سرویس: اجتماعی 11:07 - دوشنبه 17 خرداد 1395

گزارش؛

مرگ تدریجی حیات شهروندان بر اثر آلودگی هوای اصفهان/آلودگی زیرپوست شهر قربانی می‌گیرد

همه ما در این هوا مجبور به تنفس هستیم شریان زندگی در این هوا هر روز رقم می‌خورد، هوایی مملو از آلودگی که همتی بزرگ برای کاهش آن می‌طلبد، همتی که یک شبه اتفاق نمی‌افتد اما در همین فاصله هر روز به قربانیان آلودگی هوا در اصفهان اضافه می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، مسئله آلودگی هوا مبحثی قدیمی و کلیشه‌ای است که بارها مطرح شده و حتی برای رسانه‌ها نیز به‌قدری پرداخته شده که می‌توان برای آن واژه ” نخ‌نما” بودن این مقوله را انتخاب کرد.

مسئله‌ای که حرف‌های تکراری برای گفتن دارد و هر بار انگشت اتهام آن به‌سوی صنایع، ترافیک و گاوخونی می‌رود که نایی برای ادامه حیات پیشین را ندارد.

اما همین آلودگی هوای “نخ‌نما” در سطح شهر و زیرپوستی بلای جان مردم دنیا از جمله اصفهانی‌ها شده و اگر اقدامی جدی برای آن اندیشیده نشود فاجعه‌ای را به همراه می‌آورد؛ اقدامی که مسئولان برخلاف سال‌های گذشته تنها به زمستان به آن بسنده نمی‌کنند، در سال‌های قبل سناریوی “آلودگی هوا” بارها در زمستان خودی نشان می‌داد تا مسئولان مربوطه را گرد میزی جمع کند تا تصمیمی موقت و کوتاه برای این معضل ریشه‌ای و عمیق داشته باشند.

ولی امروزه معضل آلودگی هوا از اولویت‌های سلامت کشور و استان به شمار می‌رود و تلاش‌های مستمری در راستای کاهش آن در حال انجام است.

افزایش دیابت در اصفهان با افزایش آلودگی هوا

رویا کلیشادی رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه این مرکز دانشگاهی بر روی تأثیر آلودگی هوا و عوارض آن بر سلامتی پژوهش‌های انجام داده به تسنیم گفت: تحقیقات این پژوهشکده بیشتر در زمینه تأثیر آلاینده‌های هوا بر افراد سالم به‌ویژه کودکان و نوجوانان بوده تا بتوان گام‌هایی در راستای ‍‍ پیشگیری و کنترل عوامل خطرزای بیماری‌های مزمن برداشت.

وی گفت: تحقیقی که بر روی نوجوانان ساکن در نواحی مختلف شهر اصفهان انجام شده نشان داد که قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا به‌ویژه ذرات معلق سبب افزایش مقاومت به انسولین می‌شود.

رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: این مقاومت سبب افزایش استعداد مقاومت به دیابت می‌شود، در واقع قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا به‌عنوان یک عامل خطرزای ابتلا به دیابت شناخته شده است.

کلیشادی با اشاره به ارتباط آلاینده‌های هوا با عوامل مؤثر بر شروع تصلب شرایین بیان کرد: تحقیقات انجام شده بر روی کودکان ساکن در شهر اصفهان نشان داد که قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا در همان دوران کودکی با اختلال عملکرد لایه‌های داخلی سرخرگ‌ها و هم‌چنین افزایش استعداد به تشکیل لخته در رگ‌ها است که این عوارض با انجام بررسی‌های تشخیصی تخصصی از جمله سونوگرافی‌های خاص و آزمایش خون به تائید رسید.

کاهش جذب ویتامین D در اصفهان به دلیل آلودگی هوا

آلودگی هوا در کاهش جذب اشعه مفید نور خورشید و درنتیجه کاهش تولید ویتامین D در پوست مؤثر است. کمبود ویتامین D علاوه بر عوارض استخوانی، با بروز بسیاری بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، پرفشاری خون ، برخی بیماری‌های بدخیم و اختلالات خود ایمنی از جمله بیماری‌ام.اس ارتباط دارد.

به گفته رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منبع اصلی ویتامین D در انسان تماس با طول‌موج‌های خاصی از نور خورشید و ساخت این ویتامین در لایه‌های پوستی است.

وی می‌گوید: 2 تحقیق در شهر اصفهان نشان داد که سطح بالای آلودگی هوا مانع تماس طول‌موج‌های مؤثر نور خورشید با پوست شده و این کمبود ویتامین D در خون مادران باردار، ناف جنین وهم‌چنین خون کودکان خردسال که در تماس کافی با نور آفتاب بودند ارتباط معنی‌دار داشت.

این در حالی است که رئیس انجمن ام.اس استان اصفهان نیز در این مورد می‌گوید: همه می‌دانیم که ویتامین D نقش تأثیرگذاری در بیماری‌ام.اس دارد، در استان اصفهان بیش ازدو سوم  درصد افراد دچار ویتامین D پایین هستند و این مسئله سبب شده تا ریسک ابتلا به بیماری‌های دستگاه ایمنی در این افراد افزایش یابد، از طرفی کمبود این ویتامین ریسک خطر ابتلا به بیماری‌ام.اس را در افراد افزایش می‌دهد.

تأثیر در بروز عوامل ژنتیکی با آلودگی هوا در اصفهان

آلودگی هوا در اصفهان بر روی بروز عوامل ژنتیکی نیز تأثیر خود را گذاشته است رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این مورد می‌گوید: در تحقیقی که در اصفهان انجام شد نشان داد در برخی زمینه‌های ژنتیکی استعداد ابتلا به عوارض آلاینده‌های هوا بیشتر می‌شود.

وی می‌گوید: در این پژوهش که بر روی خون بند ناف انجام شد نشان داد که قرار گرفتن مادر باردار در معرض آلاینده‌های هوا سبب افزایش بیان برخی ژن‌ها می‌شود که در افزایش استعداد ابتلا به برخی بیماری‌های بدخیم نقش دارند و ممکن است در درازمدت سبب بروز عوارضی برای افراد ناقل آن باشد.

همه ما در این هوا “مجبور” به تنفس هستیم شریان زندگی در این هوا هر روز رقم می‌خورد، هوایی مملو از آلودگی که همتی بزرگ برای کاهش آن می‌طلبد، همتی که یک شبه اتفاق نمی‌افتد اما در همین فاصله هر روز به قربانیان آلودگی هوا در اصفهان اضافه می‌شود.

و جمله‌ای که گفتن آن ضرورت دارد ” بیاییم با اصلاح سبک زندگی از جمله کاهش مصرف انرژی و کمک به کاهش سطح آلاینده‌ها به‌سلامتی خود و نسل بعدی کمک کنیم”
با استشمام این هوا لطفا مراقب خودتان باشید …

تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.