سرویس: اخبار شهرستان 12:25 - پنجشنبه 20 خرداد 1395

مشاور فرهنگی و دینی رسانه ملی:

هنرمندان باید در مسیر تعالی و کرامت انسانی گام بردارند/ وظیفه صدا و سیما تنویر افکار عمومی در پیش برد اهداف انقلاب است

عفت شریعتی گفت: هنرمندان باید حساس به تلقینات سوء بیگانه باشند زیرا برخی رفتارها می تواند تخریبی را در منظر معرفتی و معنوی زمینه ساز باشد.

به گزارش اصفهان شرق، رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیاناتی که در جمع نمایندگان مجلس دهم ایراد کردند، ضمن اشاره به مسئله فرهنگ که در بلند مدت از اقتصاد خیلی مهم‌تر است، فرمودند:
«… در مسئله فرهنگ، بنده احساس یک ولنگاری می‌کنم؛ در دستگاه‌های فرهنگی- اعم از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی- یک نوع ولنگاری و بی‌اهتمامی در امر فرهنگ وجود دارد؛ چه در تولید کالای فرهنگیِ مفید که کوتاهی می‌کنیم، چه در جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضر که کوتاهی می‌کنیم…»
ایشان سپس به عنوان نمونه این ولنگاری فرهنگی از فلان فیلم و فلان کتاب و فلان بازی رایانه‌ای مثال آوردند یعنی اگرچه مصادیق  موردی را ذکر نکردند اما به مصادیق نوعی اشاره نمودند.
این درحالی است که رهبر انقلاب  پیش از این بارها و بارها دغدغه‌های خود را نسبت به کاستی‌های فضای فرهنگی کشور ابراز داشته بودند و حتی سال گذشته خطاب به هیئت وزیران تاکید کردند:
«گاهی اوقات مشکلات فرهنگی موجب شده که من شب خوابم نبرده؛ به ‌خاطر مسائل فرهنگی؛ یعنی اهمّیّت مسائل فرهنگی این‌جور است»

مسلما وظیفه همه ما از مسئولان رده بالای جامعه تا پایین تر، پرداختن به دغدغه های  امام خامنه ای در رابطه با فرهنگی می باشد که از اهمیت بالایی در جامعه و بین مردم برخوردار است.

خواب زدگی مسئولان در این رابطه، هزینه های سنگینی را روا می دارد و اگر دیر بجنبیم ممکن است، زمینه ضد ارزش های اسلامی را در بین مردم فراهم کند و در رواج ضد ارزش ها، همه ما به عنوان فرد فرد جامعه مقصریم.

در این خصوص گفتگویی با مشاور فرهنگی و دینی رسانه ملی به شرح ذیل تدارک دیدیم.

اصفهان شرق- آیا صدا و سیما وظیفه خود در  تنویر افکار عمومی در پیشبرد اهداف انقلاب را به بهترین شکل انجام خواهد داد؟

به فرموده حضرت  امام خمینی(ره) صدا و سیما دانشگاه است و بنابراین این دانشگاه تا اقصی نقاط کشور در بین مردم مخاطب داشته و وظیفه سنگینی بر دوششان است. وظیفه این ارگان، تبیین معرفت و دین است و مهم این است که مبلغ این انقلاب الهی در سطح ملی و بین الملل باشد.

نکته مهم این است که امروز با وجود تهدید و تحریکات نظام سلطه به ویژه در شبکه های مجازی استکبار، وظیفه صدا و سیما تنویر افکار عمومی در پیش برد اهداف انقلاب است که با سرمایه خون هزاران شهید شکل گرفت و رسالت رسانه ملی بسیار سرنوشت ساز است.

اصفهان شرق- در خصوص دغدغه های رهبری در همه ابعاد، این رسالت به چه نحو باید توسط رسانه ملی انجام شود؟

امیدواریم رسانه ملی بتواند رهنمودهای مقام عظمای ولایت در روشنگری فرهنگی، تعلیم و تربیت جامعه و مقابله با تهدیدات استکبار به واسطه جنگ نرم، به درستی حرکت کند و نقش خود را در جامعه به بهترین شکل ممکن ایفا کند.

اصفهان شرق- گاها در رفت و آمد مدیران، حواشی مطرح می شود؛ به منظور جلوگیری از این حواشی صدا وسیما چه نقشی را ایفا می کند؟

خیلی نباید به رفت و آمد مدیران متمرکز شویم زیرا یک مدیر از جایی فارغ شده و در قسمت دیگر منصوب می شود و ا گر در جایگاه های کشور، رفت و آمد نبود، تبعات تغییر و تحول صورت نمی گرفت.

در این خصوص اگر خاطرتتان باشد، قبل از انتخابات مجلس دهم، رهبری از  ایجاد هوای تازه سخن گفتند و در این خصوص هوای تازه باید به همه جا سرایت کند. به هر حال نوآوری و آمدن اندیشه های نو و همچنین استفاده از تجربه های گذشتگان می تواند مکمل پیشبرد اهداف باشد.

این آمد و رفت های حکایت از آمد و رفت روزگار است که ماحصل اعمال و رفتار ما در آینه خودش را نشان می دهد.

74

اصفهان شرق- گسترش آزادی های یواشکی و کشف حجاب برخی بازیگران خانم، چهره خوشایندی در جامعه ندارد، شما به عنوان مشاور دینی و فرهنگی رسانه ملی چه نظری در این خصوص و جلوگیری از گسترش این فرهنگ غربی دارید؟

امروز سیاست نظام سلطه این است که به شکل خزنده عمل کند. وقتی این کشورها در جنگ علنی به نتیجه نرسیدند و نتوانستند 8 سال دفاع مقدس را به نفع خودشان مصادره کنند، تبعا جنگ نرم را در پیش گرفتند.

هنرمندان باید حساس به تلقینات سوء بیگانه باشند زیرا برخی رفتارها می تواند تخریبی را در منظر معرفتی و معنوی زمینه ساز باشد.

ما معتقدیم هنرمندان حتما باید در مسیر تعالی و کرامت انسانی گام بردارند زیرا این قشر متعلق به کل جامعه هستند و نظر به نقشی که بازی می کنند از جایگاه ویژه ای نزد مردم برخوردار هستند.

قطعا اگر هنرمندی در سریال امام  علی(ع) ایفای نقش می کند، انتظار جامعه از این هنرند ادامه دادن این عملکرد درست است تا خدایی نکرده آبروی نظام با رفتارهای غلط، خدشه دار نشود.

اصفهان شرق- ابزار های این رسانه در انجام وظیفه دینی در گسترش معرفت در جامعه چیست؟

رسانه ملی وظیفه دارد که در این مورد تمام ابزارهای معنوی، اجتماعی، فرهنگی و هنری را به کار گرفته و بتواند آیینه تمام معنای زیبایی های معرفتی جمهوری اسلامی شود.

اصفهان شرق- پیام شما به جوانان و هجوم برخی رفتارهای غلط دشمن بر این قشر چیست؟

نظام سلطه در صدد خاموش کردن معنویت در بین جوانان است و طبق فرمایشات حضرت مولی الموحدین باید توجه خود را به اصل معطوف کرده و نگذاریم حواشی دردسرساز و مشکل ساز زندگی ما را دستخوش انحطاط قرار دهند. در این خصوص مسئولان باید با برپایی جلسات و محافل علمی و دینی اصل علم و معرفت را خروجی جلسات خود قرار دهند تا با افکار صحیح و عملکرد درست بتوان زمینه ظهور صاحب الزمان(عج) را فراهم کرد.

اصفهان شرق- خانم شریعتی شما نوه، آیت الله میرجهانی از علمای بزرگ کشور هستید، به نظر شما نقش و رسالت ما در معرفی ابعاد شخصیتی عالمان بزرگ باید به چه نحو ایفا شود؟

انتظار می رود که شخصیت علمی و معرفتی علمای جهان اسلام در شهری به عنوان مهد رشد و زندگی این بزرگان مورد توجه قرار گیرد. در این رابطه شهر محمد آباد توانست بلندگویی در دست گرفته و در این بلندگو دانشمندان و فرهیختگان را به مردم معرفی کند. وظیفه همگان در این خصوص، گسترش ابعاد فکری علمای اسلام به مردم و خصوصا جوانان عزیز است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.