سرویس: اخبار شهرستان 16:47 - جمعه 14 خرداد 1395

امام جمعه شهر محمدآباد:

سرمایه امام در طول دوران مبارزه توکل بر خداوند بود

حجت الاسلام هاشمی گفت: سرمایه امام در طول دوران مبارزه و سپس از انقلاب، توکل بر خداوند بود.

به گزارش اصفهان شرق از جرقویه سفلی، امام جمعه شهر محمدآباد در خطبه اول نماز پس از توصیه نمازگزاران به تقوای الهی به روایتی از امام صادق(ع) در مورد فطرت اشاره کردند و بیان داشتند:هنگامی که از حضرت صادق (ع) در مورد آیه 30 سورۀ روم که می فرماید:«فطرت التی فطر الناس علیها» سوال شد، حضرت فرمود: فطرتی که همه انسانها بر آن سرشته شده اند، توحید است. یعنی توحید و خداشناسی امری فطری است و در نهاد همه انسانها وجود دارد. امام راحل در توضیح این روایت می فرمایند: همه انسانها طالب کمال هستند، کمالی که هیچ گونه نقصی در آن وجود نداشته باشد. ولی بسیاری از انسانها مصداق کمال واقعی را تشخیص نمی دهند و در طول زندگی خود، فطرت الهی کمال طلب را مشغول مصادیقی می کنند که کمال واقعی نیست. آنچه کمال واقعی است و از هر عیب و نقصی مبرا است خداوند متعال است. او کمالی است که فطرت انسان به دنبال آن است و تا به آن نرسد آرام نمی گیرد. به همین خاطر امام صادق(ع) می فرماید: فطرتی که انسان بر آن سرشته شده همان توحید است. البته توحید به عنوان یک مصداق در این روایت بیان شده است و گرنه همه معارف الهی فطری هستند .
هاشمی بیان داشت: از مصادیق دیگر معاد است، معاد نیز امری فطری است همه انسانها به دنبال آسایشی هستند که هیچگونه سختی و ناملایمتی در آن نباشد. و تمام سعی خود را به کار می گیرند تا به آن برسند.ولی چنین آسایشی در دنیا به دست نمی آید چون دنیا به صورتی خلق شده که راحتی و سختی ، رنج و آسایشی با یکدیگر مخلوط است . فقط در آخرت و بهشت الهی است که آسایش مطلق حکم فرما است. بر همین اساس می توان گفت ، معاد نیز امری فطری است.
خطبه دوم
خطیب جمعه شهر محمدآباد در خطبه دوم با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان بیان داشتند، ماه رمضان ماه بسیار بزرگ و شریفی است که انسانها به ضیافت الهی دعوت شده اند، ضیافتی که در آن خداوند متعال با الطاف معنوی و رشد و تعالی روحی انسان ، از او پذیرایی می کند . پیامبر اکرم می فرماید:ای مردم ماه خداوند با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است، ماهی که پیش خدا بهترین ماه است و روزهایش بهترین روزها و شبهایش بهترین شبها و ساعاتش بهترین ساعات آن ماهی است که در آن دعوت شده اید به مهمانی خداوند ، در آن نفسهای شما تسبیح است و خواب شما عبادت است و اعمال و کردار شما در آن پذیرفته و دعایتان مستجاب است.از خداوند بخواهید با نیات درست و دلهای پاک که شما را برای روزه در ان و خواند قرآن موفق دارد. بدبخت آنست که از آمرزش خدا در این ماه محروم گردد.
خطیب جمعه شهر محمدآباد در ادامه به روز 14 و 15 خرداد اشاره کردند و با گرامی داشتن یاد و نام امام راحل عظیم الشان و شهدای 15 خرداد سال 1342 به دو خصوصیت امام راحل پرداختند و بیان داشتند:خصوصیت اول اینکه امام راحل یک عالم دینی بودند. ایشان سالها در حوزه علمیه به تلاش علمی در رشته های مختلف حوزوی پرداختند و از لحاظ فقهی به مقام مرجعیت دسترسی پیدا کردند. این جهاد علمی امام باعث فهم صحیح دین و ارائه آن به جامعه اسلامی ایران شود.امام، اسلامی را ارائه دادند که با اسلام لیبرال امریکایی و اسلام فریب کار انگلیسی ، اسلام وهابی عربستانی و اسلام لائیک عثمانی هیچ رابطه ای ندارد. اسلام امام ، اسلامی است که نه ظلم می کند و نه ظلم می پذیرد، اسلامی که در آن جهاد موج می زند، جهاد اصغر، جهاد اکبر و جهاد کبیر ، اسلام آزادگی و ایستادگی ، اسلام توکل بر خدا و دل بریدن از همه قدرتهای مادی.
خصوصیت دوم امام خودسازی و معنویت ایشان است، او سالها به تهذیب نفس پرداخت و پس از آن وارد مبارزه با استبداد و استکبار شد. امام راحل به مقام توحید رسیده بود و همه قدرتها را در برابر قدرت خداوند هیچ حساب می کرد. سرمایه امام در طول دوران مبارزه و سپس از انقلاب ، توکل بر خداوند بود. به همین خاطر ایشان در برابر همه دشمن ها و کارشکنی های خارجی و داخلی با قدرت ایستادگی کردند و پیروز شدند.
امروز هم کسانی که داعیه انقلابی و اصولگرایی دارند باید این دو ویژگی امام راحل را در خود به قدر توان ایجاد کنند. هم شناخت عمیقی از اسلام داشته باشند و هم با توکل بر خدا در برابر همه ناملایمات بایستند.
کسی که تابع هوای نفس خود است کسی که دارای حسد، کینه، سوء ظن است ، کسی که خود رأی و مغرور است کسی که شناخت صحیحی از اسلام ندارد نمی تواند خود را انقلابی بداند.
انقلابی بودند به تقوا ، ترس از خدا ، توکل بر خدا، تهذیب نفس ، دوری از رذائل اخلاقی، حفظ اتحاد و برادری است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.