سرویس: تولیدی 01:35 - یکشنبه 16 خرداد 1395

بازخوانی شخصیت امام و اصول انقلاب در کلام امام خامنه ای؛

محافظه کاری و ناامیدی آفت بزرگ جامعه انقلابیست

بیانات حضرت امام خامنه ای(مدظله) در سالگرد ارتحال امام خمینی(رحمه الله) را می توان بازخوانی شخصیت امام و اصول انقلاب اسلامی دانست.

اصفهان شرق، رهبر معظم انقلاب در مرقد امام خمینی(ره) ابتدا شخصیت امام را در قالب یک عنوان جامع معرفی نمودند: «مؤمن متعبد انقلابی»؛ که به راستی وجوه مختلف شخصیت امام راحل عزیز را می توان در این سه کلمه خلاصه نمود. ایمان به خدا، ایمان به هدف، ایمان به راه و ایمان به مردم از مهمترین ویژگیهای شخصیتی امام بود که از ابتدای نهضت تا آخرین لحظات عمر شریف آن عزیز در کلام و رفتار ایشان مشهود بود.

ایمان یک باور قلبی است که به زندگی انسان جهت می دهد و در چگونه زیستن او نقشی مهم دارد. خداوند متعال نیز در قرآن کریم هرگاه ایمان را مطرح ساخته، به دنبال آن عمل را نیز بیان می دارد تا نمود عینی ایمان در عمل را گوشزد کند. بنابراین، ایمان واقعی، عبارت از التزام به چیزی است که انسان به آن معتقد شده و تلاش برای رسیدن به اهداف والاست.

تعبد آن رهبر بزرگ نیز مثال زدنی است. عبودیت، راه کسب بینش های ژرف و صفات عالی و راز کمال انسان است و اگر کسی عبد خدا شود، خداوند متعال در همه عرصه ها پشتیبان او خواهد بود.

13950101_1832685

انقلابی بودن امام خمینی(ره)

اما ویژگی مهم و اساسی مطرح شده از سوی رهبر عظم الشأن انقلاب درباره شخصیت امام راحل(ره)، صفت انقلابی بودن و نکته قابل توجهی که در فرمایشات خلف صالح خمینی کبیر خودنمایی می کند، تلازم ایمان و عبودیت با روح انقلابی گری  عدم تناقض آنها باهم است.

به عبارت دیگر می توان گفت مقدمات لازم برای استحکام و استقامت در تفکر و عمل انقلابی، ایمان و عبودیت بوده و آنچه باعث وحشت دشمن شده، همین تلازم است.

رهبر فرزانه انقلاب سپس به برخی دستاوردهای انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل پرداخته و نجات کشور و ملت از وابستگی، عقب ماندگی، محرومیت، فساد و حقارت را از جمله نتایج انقلاب اسلامی برمی شمرند.

از دیدگاه رهبر عزیزمان، اهداف انقلاب اسلامی در یک موضوع خلاصه می شود و آن عبارتست از: حاکمیت دین خدا. آنچه از بیان نورانی معظم له برمی آید آن است که: حاکمیت دین خدا یعنی تشکیل یک جامعه ی مؤمن متعبد انقلابی.

ایشان پیشرفت را نتیجه ی عمل انقلابی در سایه حاکمیت دین خدا دانسته و نقطه ی مقابل آن را عمل غیر انقلابی معرفی می نمایند که منجر به ناکامی خواهد شد. از نظر رهبر انقلاب، شرط رسیدن به اهداف بلند انقلاب، حرکت در مسیر انقلاب اسلامی و عدم عدول و انحراف از مسیر اصیل ترسیم شده از سوی امام راحل است. همچنین ملاک انقلابی بودن، داشتن شاخصه های انقلابی گری است، نه صرفاً حضور در دوران مبارزه یا در کنار امام؛ زیرا بسیاری از افرادی که در مبارزه حضور داشتند، پس از انقلاب در برابر امام و مواضع ایشان قرار گرفته، برخی از مسیر امام زاویه گرفته و بعضی حتی نقش دشمن انقلاب را ایفا نمودند و بدیهی است چنین افرادی را نمی توان انقلابی دانست.

تبیین انقلابی گری

تبیین انقلابی گری از دیگر موضوعات مهم فرمایشات رهبر معظم انقلاب است. متأسفانه برخی افراد همصدا با دشمنان انقلاب، نیروهای انقلابی را افراطی خوانده و سعی دارند که انقلابیون را عده ای افراطی و بی منطق نشان دهند. رهبر عزیز انقلاب با تبیین انقلابی گری و نفی دوگانه ی بیگانه ی تندرو و میانه رو هشدار دادند که: «… این دوگانه‌هایی که سوغات بیگانه‌ها و حرف دشمنان ایران است، نباید در ایران و در فرهنگ سیاسی ما جا باز کند…» همچنین ایشان در مقابل در پاسخ به کسانی که به هر بهانه ای بخشی از افراد را از محدوده ی انقلابی بودن خارج می کنند، با باز کردن دایره ی انقلابی گری فرمودند: « این هم خطا است که ما از همه‌ی کسانی که انقلابی هستند، یک نوع عمل انقلابی توقع داشته باشیم؛ یا یک درجه‌ ی از انقلابی گری توقع داشته باشیم؛ نه. به قول ما طلبه‌ها انقلابی گری مقول به تشکیک است. ممکن است یک نفر نسبت به مفاهیم انقلاب و عمل انقلابی بهتر حرکت کند، یک نفر به آن خوبی حرکت نکند اما در همان راه دارد حرکت می کند. اینکه ما هرکسی خوب حرکت نکرد یا به‌طور کامل حرکت نکرد را متهم بکنیم به غیر انقلابی یا ضد انقلابی این هم خطا است؛ نه، ممکن است یک نفری صد درجه میزان حرکت او ارزش دارد، یک نفری کمتر ارزش دارد، یک نفری از او کمتر ارزش دارد اما همه در این راه حرکت می کنند. مهم این است که آن شاخص ها تطبیق بکند. مهم شاخص ها است…»

اما مهمترین بخش بیانات امام خامنه ای(مد ظله) بیان شاخص های انقلابی گری است که برای همه کس و در همه جا می تواند وجود داشته باشد و محدود به زمان و مکان یا قشر خاصی نیست؛ به عبارت دیگر همه ی آحاد جامعه در هر جایگاه و کسوتی باید این ویژگیها را در خود ایجاد و تقویت نمایند تا جامعه در مسیر اصیل انقلاب اسلامی حرکت کرده و به اهداف و آرمانهای والای خود دست یابد.

13950314121338501_PhotoL

شاخص های انقلابی گری از دیدگاه معظم له عبارتند از:

الف- پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی انقلاب که عبارتند از اسلام ناب، محور بودن مردم، اعتقاد به پیشرفت و تحول و تکامل و نیز حمایت از محرومان و مظلومان در سرتاسر عالَم. به عبارت دیگر، معنای پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی اسلام، همان استقامت در مسیر اصیل دین است که خداوند متعال در آیات قرآن کریم به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) سفارش فرموده است. باید توجه داشت که از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، نقطه مقابل استقامت، عمل گرایی افراطی به معنای گرایش به جهات مختلف و عدم ثبات است.

ب- هدف گیری آرمانهای انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آن ها؛ به معنای عدم انصراف و ناامیدی و تسلیم و نیز تلاش همه جانبه و جهادی برای رسیدن به اهداف والای انقلاب است. رهبر انقلاب، عدم قناعت به وضع موجود را مقدمه تحول و پیشرفت می دانند. ایشان در دیدار مردم در تاریخ یازدهم اسفندماه 69 نیز قانع نشدن به وضع موجود را معنای انتظار دانسته و نتیجه آن را تلاش و مجاهدت و پیگیری برای پیشرفت و موفقیت مطرح فرموده بودند.

در دیدگاه امیر علمدار انقلاب، نقطه مقابل این شاخص، تنبلی و محافظه کاری و ناامیدی است که آفت بزرگی برای یک جامعه انقلابی محسوب می شود.

ج- پایبندی به استقلال همه جانبه در ابعاد داخلی، منطقه ای و بین المللی و در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی. در اندیشه رهبر معظم انقلاب، استقلال فرهنگی از همه مهم تر است؛ زیرا برخلاف دیدگاه مادی گرایان که اقتصاد را زیربنای جامعه می دانند، رهبر بصیر انقلاب همچون امام راحل معتقدند فرهنگ زمینه ی همه ی فعالیتهای یک جامعه است و لذا اگر جامعه ای به لحاظ فکری و فرهنگی وابسته شود، سلطه ی دشمن در عرصه های دیگر نیز اتفاق خواهد افتاد. به همین دلیل رهبر انقلاب بر استقلال و عدم وابستگی فرهنگی به طور ویژه تأکید دارند. البته استقلال سیاسی و اقتصادی نیز از درجه ی اهمیت بالایی برخوردار است. ایشان در بیان راهکار تحقق استقلال سیاسی، هوشیاری در برابر دشمن و فریب نخوردن از او را مد نظر قرار داده و راهکار استقلال اقتصادی را تحقق اقتصاد مقاومتی می دانند. در توضیح و تبیین اقتصاد مقاومتی مطالب بسیاری وجود دارد که انشاءالله در یادداشتهای جداگانه ای به آن خواهیم پرداخت.

د- حساسیت در برابر دشمن. از لوازم این شاخصه، شناخت دشمن، شناخت نقشه دشمن و تدبیر و برنامه ریزی برای مقابله با اوست؛ زیرا اگر دشمن و برنامه های او را نشناسیم چه بسا در زمین او بازی کرده و نقشه های او را عملی کنیم. دستور عدم تبعیت از دشمن را در آیات متعددی از قرآن کریم از جمله 52 سوره فرقان، 1 و 48 سوره احزاب، 150سوره انعام، 15 سوره شوری و بسیاری دیگر از آیات می توان یافت. خداوند متعال در آیات قرآن، شیطان را نماد دشمنی با انسان معرفی کرده و دستور به عدم تبعیت از او داده است. بر اساس آیات نورانی قرآن کریم، نتیجه ی تبعیت از دشمن، بازگشت به کفر و بازگشت به شرایط ماقبل یعنی وابستگی و ناکامی است.

حال اگر جامعه ای وجود دشمن را انکار نماید یا از نقشه های او غافل شود، سرنوشت حتمی او، ناکامی و شکست در برابر دشمن است، زیرا امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: «مَن نامَ لَم یُنَم عَنه».

ه- تقوای دینی و سیاسی به معنای تلاش در جهت تحقق مطالبات اسلام از جامعه در ابعاد گوناگون اجتماعی و سیاسی؛ به عبارت دیگر احساس مسئولیت در مقابل آنچه اسلام از جامعه ی دینی خواسته، همان تقوای دینی و سیاسی است.

13950314152828569_PhotoL

امیر علمدار صبر و بصیرت، در پایان توصیه های شش گانه ای خطاب به امت بیان فرمودند:

1- اهتمام به گفتار و کردار امام که مصداق الگوی کامل انقلاب گری است و مطالعه صحیفه امام و وصیتنامه آن یار سفر کرده و تعمق در آن به عنوان چارچوب فکری و عملی انقلاب اسلامی.

2- عدم اعتماد به دشمن و عبرت آموزی از تجارب گذشته و در نظر گرفتن بدعهدی دشمنان.

3- اتحاد که از جمله مهمترین سفارشات دین مبین اسلام و یکی از کلیدواژه های اندیشه سیاسی امام کبیر و رهبر عظیم الشأن انقلاب بوده و هست.

4- دقت در شناخت جبهه دشمن و همه دنباله های او.

5- مرزبندی شفاف و دقیق با دشمن.

6- اعتماد به وعده نصرت الهی که خداوند متعال در آیه 5 سوره فاطر فرموده است: «انّ وعد الله حقٌّ»

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.