سرویس: اجتماعی 16:13 - پنجشنبه 20 خرداد 1395

بخشدار جرقویه علیا:

صنایع دستی بومی از فقدان بازار فروش رنج می برد

بخشدار جرقویه علیا گفت: حفظ و تقویت صنایع دستی و تجلی آن رکن عمده ای از حیات و فرهنگ ملت ما است.

بخشدار جرقویه علیا بمناسبت روز جهانی صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار اصفهان شرق گفت: یکی از خصوصیات صنایع دستی این است که این صنعت حامل روح ملت ها و آیین و فرهنگ ملی کشورهاست و به سادگی با رجوع به آمار صنایع دستی کشورها می توان به روحیه مردم آن کشور پی برد، بنابراین صنایع دستی تنها یک کالا برای مبادله و کسب درآمد نیست بلکه خصوصیت فرهنگی و ویژگی های اقوام از طریق صنایع دستی؛ مبادله و نوعی ارتباط متقابل ایجاد می کند و می تواند باعث نزدیکی فرهنگ ها و ملت ها شود.

بهزاد فر با تاکید به حفظ و تقویت این صنعت اظهار کرد: حفظ و تقویت این صنایع می تواند باعث حیات فرهنگی ملت ها شود و متاسفانه در سالهای اخیر عدم توجه در سطوح مختلف به این صنعت باعث رکود آن در بازار اقتصادی کشور گردیده است.

وی به موضوع صنایع دستی مناطق کوچک اشاره و عدم توجه به این اثار را به نوعی موجب فراموشی سنت های قدیم عنوان کرد و افزود: صنایع دستی بخش جرقویه علیا نیز از این مهم مستثنی نبوده است در حالی که این صنعت علاوه بر خصوصیات ذکر شده باعث اشتغال تعدادی زیادی از افراد شده و حتی باعث حل بسیاری از معضلات و آسیب های اجتماعی نیز می باشد و در این خصوص باید نگاه جدی به این بخش داشت.

بهزادفرعوامل عدم تمایل جوانان و نوجوان امروزی به صنایع دستی را عدم حمایت دولت، فقدان بازار فروش و از همه مهمتر رکود بازار این صنایع در کشورعنوان کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه صنایع دستی یکی از صنایع پر اشتغال منطقه جرقویه علیا می باشد، می طلبد تا به بهانه این روز نگاه تازه و متفاوتی به این صنعت داشته باشیم و در جهت احیا و حفظ میراث گذشتگان تلاش وافر کنیم.

شایان ذکر است در منطقه جرقویه علیا هنوز بعضی از صنایع دستی مثل ( قالی بافی، خورجین بافی، سفره و حوله بافی، ساخت تنور های گلی، پینه دوزی، خشت زنی و گیوه دوزی ) وجود دارد که اگر مسئولان مربوطه به این تعداد صنایع باقی مانده توجه نکنند، روزی شاهد از بین رفتن آنها خواهیم بود.

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “صنایع دستی بومی از فقدان بازار فروش رنج می برد”

  1. طیبی گفت:

    سلام
    با توجه به مطالب فوق الذکر انتظار می رود که گامهای موثر درجهت تکریم ،حفظ وادامه این صنایع از جانب مسولان منطقه برداشته شود

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.