سرویس: اجتماعی 20:00 - دوشنبه 17 خرداد 1395

بلاتکلیفی بازار کالاهای اساسی در ماه رمضان/ سفره افطار با طعم گرانی

در حالی که مردم و فروشندگان از گران شدن کالاهای اساسی ماه مبارک رمضان می گویند روسای اتحادیه ها معتقدند کالاها گران که نشده هیچ ارزان تر از هفته های گذشته به دست مردم رسیده است.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز، فردا آغاز ماه مبارک رمضان است اما مدتهاست برچسب کالاها خبر از سیر صعودی قیمت ها می دهد و اقلام مورد نیاز روزه داران در بالاترین قیمت ثابت مانده و باعث شد تا گلایه مردم از وضعیت موجود عدم پیگیری مدیران و نظارت نامناسب بر بازار ماه مبارک رمضان به گوش رسانه ها برسد.

**تکرار هر ساله گرانی

اتفاق تازه ای نیست اینکه در برخی از ماه ها و روزهای سال قیمت ها به صورت ناگهانی افزایش پیدا می کنند و مردم هر سال چند بار شاهد این افزایش قیمت هستند تا در اوج زمان مصرف برخی کالاها و جیب خالی شهروندان همچنان بازار روزهای داغ خود را سپری کند.

مهم نیست این مناسبت برای گرانی کالاها ماه رمضان باشدکه برعکس همه روزه داران باید از کالای ارزان و دردسترس بهره مند شوند و یا عید نوروز و یا اعیاد شعبانیه مهم بهانه و فرصتی برای گران شدن کالاهایی است که حتی در کیفیت برخی از آنها جای تردید است.

امسال هم ماه رمضان نیامده موجی از گرانی کالا را با خود آورده است و به جای اینکه در شهر رنگ و بوی رمضان مردم را سر ذوق بیاورد رنگ و بوی گرانی خواب را از سر شهروندان پرانده است.

افطار

**انبارهای پر و جیب های خالی

همه مدیران از وضعیت مناسب انبارهای اصفهان در آستانه ماه رمضان سخن می گویند اما با گشتی در بازار شهر می توان افزایش قیمت حبوبات ،شیرینی  به راحتی مشاهده کرد که با وجود ادعای مدیران همچنان روز به روز قیمت های پر رنگ ولعاب تری پیدا می کنند و قدرت خرید مردم اجازه نزدیک شدن به این کالاها را نمی دهد.

استاندار اصفهان در جلسه ستاد تنظیم بازار بر این موضوع تاکید کرد که  تا پایان ماه مبارک رمضان هیچ کالایی نباید گران شود و دلیل این خواسته را موجودی مناسب انبارها اعلام کرد چرا که به این صورت هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد تا به دنبال آن افزایش قیمتی ایجاد شود.

رسول زرگر پور همچنین بر بازرسی و نظارت اساسی بر اقلام مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و از تعزیرات حکومتی خواست تا در این مدت به صورت جدی با متخلفان برخورد کند.

این هشدار ها و جلسات در حالیست که کمتر از یک هفته گذشته قیمت های نامتعارف صدای مردم را درآورده و همچنان با نزدیک شدن به ماه رمضان ادامه دارد تا مردم نتوانند آنطور که باید به استقبال روزهای گرم رمضان بروند.

**برنج هندی تنها کالای گران ماه رمضان

ادعای فروشندگان و خریداران در رابطه با گرانی کالا از یک سو و سخنان روسای اتحادیه ها مبنی بر ثابت ماندن قیمت ها از سوی دیگر نشان می دهد ثبات در بازار وجود ندارد و نظارت برای رسیدن کالا با قیمت مصوب به دست مشتری چندان قوی نیست.

رییس اتحادیه خوار و بار فروشان با بیان اینکه در بازار حبوبات و برنج هیچ افزایش قیمتی ایجاد نشده است گفت: فقط برنج هندی ۲ درصد گرانتر به دست مصرف کننده می رسد.

مصطفی بحق با اشاره به اینکه میزان عرضه و تقاضا مناسب است ادامه داد: در حال حاضر عرضه بیشتر از تقاضا است و به همین خاطر با گرانی روبرو نبوده ایم.

وی در مورد نظارت در ایام ماه رمضان می گوید: از طریق ۳ کانال اتحادیه،تعزیرات و مجمع امور صنفی نظارت های مورد نیاز انجام می شود تا تخلفی صورت نگیرد.

**قول می دهیم قیمت ها ثابت بماند

اما رییس اتحادیه گوشت قرمز استان اصفهان هم با اعلام اینکه افزایش قیمتی در هفته های اخیر وجود نداشته یادآور شد: قول می دهیم قیمت گوشت بالاتر از این نرود.

انصاری قیمت یک کیلو گوشت درجه را ۲۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قدرت خرید مردم آنطور که باید باشد نیست و به همین خاطر عرضه بیشتر از تقاضا است و این موضوع باعث شده تا گرانی دامن گیر بازار گوشت قرمز در آغاز ماه مبارک رمضان نشود.

به گفته وی، نظارت ها همچنان مانند قبل در این بخش انجام می شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

**بسیاری از اجناس گران شد
فروشندگان اصفهانی از گران شدن برنج در روزهای نزدیک به رمضان می گویند و اینکه قیمت برنج به ۱۳هزار تومان هم رسیده است.

شکر و شیرینی جات نیز جزو کالاهایی به شمار می روند که قیمتشان افزایش پیدا کرده و حبوبات هم از این دسته جدا نمانده است.

به گفته فروشندگان در بعضی از اقلام علاوه بر کاهش محصول در پیش بودن ماه رمضان و خریدهایی انبوهی که توسط مردم برای برگزاری مراسم ماه رمضان صورت گرفته است باعث این افزایش قیمت ها می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.