سرویس: اقتصادی 13:03 - پنجشنبه 20 خرداد 1395

سردرگمی در بازار ماه مبارک رمضان

افزایش غیرقانونی نرخ برخی از اصناف/ کم‌کاری اتاق اصناف یا طمع اصناف؟

مسئول کمیسیون نظارت استان اصفهان بابیان اینکه تنها نهاد قانونی برای ابلاغ افزایش نرخ و ساعات فعالیت در استان این کمیسیون است، گفت: اتاق اصناف قبل از ماه مبارک رمضان برای این موضوع باید پیشنهاد‌های خود را به کمیسیون ارائه و مصوبه دریافت می‌کرده است که این کار را انجام نداده است و موجب سردرگمی مردم شده است.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز، ماه مبارک رمضان آمده اما هنوز اتاق اصناف برای ساعات فعالیت و افزایش نرخ برخی از صنوف که اقدام به فروش زولبیا و بامیه و یا حلیم و بادمجان می‌کنند به کمیسیون نظارت استان که قانونا مسئولیت این امر را دارد نبرده است.

حالا در یک تناقض آشکار در خیابان‌ها که عبور می‌کنیم بعضی از اغذیه‌فروش‌ها، رستوران‌ها و شیرینی فروشی‌هایی را می‌بینیم که در حال فعالیت هستند و این روزه‌دار است که باید در کنار تحمل نزدیک به ۱۷ ساعت روزه‌داری باید بوی متصاعد شده در فضای این صنوف را نیز تحمل کنند.

بایستی منتظر بود که آیا برخورد با برخی از این صنوف که هنوز مصوبه‌ای را از کمسیون نظارت استان برای افزایش نرخ ندارند لحاظ خواهد شد؟ یا اینکه برخورد جدی با صنوفی که اقدام به تهیه و توزیع غذاها و اقلام بودار در ساعاتی از روز قبل از اذان مغرب می‌کنند از طرف بازرسان اصناف، تعزیرات و پلیس اماکن می‌شود یا خیر؟

در همین زمینه معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان که این روزها مسئول کمیسیون نظارت استان را بر عهده دارد در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: هنوز از اتاق اصناف اصفهان افزایش نرخ یا ساعات فعالیت صنوف برای تصویب به این کمیسیون ارجاع نشده است.

محمدحسن مجیری در خصوص ادعای اینکه بعضاً برخی از صنوف در تهران افزایش قیم در محصولاتشان هم‌زمان با ماه رمضان داشته‌اند، تصریح کرد: در هر استانی کمیسیون نظارت آن استان بنا بر تصمیم‌گیری‌های خود اقدام به تصویب مصوبه‌هایی می‌کند و نتایج آن معطوف به همان استان است و لازم‌الاجرا برای دیگر استان‌ها نیست.

وی ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که در ماه مبارک رمضان اتفاق خاصی رخ نداده است که نیازی به افزایش نرخ کالا وجود داشته باشد و این ماه که ماه میهمانی خداست باید انصاف بیشتری برای حال و احوالات روزه‌داران لحاظ شود.

مجیری بابیان اینکه در برخی از کشورهای اسلامی با شروع ماه مبارک رمضان بیشتر قیمت‌ها کاهش می‌یابد تا به روزه‌داران فشاری وارد نشود، اظهار کرد: نباید این ذهنیت در مردم ایجاد شود که با فرارسیدن این ماه عزیز باید منتظر گرانی اجناس باشند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به این موضوع که برخی صنوف ادعای افزایش نرخ دستمزدها را مطرح می‌کنند، یادآور شد: این افزایش دستمزدها مربوط به این ماه نیست و نباید این موضوع را به افزایش قیمت‌های غیرقانونی گره بزنیم.

وی همچنین با اشاره به تأکید استاندار اصفهان مبنی بر اینکه تا پایان ماه مبارک رمضان هیچ کالایی نباید گران شود، گفت: مواد غذایی که مردم در ماه مبارک رمضان مصرف بیشتری دارند هیچ مصوبه‌ای از کمسیون نظارت استان مبنی برافزایش قیمت ندارد.

مجیری تصریح کرد: اگر صنف خاصی افزایش نرخ را خواستار است باید از طریق قانونی برای این امر اقدام کند و پس از ارائه به اتاق اصناف در کمیسیون اقتصادی این اتاق بررسی و برای تصویب و ابلاغ باید مصوبه کمسیون نظارت استان را داشته باشد.

مسئول کمیسیون نظارت استان اصفهان تأکید کرد: بازرسان با هر صنف و شخصی که نسبت به افزایش نرخ بدون مصوبه اقدام کرده باشند برخورد لازم را خواهند داشت.

وی بابیان اینکه اتاق اصناف باید قبل از ماه مبارک رمضان نرخ‌ها و ساعات فعالیت اصناف را به این کمیسیون پیشنهاد می‌کرد ولی این حرکت را انجام نداده است، گفت: این موضوع عاملی برای سردرگمی مردم شده است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.