سرویس: اقتصادی 12:02 - یکشنبه 23 خرداد 1395

استاد دانشگاه اصفهان:

دولت ذاتا به واردات اشتها دارد/ وضعیت رکود حاکم بر اقتصاد کشور ناشی از خطاهای راهبردی دولتمردان است

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه امروز در میان تولیدکنندگان یک حالت انتظار و ساکنی برای تولید به دلیل مشخص نبودن سیاست های دولت وجود دارد که این ضربه سنگینی می زند، افزود: وضعیت راکد و بی عمل اقتصادی کشور ناشی از خطاهای راهبردی دولت است.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز، خبر تعطیلی کارخانه ارج از قدیمی ترین کارخانه های ایران در روزهای گذشته  که البته حرف های ضد و نقیض زیادی پیرامون آن شنیده می شد، باعث تاسف بسیاری از کارشناسان و مردم شد، ولی آنچه که مشخص است وضعیت وخیم تولیدکنندگان داخلی است، عاملی که انتظار می رفت در فضای پسا برجام بهبود یابد ولی نه تنها بهبود نیافت، بلکه بدتر هم شده و وخامت اوضاع را دو چندان کرده است، این درحالی است که دولتمردان و رئیس جمهور مرتبا دم از گشایش اقتصادی در فضای پسا برجام می زنند.

محمد رضا حیدری عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز، اظهار کرد: ما الان در دوره ای هستیم که بزرگترین رکود اقتصادی کشور را تجربه می کنیم.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم یک حالت انتظار و امیدی را در بین مردم و فعالین اقتصادی تحت لوای برجام و گشایش روابط خارجی ایجاد کرد و شروع به انجام تبلیغات برای ورود  سرمایه گذار خارجی و گشایش اقتصادی  در سایه توسعه روابط خارجی کرد، گفت: اما دولت امروز نتوانسته است به آن انتظارها و امیدها پاسخ مناسب بدهد و این وخامت را دوچندان کرده است.

استاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: دولت به این دلیل که ماهیتا تفکر تکنوکراتی دارد به طور ذاتی اشتهای واردات دارد، این اشتهای واردات باعث می شود این فعالین اقتصادی احساس کنند این رقیب خارجی با تسهیلات و شرایط و زمینه هایی که دولت در اختیار آن می گذارد، بخواهد با تولید کنندگان داخلی رقابت کنند که البته این رقابت به دلیل بالاتر بودن تکنولوژی در کشورهای خارجی در شرایط برابر نیست.

وی ادامه داد: امروز تولید کننده داخلی در وجود خود یک رقابت ناعادلانه با کشورهای خارجی را احساس می کند، این امر باعث شده که تولید کننده انگیزه اش را از دست بدهد و احساس کند هر تولیدی محکوم به شکست است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه امروز در میان تولیدکنندگان یک حالت انتظار و ساکنی برای تولید به دلیل مشخص نبودن سیاست های دولت وجود دارد که این ضربه سنگینی می زند، افزود: وضعیت راکد و بی عملی اقتصادی کشور ناشی از خطاهای راهبردی دولت است.

وی اذعان کرد: دولت یازدهم علی رغم تاکیدات رهبری و کارشناسان به جای نگاه درون زا، همه تخم مرغ های خود را در سبد برجام و سیاست خارجه نهاد  و این باعث وخامت اوضاع شد، باید دولتمردان بدانند که شرکت های خارجی به دنبال بازار فروش جدید برای خود هستند و ایران موقعیت خوبی برای آنها است و هرگز در پی سرمایه گذرای و ورود تکنولوژی نیستند.

حیدری خاطرنشان کرد: دولت شدیدا انتظارات خوش بینانه ای نسبت به برجام و فعالین اقتصادی ایجاد کرده است که سرانجام آن مشخص نیست، توصیه ما به عنوان یک معلم اقتصاد به دولت برای بهبود اوضاع، نگاه درون زا و  اصلاح فضای کسب وکار را در درون است.

وی بیان کرد: امارهای فضای کسب و کار در درون کشور بسیار بد است و دولت باید به سمت بهبود و اصلاح این فضا برود، ولی متاسفانه ما شاهد چنین عملکرد و سیاستی از سوی دولت نیستیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.