سرویس: اقتصادی 10:35 - سه شنبه 25 خرداد 1395

جزییات ماجرای برنج های تاریخ گذشته در سبد کالا

درحالی صفایی رئیس تعاون روستایی در نامه رسمی به شرکت بازرگانی دولتی از فروش نرفتن ۴۵درصد برنج های سبد کالا در چند ماه گذشته خبر داد که مدیرکل این سازمان اعلام پایان انقضای برنج در نامه صفایی را اشتباه خوانده و گفته، پس از نامه برنج ها ۶روزه فروش رفت.

به گزارش اصفهان شرق، علیرضا جوانمردی در خصوص عرضه برنج “تاریخ‌مصرف گذشته” در سبد کالای دولت و نامه نگاری‌های صورت گرفته در این ارتباط، میان رئیس سازمان تعاون روستایی با مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اظهار کرد: نامه‌نگاری رئیس سازمان تعاون روستایی به مدیرعامل بازرگانی دولتی برای تسویه‌حساب اقلام باقی‌مانده سبدکالا است و این درخواست را از شرکت بازرگانی داشتیم که اقلام باقی‌مانده را دریافت کنند، زیرا زمان طرح سبد کالا در 15 اردیبهشت تمام‌ شده است.

وی افزود: بر اساس استعلام صورت گرفته از استان‌هایی که در این طرح همکاری دارند تاریخ انقضای این برنج‌ها 15 خردادماه بوده و تاریخ آنها هنوز نگذشته است.

1692431_181

جوانمردی در پاسخ به این سؤال که” پس به چه دلیل در نامه رئیس سازمان تعاون روستایی به مدیرعامل بازرگانی دولتی به‌صراحت اعلام‌ شده که تاریخ‌ مصرف این برنج‌ها منقضی شده است؟ گفت: «استان‌های عرضه کننده سبد کالا برای اینکه بتوانند برنج خود را زودتر به ما پس دهند گفته‌اند که برنج ( شرکت بازرگانی دولتی) منقضی یا در حال انقضا است، اما  اشتباه کرده‌اند و آقای صفایی مدیرعامل سازمان تعاون روستایی نیز بر اساس این اظهارت به بازرگانی دولتی، نامه نوشته است.»

مدیر کالاهای مصرفی سازمان تعاون روستایی ادامه داد: نامه نگاری این 2 مقام دولتی به این معنی است که شرکت بازرگانی دولتی برنج مانده خود را دریافت و تسویه کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا  شرکت بازرگانی دولتی قبول کرده است که مازاد این برنج را از شما دریافت کند؟ اظهار داشت: اطلاعی از این موضوع ندارم اما این برنج‌ها کماکان قابل‌مصرف هستند.

مدیر کالاهای مصرفی سازمان تعاون روستایی  در پاسخ به این سؤال که” درصورتی‌که این برنج‌ها تا 20 روز آینده به فروش نرسند چه سرنوشتی خواهند داشت؟ تأکید کرد: نامه ما برای 19 خردا ماه سال جاری است و از این روز 6 روز گذشته و ظرف این مدت بر اساس استعلامی که دقایقی پیش انجام شد، نزدیک به 600 تن دیگر از این محصول فروخته‌ شده است.

وی افزود: از مجموع 900 تن برنج باقی مانده تا تاریخ 19 خرداد تنها حدود 300 تن باقی‌مانده و آن نیز ممکن است تا تاریخ انقضای آن فروخته شود.

مدیر کالاهای مصرفی تعاون روستایی گفت: طرح سبد غذایی کالا از بهمن‌ماه شروع‌شده و این برنج‌ها به دلیل اینکه جنس سبد کالا به دلیل کمبود عرضه مرغ، جور نبوده فروش نرفته است.

 مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در نامه ای به تاریخ 19 خرداد به مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی از فروش نرفتن 45 درصد برنج موجود در سبدکالا در بازار آزاد خبر داد و نوشت:ظاهراً بنابر اعلام استان‌ها برنج مذکور تاریخ مصرف آن منقضی بوده، بنابراین با مرجوع شدن برنج ها موافقت کنید.

حسین صفایی در نامه خود به قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران خوستار موافقت با مرجوع نمودن این برنج ها برای جلوگیری از ضرر و زیان شبکه تعاونی‌ها و اتحادیه‌های مجری طرح توزیع سبد کالا شد.

در نامه صفایی به قنبری آمده است: “احتراما همانگونه که مستحضرید این سازمان از طریق شبکه فروشگاهی و مرکز عرضه محصولات در سطح شهرها و روستاها که قریب 950 فروشگاه در این زمینه تجهیز گردیده و در اجرای طرح توزیع سبد غذایی کالا ویژه اقشار آسیب‌پذیر (مستمری بگیران کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی) و همگام با سایر تعاونی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جمله شهروند، رفاه، اتکا، امکان و فرهنگیان در امر توزیع سبد غذایی کالا اعلام همکاری و مشارکت داشته‌اند. در همین راستا آخرین مرحله از اجرای این طرح ملی تفاهنمامه با شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی (تامین کننده برنج) و شرکت پشتیبانی امور دام کشور (تامین کننده مرغ و کنسرو مرغ) که طی آن برای فروشگاه‌های تحت پوشش تعاونی‌ها و اتحادیه‌های وابسته سهمیه‌ای تعیین شد، به طوری که میزان 2300 تن برنج وارداتی و میزان 2 هزار تن مرغ منجمد و میزان 2.7 میلیون قوطی کنسرو مرغ پیش‌بینی و البته با تاخیر در اختیار مراکز عرضه و فروشگاه‌های تحت پوشش شبکه قرار گرفت.

از آنجایی که مقرر بود چنانچه بخشی از اقلام مذکور پس از اتمام طرح باقی بماند، به شکل فروش آزاد توزیع گردد و با عنایت به اینکه ظاهراً بنابر اعلام استان‌ها برنج مذکور تاریخ مصرف آن منقضی بوده و استقبال مناسبی جهت فروش به شکل آزاد به عمل نیامده، لذا بخشی از سبد مذکور حدوداً 45 درصد آن باقیمانده که به جهت شرایط دمای بالای مقطع کنونی امکان فسادپذیری آن بسیار زیاد می‌باشد (مرغ منجمد و برنج) و براساس پیگیری‌ صورت گرفته و اعلام شرکت پشتیبانی امور دام و آن شرکت، امکان مرجوع نمودن اقلام فوق وجود ندارد. لذا در جهت جلوگیری از ایجاد ضرر و زیان به شبکه تعاونی‌ها و اتحادیه‌های مجری طرح، خواهشمند است ضمن مساعدت لازم دستور فرمایید شرایط مرجوع نمودن اقلام یاد شده مهیا گردیده و ضرر و زیان ناشی از این امر به حداقل برسد.”

منبع: تسنیم
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.