اصفهان شرق

سه شنبه اولین روز ماه رمضان است/ دشواری رویت هلال ماه در اصفهان

کدخبر: 103995
1395/03/15 در ساعت 13:25

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا صالحیان مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اصفهان گفت: در استان ۸۳ نماز جمعه برگزار می شود که در هر کدام از این مراکز امام جمعه یک تیم استهلال در اختیار دارد و هر سال این تیم ها برای رویت هلال ماه اقدام می کنند.

عضو ستاد استهلال استان اصفهان ادامه داد: علاوه بر تیم های فعال در شهرستان های مختلف مرکز استهلال نیز ۵ تیم با ابزار آلات مجهز فعال هستند تا اقدام به رویت ماه رمضان کنند.

به گفته وی، افراد این گروه‌ها متخصص و کارآزموده‌ هستند که دوره‌های آموزشی و تخصصی را درباره رویت هلال ماه گذرانده‌اند و با تجهیزات و وسایل پیشرفته در مناطق مشخص شده ماه مبارک رمضان را رصد می‌کنند.

صالحیان با اشاره به این موضوع که از نظر کارشناسان رویت هلال ماه رمضان امسال بسیار سخت است و به احتمال زیاد نمی توان در اصفهان رویت داشت اضافه کرد: در صورتی که ماه توسط اکیپ های مختلف دیده نشود اعلام دفتر مقام معظم رهبری که کاملا قابل استناد است مبنای اولین روز ماه مبارک رمضان قرار می گیرد.

اما به گفته کارشناسان هلال ماه رمضان ۱۴۳۷ در غروب روز دوشنبه ۱۷خرداد ماه ۹۵ برابر با ۳۰ شعبان ۱۴۳۷ و ۶ ژوئن ۲۰۱۶ در سراسر کشور با ارتفاع زیاد و درخشش مناسب قابل رویت است پس روز سه شنبه ۱۸ خرداد برابر با اول رمضان ۱۴۳۷ است.

*اعزام ۱۵۰ تیم رویت هلال ماه به نقاط مختلف
گفتنی است عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری نیز در نشست خبری امروز خود سه‌شنبه را به احتمال زیاد روز اول ماه رمضان اعلام کرد و گفت: رویت هلال ماه مبارک رمضان در غروب یکشنبه بسیار ضعیف است و هلال ماه دیده نمی شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا موحد نژاد ادامه داد: مانند هر سال حدود ۱۵۰ گروه برای رویت هلال ماه به نقاط مختلف کشور اعزام می شوند، و از فردا یکشنبه اقدام به رویت هلال ماه می کنند.

*اصفهانی ها هلال ماه را با چشم غیر مصلح می بینند
اما در اصفهان برنامه های متنوعی در نظر گرفته شده تا مردم عادی هم بتوانند هلال ماه رمضان را با چشم ببینند.
با همکاری مرکز آموزش نجوم ادیب ویژه برنامه عمومی رؤیت هلال ماه رمضان روز دوشنبه ۱۷ خرداد از ساعت ۶ تا ۸.۳۰ عصر در این مرکز اجرا می شود و حضور کلیه شهروندان در این برنامه آزاد و رایگان است.