سرویس: دین و اندیشه 17:02 - پنجشنبه 20 خرداد 1395

نقش من در بیکاری (قسمت آخر)

معرفی موسسه و خیریه نذر اشتغال امام حسین +دانلود کتاب

فرهنگ اشتغال و اشاعه آن بسیار مهمتر از ایجاد کارگاه اشتغال است و ایجاد کارگاه در خیریه نباید بیشتر از ۳۰ درصد از توان مالی و نیروهای خیریه را جذب نماید. پس از اجراء این مراحل ان شاءاله جوانانی آماده و علاقه مند به کار و توانا برای انجام کارها خواهیم داشت

به گزارش اصفهان شرق به نقل از ندای اصفهان، آیا تاکنون دیده یا شنیده اید که کسی بگوید من در بیکاری جامعه امروزم این نقش یا تاثیر را داشته ام؟ نه، نه تنها ندیده و نشنیده اید که شاید تعجب هم بکنیم که من چه کاره ام؟ من که نه مسئولیتی نه اختیاراتی دارم. اکبر اخوان مقدم مدیرعامل خیریه نذر اشتغال اما، عقیده ای غیر از این دارد: او معتقد است تک تک ما در بیکاری امروز جامعه نقش داریم و باید به آن بیندیشیم، برای ایفایش تلاش کنیم و از گذشته غفلت آلودمان نسبت به این مهم توبه و جبران مافات کنیم.

«نقش من در بیکاری» نام کتابی است که خیریه نذر اشتغال امام حسین در ۱۸۴ صفحه تالیف و چاپ نموده است که این کتاب ارزشمند در ۱۱ قسمت در پایگاه خبری تحلیلی ندای اصفهان منتشر شده است (اینجا).

دریافت فایل PDF متن کامل کتاب: دانلود

باتشکر از آقای حامد هژبرنژاد معاون پژوهش خیریه

کتاب نقش من در بیکاری

در ادامه به معرفی این موسسه، شرح وظایف و چارت سازمانی آن از زبان مدیرعامل موسسه می پردازیم.

۱- معرفی خیریه نذر اشتغال

در این خیریه برآن شدیم تا با توجه به اینکه یکی از اصلی ترین معضلات کشور اشتغال است به خیرین و جامعه خود بگوئیم بیائید با یاری یکدیگر به رفع این معضل بپردازیم. نام خیریه را “نذر اشتغال” نهادیم چون معتقدیم همانگونه که برای درمان، غذا، پوشاک، بهداشت، مدرسه سازی و امور فرهنگی مذهبی نذر می کنیم بایستی در زمینه اشتغال و مهمتر از آن در زمینه فرهنگ اشتغال نذر کنیم.

واضح است در بسیاری از موارد دریافت هدایایی همچون غذا، پوشاک و درمان به صورت سنت درآمده و شخص دریافت کننده خیرات و نذورات، خود را مستحق دریافت می داند، خواه این پرداخت از طرف خیریه های مردمی باشد و یا از طرف خیریه هایی که با بودجه دولت اداره می شود. به هر حال دربسیاری از موارد این عمل ارزشمند به یک ضد ارزش تبدیل شده است و دریافت کننده خدمات و کالا دلیلی بر کارکردن و بهبود شرایط زندگی خود نمی بیند که اگر چنین کند مستمری اش قطع خواهد شد.

از طرف دیگر خیرین هم تغییر روش نداده و با توجه به عدم علاقه به پایان دادن و پرداخت بدون زحمت، باز هم به همین روش سنتی عمل می کنند. علت اصلی این چرخه معیوب، سختی اداره کردن یک خیریه اشتغال و آسان اداره کردن یک خیریه پخش پوشاک و غذا می باشد، به گونه ای که برای اداره کردن یک خیریه پخش، کافی است دو نفر امین، روزی چند ساعت وقت صرف نموده و مسئولیت شناسایی و تقسیم را انجام دهند، درحالی که برای ایجاد و استقرار یک خیریه اشتغال تلاش و تخصص اشتغال و مدیریت کارآمد نیاز است تا بتوان کاری شایسته انجام داد.

در یک خیریه پخش، دریافت کننده کالا، بدون زحمت، خدمات دریافت می کند و می گوید: خداوند پدر و مادرت را بیامرزد که این اجناس را به این راحتی در اختیار من گذاشتی و خیّر از شنیدن این کلمات احساس شادی می کند درحالی که درخیریه اشتغال شخص باید زحمت بکشد تا مبلغی دریافت نماید. شاهد این مدعا آمار خیریه های اشتغال است که تنها ۲ درصد از خیریه های موجود را به خود اختصاص داده و بقیه در موارد دیگر فعالیت می نمایند.

بیکاری17

آمار یک خیریه معروف در اصفهان را بررسی کردم و متوجه شدم به ازاء هر نفر از خانواده ایتام، خواه این شخص دانشجو و یا دانش آموز باشد، ماهیانه مبلغ ۱۰۰ هزار تومان هزینه می شود که اگر مبلغ یارانه و کمک های دیگر خیریه ها را به این مبلغ اضافه کنیم، مبلغ دریافتی برای هر نفر بیش از ۱۵۰ هزار تومان می شود. حال یک خانواده ۴ نفری که حدود ۶۰۰ هزار تومان دریافتی دارد چرا باید دنبال کار باشد؟

مدیر عامل خیریه ی دیگری نیز عنوان می کرد: هزینه های تحصیل دانش آموزان سیّد، از ابتدایی تا پایان دانشگاه را در اصفهان، شهرکرد و فریدن تقبل نموده اند. از ایشان پرسیدم در ازاء ارائه این خدمات، آیا کاری از ایشان طلب می کنید و یا آنها را به کاری عام المنفعه وا میدارید؟ ایشان پس از تأمل و نگرانی اعلام نمودند: خیریه چنین دستور کاری را تعریف نکرده است و درخواست نمودند، تا با همفکری مسیری را برای خیریه تعریف نموده و مددجویان در مقابل دریافت خدمات، کاری هرچند کوچک را انجام دهند.

«بخشندگی را اندازه ای است که چون از آن بگذرد، اسراف است (امام حسن عسگری علیه السلام».[۱]

در این فصل برآنیم مطالبی در مورد خیریه نذر اشتغال با توجه به تجربه های بدست آمده بیان نماییم تا در صورت تمایل، توجه خیریه های خود را به سمت اشتغال معطوف نموده و از هدر رفتن سرمایه های ملی جلوگیری کنیم.

لازم به ذکر است که خدمات رایگان فقط مربوط به کسانی است که توانایی کار ندارند و فرزندانی هم ندارند که بتوانند کارکنند، در این صورت می توان به این افراد خدمات رایگان تحویل داد.

خیریه نذر اشتغال آمادگی خود را در انتقال دانش و توانایی اداره کردن خیریه های اشتغال بطور رایگان در اختیار دیگر مراکز اعلام می دارد.

۲- چارت خیریه

در این نوع خیریه ها باید افرادی متخصص استخدام شوند و این افراد باید به صورت تمام وقت در خیریه کار کنند، زیرا انجام اینگونه کارها بصورت پاره وقت و یا کار در اوقات فراغت موثر نخواهد بود.

 باید در خیریه های اشتغال، چارت سازمانی تعریف شود و مسئولیت هر شخص بطور دقیق مشخص شود.در خیریه نذراشتغال بیش از ۵۰ نفر بصورت تمام وقت مشغول بکار می باشند و بیش از یکصد نیروی داوطلب بصورت پاره وقت با خیریه همکاری می نمایند.

۳- شرح وظایف و مسئولیت ها

در بالاترین سطح تصمیم گیری، هیئت مدیره خیریه حضور دارند که تصمیمات آنها بر کل خیریه اثرگذار می باشد. پس از هیئت مدیره، پست مدیریت عامل تعریف شده است که مجری مصوبات هیئت مدیره می باشد.

نماینده مدیریت: ایشان و پرسنل شاغل در این واحد موظف به نظارت بر حسن انجام فعالیتها و ارائه گزارش به مدیریت عامل می باشند.

اتاق فکر: افرادی هستند که در مورد روش ها و طرح ها تصمیم گیری می کنند و می توانند از اعضاء خیریه و یا خارج از خیریه باشند. نکته مهم اینکه به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی از اداره خیریه های اشتغال و عدم وجود این گونه خیریه ها کار این اعضاء بسیار حساس بوده و نیازمند توجه دقیق این افراد به طرحها می باشد و عواقب اجراء و چگونگی اجراء را بررسی نمایند تا مانند خیریه های پخش دچار مشکل اجراء و ایجاد فرهنگ غلط در جامعه نباشند.

البته خیریه نذر اشتغال در این مورد می تواند به جای مراکز دیگر و برای دیگر خیریه ها جلسه اتاق فکر تشکیل دهد تا به آسانی بتوانند از خدمات این واحد بسیار مهم بهره مند شوند.

واحد پژوهش: این واحد در خیریه نذر اشتغال به پژوهش در امور درخواست شده در داخل و خارج از کشور اقدام می نماید که پس از در اختیار گذاشتن نتایج پژوهش­ها، اتاق فکر در خصوص نحوه اجرایی آنها تصمیم گیری می نماید.

واحد آموزش: نقش این واحد در خیریه بسیار مهم است و این واحد وظیفه اجراء مصوبات اتاق فکر را در حوزه آموزش برعهده دارد که این آموزش ها در واحدهای خیریه آموزش داده می شود. نواحی تحت پوشش آموزش فعلی این واحد شامل شهرک صنعتی مبارکه، شعاع ۵۰۰ متری کارگاه های خیریه، روستاهای گرکن جنوبی و شهرستان های اصفهان می باشد که با توجه به تداوم گسترش خیریه، محدوده تحت پوشش این واحد نیز افزایش خواهد یافت.

واحد اشتغال: این واحد موظف به ایجاد و اداره کارگاه های اشتغال خیریه می باشد.

واحد برنامه ریزی: این واحد با هدف فعالیتهای مرتبط با هر واحد فعالیت نموده و نسبت به تامین مواد اولیه و تامین نیاز واحدهای دیگر و انجام تدارکات مورد نیاز اقدام می کند تا واحدها را تنظیم نماید که کدام واحد چه کاری را در چه زمانی انجام دهد و مسئولیت دستور خرید مواد اولیه و برنامه های تولید و هزینه کردن ها را برعهده دارد که این تصمیم ها براساس درخواست انجام کار از طرف اتاق فکر می باشد.

واحد تضمین کیفیت: این واحد وظیفه تدوین رویه ها و دستورالعمل های اجرایی را برعهده دارد. همچنین این واحد با نظارت خیریه نذر اشتغال می تواند به دیگر خیریه ها در این زمینه خدمت رسانی نماید.

واحد خرید: وظیفه این واحد، خرید براساس اعلام نیاز واحد برنامه ریزی می باشد.

واحد مالی و حسابداری: وظیفه این واحد کنترل حسابها و تخصیص بودجه می باشد.

واحد فروش: وظیفه این واحد کمک به روند فروش برای کارفرمایان می باشد، زیرا رونق فروش محصولات کارفرمایان، در وضعیت مددجویان موثر خواهد بود.دامنه فعالیت این واحد به داخل و در صورت ایجاد شرایط به خارج از کشور تعمیم می یابد.

واحد انبار: این واحد وظیفه کنترل موجودی و ثبت ورود و خروج ها را بر عهده دارد.

واحد روابط عمومی: این واحد وظیفه ارتباط خیریه با خیریه های دیگر و همچنین با سازمان های دولتی و اشخاص را برعهده دارد، همچنین این واحد وظیفه سازماندهی نیروهای داوطلب را برعهده دارد.

واحد منابع انسانی: این واحد به علت شکل خیریه که با قوانین سازگاری ندارد مسئولیت بسیار خطیری در زمینه بستن قرارداد با مددجویان دارد به گونه ای که به خیریه آسیبی نرسد و نیز مسئولیت جذب و استخدام نیروهای داخلی و سازماندهی و آموزش ایشان را برعهده دارد.

همچنین بکارگیری نیروهای داوطلب برعهده این واحد می باشد.

واحد کنترل کیفیت و کنترل عملیات: این واحد وظیفه کنترل فعالیت های مصوب و انجام شده واحدها را بر عهده داشته تا در کلیه واحدهای خیریه کارها در زمان مقرر و با کیفیت مطلوب انجام دهند.

۴- کارگاه های اشتغال

کمک به ایجاد کارگاه های اشتغال یکی از فعالیت های خیریه است، ولی مطلوب تر آن است که خیریه ها در اداره کارگاه ها وارد نشده و تنها بر نظارت آن اکتفا نمایند. در این صورت هم کارگران به کار واقعی رسیده اند و با شرایط واقعی مشغول بکار شده اند و هم کارفرمایان در این راستا توانمند شده اند تا پس از مدتی این کارفرمایان بتوانند درصورت امکان کاری مستقل باتوجه به سابقه کاری درخیریه پیدا کرده باشند.

خط قرمز خیریه نذر اشتغال، ورود به کارفرماشدن خیریه می باشد، که در این صورت خیریه هر روز بدهکار مددجو خواهد بود و از سویی ممکن است قدرت اداره کارگاه را نیز نداشته باشد و با ضرر و زیان مالی روبرو شود علاوه بر این امکان گسترش خیریه از مجموعه سلب خواهد شد. وظیفه خیریه های اشتغال این است که مکانی را از خیَر بطور رایگان اجاره نمایند و کارفرمایی را پیدا کنند که بتواند کارگاه را برای شغل خودش اداره نماید و مبلغی براساس توانائی خیریه به کارفرما بابت تجهیزات و سرمایه درگردش، به ازاء هر نفر شاغل پرداخت نمایند (مثلاً به ازاء هر نفر ایجاد اشتغال حدود یک تا دو میلیون تومان به کارفرما قرض الحسنه بدهند که در زمان اجراء کار و دریافت سود توسط کارفرما این مبلغ به خیریه عودت داده شود). البته باید مشاغلی درنظر گرفته شود که جای کمی را در کارگاه به ازاء هرنفر اشغال نماید تا بتوان با ظرفیت محدودیت مکان، افراد بیشتری را مشغول به کار نمود.

از نظر خیریه نذر اشتغال کارفرما کسی است که قدرت خرید مواد اولیه، اداره کارگاه، آموزش پرسنل، پرداخت حقوق و از همه مهمتر توانایی فروش محصول تولیدی خود را داشته باشد در این صورت خیریه با ایشان قرارداد منعقد نموده و محل رایگان و کمک هزینه سرمایه گذاری، با شرایط قرض الحسنه در اختیار ایشان قرار می دهد.

کارگاه های شهری و روستائی فقط برای زنان تعریف شده است زیرا این گروه نیاز بیشتری به کار داشته و در صورت پیدا نکردن کار می توانند مشکلات بیشتری را برای جامعه به وجود آورند و از سویی با توجه به شرایط خانوادگی و مشکلات سرپرستی، کمتر می توانند کار پیدا کنند.

به دلیل ماهیت شغل های معرفی شده که غالبا کم سرمایه هستند، انعقاد قرارداد کار با کارگران این مشاغل با حداقل حقوق اداره کار می باشد. به ندرت اتفاق می افتد که زنان با توجه به شرایط خاص خیریه ها و عام المنفعه بودن آن علیه خیریه شکایت کنند ولی مردان با توجه به تفاوتهای مشخص با زنان زودتر از این گروه قرارداد شرعی اولیه خود را فراموش کرده و علیه خیریه شکایت می نمایند که نتیجه آن در فصل های گذشته ذکر گردید.

در صورتیکه کارگری از خیریه شکایت کند و خیریه مدارک کافی برای دورزدن قانون تنظیم نکرده باشد، رأی به نفع مددجو صادرخواهد شد و خیریه باید این مبلغ را از سودهای نبرده بلکه از خیرین دریافت و به ایشان پرداخت نماید که در صورت تکرار این روند، خیریه با مشکل ورشکستگی روبرو و تعطیل خواهد شد.

در یک نمونه عینی مدتی قبل کارفرمایی به خیریه مراجعه و عنوان کرد که می تواند یکصد نفر را برای شغل قلمزنی استخدام نماید اما فقط در زندان اقدام به این کار خواهد نمود. به ایشان گفتم: چرا در محل زندگی خود که نزدیک مبارکه اصفهان است اقدام به ایجاد کارگاه نمی کنید؟ ما نیز به شما در این امر کمک خواهیم کرد. ایشان در پاسخ گفتند که من حدود ۴۰ نفر کارگر داشتم ولی یکی از ایشان برخلاف قرارداد از من شکایت کرد و اداره کار مرا مجبور به پرداخت ۷٫۵ میلیون تومان به وی کرد (یعنی معادل حداقل حقوق ۱۰ ماه یک کارگر ساده) و من کل کارگاه را تعطیل کردم زیرا توان پرداخت چنین مبالغی را ندارم.

البته با­ گرفتن سفته بابت قراردادی خارج ­از کارگاه و یا اینکه قسمتی ­از کارگاه ­به مددجو اجاره داده شده و قرارداد سفید امضاء گرفته شود و همچنین انعقاد قرارداد شرعی، می­توان امیدوار بود از تکرار بسیاری از این­ مسائل خلاف شرع جلوگیری شود ولی به هرحال باید خیریه ­مبلغی را به عنوان این خسارتها در هزینه های خود پیش بینی­ نماید.

خیریه به دلایل اشاره شده ناگزیر است تا اصلاح قوانین، تنها به راه اندازی این کارگاه ها برای زنان سرپرست خانوار اهتمام ورزد.

فعالیت دیگر خیریه در زمینه کارگاه ها، راه اندازی کارگاه در زندانها می باشد. در این خصوص تفاوتی بین زندان زنان و مردان وجود ندارد و حتی بهتر است در مرحله اول اشتغال برای مردان صورت پذیرد تا مهارتی را در طول مدت حبس فرا گرفته و پس از آزادی بتوانند کسب درآمد نموده و موجبات آرامش خود و خانواده را فراهم نماید.

لازم بذکر است که کار زندانیان در زندان مشمول قانون کار و بیمه تأمین اجتماعی نمی شود و فقط باید با سازمانهای زندان و یا واحد تعاون قرارداد منعقد نمود.

۵- فعالیت ­های­ فرهنگی

همانگونه که ذکر شد اشتغال­ از مهمترین نیازهای کشور است و به سبب آن آموزش مهارت منجر به اشتغال و علاقمند کردن جوانان به اشتغال، اهمیت والایی برخوردار می باشد. یکی از مهمترین وظایف مسئولین دولتی و خیریه های اشتغال، ایجاد فرهنگ کار و اشتغال می باشد که می تواند از اشتغال کم هزینه تر و پربازده تر باشد. البته فعالیت در این زمینه نیاز به دقت و کنترل بیشتری نسبت به ایجاد اشتغال دارد، برای رسیدن به این نتیجه بهتر است مقاطع سنی که نیاز به اشاعه فرهنگ اشتغال بین آنان می باشد مشخص شوند که با این تقسیم بندی می توان از نیروهای داوطلب و رایگان در هر مورد استفاده نمود و پرواضح است که برای مکان های مختلف مثل شهر و روستا باید کارهای متفاوتی انجام پذیرد.

بطور مثال خیریه نذر اشتغال برای روستاهای گرکن جنوبی واقع در مبارکه اصفهان کلاس های کامپیوتر و زبان را پیشنهاد نمود و با اجرای این کلاس ها سطح علمی این دانش آموزان، بالاتر از قبل شده است و درآینده امکان استخدام ایشان با تحصیلات بهتر،­ بیشترخواهد­ شد.

۶- تقسیم بندی براساس مقاطع سنی و تحصیلی

با توجه به اینکه هر مقطع سنی نیازمند روشی خاص برای آموزش بوده و اینکه توانائی مقاطع مختلف، متفاوت می باشد، این خیریه جهت نهادینه کردن فرهنگ کار در کشور برای مقاطع سنی آمده در زیر برنامه ای متناسب با آن مقطع در نظر گرفته است. مهدکودک و پیش دبستانی، دبستان، دبیرستان (دوره اول و دوم)، دانشگاه، سربازی، فنی و حرفه ای، میانسالی و سالمندی.

۷- تقسیم بندی براساس امکانات و روش های فرهنگی

جهت رسیدن به اهداف فرهنگی نیاز است که برای هر سنی از ابزارهای خاص خود استفاده شود. البته ممکن است دربعضی موارد این ابزار بصورت مشترک مورد استفاده قرارگیرد مانند فیلم های تلویزیونی و فیلم های سینمائی و آموزش مهارت به فرزندان در مقاطع مختلف تحصیلی که پدر و مادرها هم درگیر شوند.

از روشهای دیگر اشاعه فرهنگ اشتغال می توان به استفاده از شعر، تدوین کتاب، نقاشی و موسیقی (آهنگهایی که آقای زمانی علیه آمریکا می خوانند برای اشتغال هم بخوانند)، نمایش و طراحی بازی هایی که برای هر سن مناسب می باشد اشاره کرد که نقش اشتغال در آن پررنگ باشد. طراحی و استفاده از مسابقات عمومی مانند: عکس، نقاشی، شعر و مقاله و ارائه مقالات جهت درج در مجله ها و روزنامه ها و درنهایت همکاری روحانیون با ارائه مطالبی در جهت اشتغال برای گسترش فرهنگ اشتغال بخصوص برای جوانان کشور است که جمع این فعالیتها بصورت محدود مجموع فعالیتهایی است که می تواند برای منطقه ای خاص و یا برای کل کشور اجرا شده و به حول و قوه الهی منجر به اشاعه هر چه بیشتر و بهتر فرهنگ اشتغال شود.

همانگونه که قبلاً هم ذکر شد فرهنگ اشتغال و اشاعه آن بسیار مهمتر از ایجاد کارگاه اشتغال است و ایجاد کارگاه در خیریه نباید بیشتر از ۳۰ درصد از توان مالی و نیروهای خیریه را جذب نماید و پس از اجراء این مراحل ان شاءاله پس از چندسال جوانانی آماده و علاقه مند به کار و توانا برای انجام کارها خواهیم داشت.

۸- گرفتن بازخوردها

آنچه در هر واحد تولیدی و خدماتی اهمیت بسیار دارد بررسی عملکردها، ارزیابی نمودارها و گزارشات و ارائه آن به هیئت مدیره و اتاق فکر است که با دیدن این گزارشات، اقدامات عملی در جهت هرچه کم کردن هزینه ها و پر بار کردن فعالیتها برداشته می شود و از ادامه عملیات بیهوده ممانعت به عمل خواهد آمد و در مورد خیریه که با پول خیرین بنا نهاده شده است، استفاده از این سیستم بیش از دیگر مراکز احساس می شود و می باید دست اندرکاران خیریه ها برای آن اهمیت زیادی قائل شوند.

۹- آمار کارهای انجام شده تاکنون

به شرح زیر می باشد که همواره رو به افزایش است؛

اشتغال

ایجاد دوازده کارگاه اشتغال در مناطق مختلف شهر اصفهان و اشتغال زایی برای بیش از ۴۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار در این کارگاه ها و یا به صورت کار در منزل، همچنین اشتغال زایی برای بیش از ۴۰۰ نفر از زندانیان در زندانهای اصفهان از دیگر فعالیتها در این عرصه بوده که همه این آمارها رو به افزایش می باشد.

از دوازده کارگاه اشتغال چهار کارگاه مربوط به خیریه و هشت کارگاه با تشویق و حمایت برای خیریه های دیگر ایجاد شده است.

آموزش

برگزاری دوره های آموزشی زبان و کامپیوتر در ۵ روستای اطراف مبارکه اصفهان که بیش از ۱۵۰۰ نفر در این دوره ها آموزش دیده اند، ایجاد کلاس های اشتغال با آموزش بیش از ۵۰۰ نفر در زندانها و همچنین برگزاری دوره های فرزند پروری، مهارتهای زندگی و پیشگیری از اعتیاد در سطح استان اصفهان به همراه برگزاری دوره های آموزش مهارتی منجر به اشتغال در کارگاهها که همه این آمارها رو به افزایش می باشد.

پژوهش

برگزاری دوره های مدیریت ویژه نوجوانان، آماده سازی مقاله های پژوهشی، ارائه و اجرای طرح های پژوهشی و حضور در همایش ها، چاپ مقالات در مجله های خارجی، برگزاری جلسات بسیار با سازمانها و ارگانهای دولتی و خصوصی، تشکیل کمیته اشتغال در انجمن ایتام امام زمان (عج)، ایجاد خانه میان راهی ویژه زنان آسیب پذیر با همکاری سازمان بهزیستی، ایجاد مراکز کار و اسکان برای جوانانی که به سن ۱۸ رسیده و باید از حمایت های بهزیستی خارج شوند و آسیب شناسی کارگاههای اشتغال زنان با هدف بهبود سیستم ها و روش های موجود که امید است با این روشها از معضلات این گروه افراد کاسته شود. همچنین بررسی بر چگونگی ترویج فعالیت های داوطلبانه در کشور فعالیت می نمایند.

روابط عمومی

ایجاد ارتباطات وسیع در سطح استان و کشور با خیریه ها، خیرین، بسیج، استانداری ها، شهرداری ها، اتاق بازرگانی، ائمه جماعت، حوزه های علمیه، شوراهای اسلامی شهرها، مجلس شورای اسلامی و هیات دولت. پیگیری اجرای صحیح قوانین کار (ماده ۴۱) و اصلاح برخی از قوانین، تلاش برای فرهنگ سازی در زمینه فلسفه وجودی کار و اشتغال، در جامعه به منظور ایجاد بستر مناسب در زمینه اشتغال زایی دانشجویان، معلولان، زنان سرپرست خانوار، زندانیان و دیگر اقشار آسیب پذیر. برگزاری مسابقات بسیار در زمینه های کتاب خوانی، ترویج فرهنگ کار بوسیله نقاشی، مقاله نویسی، فیلم کوتاه و عکس که همه این امور با نظر متخصصین در حال انجام می باشد.

شرح بروز شده اقدامات در سایت خیریه موجود می باشد. (+)

پی نوشت

[۱] یازده گوهر تابناک از امام حسن عسکری علیه السلام

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.