برنامه های ماهواره های ضدانقلاب همچون «فارسی وان» و «من و تو» شود که آنها نیز برنامه هایشان را از شبکه های آمریکایی کپی می کنند خروج محمد سرشار با همه توانایی هایی که داشت و رایزنی هایی که حتی برای شبکه پویا با آستان قدس کرد ضایعه ای بود که نباید تکرار شود. سرشار در همان مدتی که آمد نشان داد می توان از ظرفیت های موجود کمال استفاده را برد به شرطی که مدیری جوان وخلاق و متعهد و متمرکز بر آنچه باید صورت داده باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.