سرویس: اقتصادی 10:15 - جمعه 21 خرداد 1395

با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی

کشت برنج در استان اصفهان ممنوع شد/ تصمیم‌گیری برای تغییر الگوی کشت

برنامه ممنوعیت کشت برنج در استان اصفهان با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و استاندار اصفهان تصویب شد.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در جلسه جایگزین کشت برنج که با حضور معاون زراعت و باغبانی وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: در استان اصفهان به دلیل مشکلاتی که پیرامون حوضه آبریز زاینده رود وجود دارد، تغییر الگوی کشت از موضوعات بسیار مهم در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه در داخل این الگو، کشت برنج سبب رنجش شده است، گفت: کشت برنج همواره مورد انتقاد قرار گرفته و همیشه بهانه‌ای برای وفور آب در این حوضه محسوب می‌شده و باید در این‌باره تصمیم جدی گرفته شود.

استاندار اصفهان تصریح کرد: سطح کشت برنج در 3 سال اخیر به یک پنجم قبل رسیده است ولی همین مقدار نیز با توجه به تبعات اجتماعی آن قابل تأمل است.

وی ادامه داد: البته اختلاف مصرف آب بین کشت جایگزین با کشت برنج عدد بزرگی در سرتاسر استان نخواهد بود و در مجموع حداکثر 20 میلیون متر مکعب است و با حذف کشت برنج مشکل بی آبی حل نخواهد شد زیرا حق آبه کشاورزان به قوت خود باقی است.

زرگرپور افزود: طرح 3 ساله تغییر الگوی کشت توسط جهاد کشاورزی استان ارائه شده ولی باید مشخص شود که هرکدام از دستگاه‌ها چه تصمیماتی باید بگیرند.

استاندار اصفهان به سازمان جهاد کشاورزی استان دستور داد شورای راهبردی کشت جایگزین را با حضور مدیران مرتبط و فرمانداران 3 شهرستان مربوطه تشکیل دهد و اقدامات لازم معمول گردد.

وی گفت: با توجه به کمبود شدید آب در حوضه زاینده رود باید تحویل آب قطره قطره صورت پذیرد زیرا با شیوه‌های به کار رفته در دهه‌های قبل به صورت جدی با مشکل مواجه می‌شویم.

مدیر ارشد استان اصفهان تأکید کرد: باید به مسائل فرهنگی و اجتماعی این موضوع نیز توجه شود و در واقع یک طرح فراگیر در این زمینه پیش بینی و تدوین شود.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه تغییر الگوی کشت در تمام مناطق دنبال می‌شود، اظهار داشت: در 3 سال اخیر در 20 هزار  هکتاراز اراضی تغییر الگوی کشت صورت گرفته و توسعه کشت محصولات با نیاز آبی کم و کاهش یا حذف تدریجی محصولات با نیاز آبی زیاد در دستور کار قرار گرفته و کشت برنج از 19 هزار هکتار به 4 هزار هکتار رسیده است.

قدرت الله قاسمی با بیان اینکه مباحث آموزشی و ترویجی، مزارع الگویی و مزارع تحقیقاتی، جایگزینی با سایر محصولات و پشتیبانی در این طرح دیده شده است، افزود: تدوین قوانین لازم در سطح ملی، تشکیل ستاد راهبردی و تخصیص به موقع اعتبارات، هماهنگی و ایجاد صنایع بالادستی، نظارت و تأمین به موقع نهاده‌های لازم و نصب کنتور حجمی و اعطای تسهیلات تشویقی از جمله الزامات اجرای طرح است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان اصفهان نیز گفت: استان اصفهان در طول 10 سال گذشته در کشت برنج در رده هفتم با اختلاف بسیار زیاد با رده‌های قبلی قرار گرفته و این هیاهوی ایجاد شده واقعا درست نیست.

وی تصریح کرد: بیشترین کشت برنج در استان مناطقی است که طبق طومار شیخ بهایی، حق آبه دارند و در هر صورت باید به آن‌ها آب اختصاص یابد.

مسعود میرمحمدصادقی افزود: با تبادل موافقت‌نامه بین کشاورزان شرق و غرب تعداد زیادی از کشاورزان غرب، غله کار شده‌اند و تغییر الگوی کشت و تغییر کاربری زمین‌ها و جایگزینی صنایع وابسته و جنبی و … از جمله اقدامات انجام شده است.

معاون زراعت و باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه اظهار داشت: کمبود آب در سراسر کشور مشهود است در هیچ کجای دنیا، برنج در مناطقی با بارش کمتر از 800 میلیمتر کشت نمی‌شود.

عباس کشاورز افزود: پیرو ابلاغ صورت گرفته کشت برنج در سراسر کشور (به جز استان‌های گیلان و مازندران) ممنوع است و این موضوع حتی به بیمه‌های کشاورزی نیز اعلام شده است.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم پیش بینی ابزارهای قانونی برای مقابله انجام شده است، گفت: در هیج جای ایران به جز دو مورد اعلام شده حمایتی صورت نخواهد گرفت و باید کمک کنیم و کشاورزان را قانع نماییم که به کشت جایگزین روی آورند.

معاون زراعت و باغبانی وزارت جهاد کشاورزی درباره کشت برنج در اصفهان گفت: من نیز قبول دارم که کشت محدود برنج در اصفهان غیرمنصفانه بزرگ نمایی شده است و واقعیت موجود آنگونه که تبلیغ می‌شود نیست ولی باید کشت جایگزین با قوت پیگیری شود.

وی با اشاره به نرم افزار طراحی شده در وزارت کشاورزی گفت: الگوی کشت اصفهان نیز می‌تواند در این نرم افزار نهادینه و در چند جلسه ارائه گردد.

کشاورز با بیان اینکه طی 2 سال گذشته سطح کشت برنج به جز در استان‌های گیلان و مازندران، 120 هزار هکتار کاهش یافته است، گفت: اینجانب تضمین می‌دهم که بحث بذر مورد نیاز کشت جایگزین تامین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.