سرویس: اخبار شهرستان 14:20 - جمعه 14 خرداد 1395

امام جمعه شهر نصرآباد:

روزه خواری تضییع حقوق شهروندی است

حجت الاسلام فرهنگ گفت: همه وظیفه داریم مبلغ ماه رمضان بوده و خود را برای این ماه مبارک آماده کنیم.

به گزارش اصفهان شرق از جرقویه، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا فرهنگ، امام جمعه نصرآباد جرقویه، در آغازخطبه اول نماز جمعه 14 خرداد 95 ، با سفارش نمازگران به رعایت تقوای الهی و پرهیزگاری؛ کلامی گهربار از امام المتقین حضرت علی علیه السلام  درباره آثار تقوا بیان کرد که فرموده اند: ای مردم با تقوا باشید؛ چرا که تقوا داروی دردهای دلها و شفای مرض جسم های شماست.

واجبی در دین اسلام و ادیان قبل

نامبرده پس از آن با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان موضوع خطبه اول را به تبیین آثار و برکات روزه  اختصاص داد،  و  با استناد به آیات و روایات از جمله آیات 183 تا 185  سوره بقره به تشریح نقش روزه در زندگی فردی و اجتماعی انسان ها پرداخت و گفت:  روزه یکی از واجباتی است که در ادیان گذشته نیز وجود داشته است.

عمل بهتر در سایه آگاهی بیشتر

وی با طرح این پرسش که از سوی برخی مطرح می شود ” چرا باید روزه بگیریم بویژه در روزهای گرم و طولانی ؟ گفت: اگر انسان نسبت به فلسفه واجبات آگاهی داشته باشد، بهتر به آن عمل می کند، و  برای دریافت جواب این سوال باید آثار و برکات روزه را شناسایی و بررسی کنیم تا با درک بیشتر و بهتر روزه بگیریم.

آثار و برکات روزه

فرهنگ  تعدیل قوای جنسی و جلوگیری از ارتکاب گناهان ، بیدار شدن اغنیا و درک بیشتر فقرا و کم شدن فاصله طبقاتی  را از جمله آثار روزه گرفتن برشمرد و افزود: با فرارسیدن ماه رمضان شاهد کاهش گناهان و جرایم  و ترک عادات ناپسند هستیم و وقتی روزه  فرد فرد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد، خود به خود روی اجتماع اثر می گذارد.

درک فقرا و کمک به نیازمندان با تهیه سبد کالا

خطیب مذکور با بیان این که روزه گرفتن باعث می شود افراد ثروتمند معنای فقر  و گرسنگی را درک و بیشتر برای کمک به نیازمندان رغبت پیدا کنند، گفت: فرد ثروتمند مالی را که خدا به او عطا نموده ، باید در مسیری که خدا اجازه داده ، خرج نماید؛  نه این که اسراف  نموده و هر جا دلش خواست خرج کند. همچنین  در آستانه ماه رمضان شایسته است همه افرادی که می توانند برای تامین سبد کالا برای نیازمندان و فراهم کردن مایحتاج آنها برای روزه داری همت نمایند و ضمن همکاری با کمیته امدا امام خمینی (ره) و دیگر نهادها به فکر بیچارگان و نیازمندان باشند.

خدا زمینه ساز متقی

امام جمعه نصرآباد خطبه دوم را نیز با شعار همیشگی نماز جمعه یعنی سفارش به رعایت تقوا ،  ترک گناه و معصیت” آغاز کرد، و درباره اهمیت تقوا گفت: اگر کسی به دنبال تقوا و پاکدامنی برود،خدای متعال زمینه پذیرش مواعظ خودش که در قرآن و روایات آمده است، را برای او  فراهم می نماید.

بیدار کننده دلهای خفته و نعمت بزرگ خدا

علیرضا فرهنگ با اشاره به سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران  و انتخاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای به رهبری انقلاب اسلامی گفت: امام مثل یک خورشیدی بود که طلوع کرد، و جهل و نادانی و تاریکی را در عالم از بین برد.با انقلاب امام نه تنها مردم ایران بیدار شدند ؛ بلکه جهان اسلام جان تازه ای گرفت.امام خورشیدی بود که دل های خفته همه ما و همه آزادگان عالم را بیدار کرد ، نعمت بزرگی بود که خدا به مردم ایران و عالم اسلام عنایت کرد، و ما باید قدر امام و انقلاب را بدانیم.

علل ماندگاری یاد و انقلاب امام (ره)

امام جمعه نصرآباد در ادامه به تبیین و تشریح علل ماندگاری نام و یاد  و  قیام الهی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: اتصال انقلاب به ارزش های الهی و در راس آن ولایت فقیه ، ریشه داشتن در حمایت از مظلومان و قد علم کردن در برابر ظالمان و پیروی مردم از دین و اعتقادات مذهبی از جمله دلایل این ماندگاری علیرغم تلاش های دشمن برای ضربه زدن به این انقلاب است.

راز موفقیت مسوولان و حرکت مردم

وی در ادامه به بیان جملاتی درباره مقام معظم رهبری از زبان امام خمینی پرداخت و گفت: اگر دولت و مجلس می خواهند موفق باشند و مردم در مسیر حق حرکت نمایند، همه باید در مسیر ولایت گام برداشته و در همه زمینه ها تابع ولی فقیه باشند.

روزه خواری تضییع حقوق شهروندی

نامبرده پس از آن به بیان نکاتی درباره ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: همان گونه که مردم و مسوولان قبل از شروع سال نو خود را برای عید نوروز آماده می کنند، همه وظیفه داریم مبلغ ماه رمضان بوده و خود را برای این ماه مبارک آماده و سطح شهر، مغازه ها و منازل بیانگر انتظار کشیدن برای ماه بندگی خدا باشد. ضمن این که باید با مدیریت خود زمینه روزه گرفتن در کنار کار و کمک به فرزندان برای روزه گرفتن  را فراهم نماییم و از روزه خواری پرهیز نموده و بدانیم که روزه خواری تضییع خقوق شهروندی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.