سرویس: اخبار شهرستان 17:15 - جمعه 21 خرداد 1395

امام جمعه شهر محمدآباد:

انسان در همه امور و قبل از انجام آن، رضایت الهی را در نظر بگیرد

حجت الاسلام هاشمی: انسان در همه امور و قبل از انجام آن، رضایت الهی را در نظر بگیرد، آیا این کاری که قرار است انجام شود مورد رضایت خداوند می باشد یا نه؟

به گزارش اصفهان شرق، خطبه های نماز جمعه شهر محمدآباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین هاشمی21/3/95

امام جمعه شهر محمدآباد در خطبه اول نماز پس از دعوت نمازگزاران به تقوای الهی به بیان روایتی از امیرالمومنین پرداختند:

امیرالمومنین (ع) در روایتی می فرمایند:«قلب خود را بوسیله تفکر متنبه کن و به نماز شب بپرداز و پرهیزگاری را پیشه خود ساز». انسان برای اینکه به سعادت برسد، در مرحله اول باید بداند برای چه خلق شده، هدف از خلقت او چه بوده است.جایگاه او در خلقت چیست؟چه تفاوتی بین او و سایر موجودات وجود دارد. با تفکر در این مسائل است که انسان از غفلت خارج شده و می تواند در مسیر صحیح حرکت کند. انسانی که از حقیقت انسانیت خود که خلیفه است ، غافل باشد، مقصد که آخرت است را از یاد ببرد، به تفاوت خود با سایر موجودات توجهی نداشته باشد، نمی تواند مسیر زندگی خود را از سایر موجودات جدا کند. پس از تنبیه قلب و آگاهی آن از جمله اموری که موجب استمرار این امر می شود و بدان عمق می بخشد نماز شب است. اینکه انسان در دل شب، وقتی که دیگران در خواب به سر می برند، از بستر برخیزد و به نماز و عبادت الهی بپردازد. با نماز شب انسان با خداوند انس پیدا می کند و با این انس از غفلت دور می شود. از جمله مواردی نیز که به این آگاهی کمک می کند و باعث استمرار آن است،تقوای الهی است . اینکه انسان در همه امور و قبل از انجام آن، رضایت الهی را در نظر بگیرد، آیا این کاری که قرار است انجام شود مورد رضایت خداوند می باشد یا نه؟

خطبه دوم

خطیب جمعه شهر محمدآباد در خطبه دوم پس از دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی ، با اشاره به کلامی از امیرالمومنین به اقسام روزه پرداختند، و بیان داشتند: امیرالمومنین علی (ع) سه نوع روزه را مطرح می کنند؛ یکی صوم الجسد ، که عبارت است از امساک از خوردن و آشامیدن از روی اراده و اختیار ، این نوع روزه بخاطر ترس از عقاب و میل به ثواب و اجر است. نوع دوم صوم اللسان است؛ یعنی بازداشتن زبان از آنچه نباید بگوید. و نوع سوم ، صوم القلب است؛ صوم قلب یعنی بازداشتن حواس پنجگانه از همه معاصی و خالی کردن قلب از همه اسباب شر و بدی . در ادامه حضرت می فرماید:صوم قلب بهتر و با فضیلت تر از صوم لسان است.و صوم لسان بهتر و با فضیلت تر از صوم جسم و شکم است.

هاشمی  در ادامه به اسلام امریکایی که در بیانات رهبر انقلاب مطرح شده پرداختند و بیان داشتند:اسلام امریکایی مؤلفه ها و شاخصه هایی دارد که التقاط یکی از آنهاست. طرفداران این نوع اسلام ، آن را با اندیشه های مادی و غربی تفسیر می کنند، لذا اسلامی که مطلوب آمریکا ، لندن و پاریس است. اسلامی است که سازگار با شرایط حاکم بر جهان است. اسلامی است که همه زشتیها و پلیدی ها غرب را توجیح می کند.

وی افزود: تساهل و تسامح از دیگر مولفه های اسلام سکولار است.دین اسلام دعوت می کند به اینکه نباید روی اصول ایستادگی کرد. در این نوع اسلام کسانی که اصولگرا هستند و بر مبانی اسلام تاکید می ورزند انسانهای خشونت گرا می دانند.

جدایی دین از اجتماع از دیگر مولفه های این نوع اسلام است. اسلام امریکایی اسلامی است که از دخالت در اجتماع و جامعه منع شده است. این نوع اسلام فقط مخصوص زندگی شخصی افراد است.طرفداران اسلام آمریکایی با تاکید بر جدایی دین از سیاست ، حکومت مذهبی را در هر شکل آن طرد و معتقدند روحانیت نباید در قدرت سیاسی مداخله کند زیرا نمی توان جامعه را براساس احکام اسلام در دنیای مدرن بازسازی کرد.

هاشمی نگرش ناسیونالیستی را یکی دیگر از مولفه های اسلام آمریکایی برشمرد و ادامه داد: اسلام آمریکایی به حس ناسیونالیستی و ملی گرایی بها می دهد که این نگرش در برابر نگرش امت واحده اسلام اصیل قرار دارد.ملی گرایی تناسب با ضروریات محیطی دارد.از این رو با تفکر مادی هم آهنگی کامل دارد.

از ویژگیهای ملی گرایی، خودخواهی و کم انگاری شأن دیگران و فقدان روحیه انتقاد پذیری و عدم احساس مسئولیت و عدم رعایت جانب انصاف است.از این رو ملی گرایی به تدریج واقع بینی را از دست می دهد و پندار خیالی را بر جامعه حاکم می کند. امام خمینی در این رابطه می فرماید:«این که من مکرر عرض می کنم که این ملی گرایی اساس بدبختی مسلمین است برای این است که این ملی گرایی ، ملت ایران را در مقابل سایر ملتهای مسلمین قرار می دهد و ملت عراق را در مقابل دیگران و ملت کذا را در مقابل کذا . اینها نقشه هایی است که مستعمرین کشیده اند که مسلمین با هم مجتمع نباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.