سرویس: سیاسی 07:00 - چهارشنبه 26 خرداد 1395

یادداشت/

برجام را چگونه آتش می‌زنند؟!

اینکه «ایران برجام را نقض نمی‌کند» گواهی است بر اینکه ما پای قراردادی که بسته‌ایم ـ هر چند مطلوب کامل‌مان نباشد ـ می‌ایستیم، اما اگر طرف مقابل نخواهد پای عهد خود بایستد، چرا باید فرصت یابد که به تماشای نتایج خوشایند عهدشکنی خود در منطقه خلیج فارس بنشیند؟!

به گزارش اصفهان شرق، روزنامه «جوان» در یادداشتی نوشت:

هر دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا هر از گاه در سخنرانی‌های انتخاباتی تهدید می‌کنند که اگر رئیس جمهور شوند برجام را پاره می‌کنند، اما دیشب از صدایی محکم، صریح و رسا شنیدند که اگر شما برجام را پاره کردید، ما آن را آتش می‌زنیم!

رهبر معظم انقلاب دیشب به تهدیدات امریکایی‌ها پاسخی قابل تأمل دادند. ایشان تأکید کردند که «ما برجام را نقض نمی‌کنیم، اما اگر طرف مقابل نقض کند ـ‌که الان نامزدهای ریاست جمهوری امریکا دارند تهدید می‌کنند که برجام را پاره می‌کنیم ـ اگر آنها برجام را پاره کردند، ما آن را آتش می‌زنیم.»

آتش زدن برجام آنگونه که بار معنایی واژه‌‌ها حکم می‌کند، موضعی کاملاً تهاجمی در مقابل پاره‌کردن برجام امریکایی‌هاست. «باز گرداندن چرخه هسته‌ای به قبل از برجام و افزون بر آن» و آتش زدن قراردادهای صوری امریکایی‌ها با همپیمانان خودشان در جنوب خلیج فارس برای داشتن پایگاه و رفت و ‌آمد آسان در این منطقه و تسلط کامل ایران بر تنگه هرمز برای احقاق حقوق ملت که با حضور و پیوند امریکا و اعراب به خطر و خسارت افتاده است، فقط می‌تواند آغازی بر آتش زدن برجام باشد.
اینکه «ایران برجام را نقض نمی‌کند» گواهی است بر اینکه ما پای قراردادی که بسته‌ایم ـ هر چند مطلوب کامل‌مان نباشد ـ می‌ایستیم، اما اگر طرف مقابل نخواهد پای عهد خود بایستد، چرا باید فرصت یابد که به تماشای نتایج خوشایند عهدشکنی خود در منطقه خلیج فارس بنشیند؟!

اگر قرار است که امریکا با پاره کردن برجام به همه تحریم‌ها و تحدید و تهدیدهای خود ادامه دهد، چرا ایران باید به تماشای این معرکه‌گیری غرب که چشم به هلاکت ایران دوخته‌ است بنشیند و چرا اسرائیل پس از پاره کردن برجام بتواند روی خوش ببیند. قطعاً بخشی از غوغای ما در آتش زدن برجام گریبان صهیونیست‌ها را خواهد گرفت و معلوم نیست تا به کجا این آتش ادامه خواهد یافت.

واضح است که عمل ایران در مقابل امریکا، همانند آینه عین به عین نیست که هر چه کردند، عین آن را ببیند بلکه جمهوری اسلامی ایران برای عمل و رفتار خود، هویت و شخصیتی مستقل قائل است که برخاسته از تجلیات آرمانخواهانه و ایدئولوژیک اوست و بنابراین چه بسا جمهوری اسلامی با تکیه بر پشتوانه افکار بیدار و روحیه مقاومت‌جویانه ملت خود که آزمون‌های بزرگی در تاریخ پشت سر گذاشته‌اند و با توکل به وعده‌های الهی برای نصرت مؤمنان، در برابر هر صدای مخالفی که از غرب در قضیه برجام بشنود، مانند کوه عمل کند که اگر چه ممکن است پاسخ با اندکی تأخیر داده شود اما هیبت و شکوه پاسخ شباهتی با صدای اولیه نخواهد داشت.

تکیه بر توهم «امکان کنار آمدن با امریکا» خطای بزرگ است و این هوشیاری اکنون در عموم مردم ایجاد شده است و دولتمردان نیز ـ به‌جز اندکی ـ بر کاغذی بودن برجام و عهدشکنی امریکا مقر شده‌اند. اکنون باید به امریکایی‌ها فهماند که پاره کردن برجام و عمل نکردن به آن، آنان را در وسط آتش مهیبی قرار می‌دهد که از شعله آتش قرارداد برجام شعله‌ور شده است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.