سرویس: اجتماعی 06:00 - جمعه 14 خرداد 1395

حجت الاسلام پناهیان در مسجد سید اصفهان:

نزاع انقلابی و غیر انقلابی نزاع بین هوشمندی و ساده اندیشی است/ انقلابی گری عقلانیت و مهربانی است

در بیست و هفتیم سالگرد رحلت ملکوتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی مردم اصفهان همچون سالهای گذشته در مسجد سید اصفهان با عنوان هیئت ابناءالامام به گرد هم آمدند. سخنران این جلسه حجت الاسلام علیرضا پناهیان بود که به شرح دو شاخصه مهم از انقلاب اسلامی ایران پرداخت

به گزارش اصفهان شرق، حجت الاسلام علیرضا پناهیان شام گذشته در مسجد سید اصفهان به اهمیت و ضرورت بحث و گفتگو راجع به انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: مردم دوست دارند در مورد وقایع مهم حرف بزنند، سخن بشنوند، تحلیل کنند، نظر دهند و نظر بشنوند. درست مانند یک مسابقه فوتبال که گزارشگر در حین ارسال گزارش تحلیل هم می کند اما اگر این مسابقه مهم باشد بعد از مسابقه برنامه تحلیل هم جداگانه ارائه می شود و مشتاقان مسابقه تحلیل آن را نیز پیگیری می کنند.

پناهیان در ادامه افزود: اگر مسابقه خیلی مهمتر باشد قبل از اجرای آن نیز برنامه ای برگزار و راجع به آن صحبت می شود، حین اجرا گزارش و تحلیل دارد، بعدش هم باز برنامه ای دیگر. انقلاب ما هم ژرفایی دارد که پی بردن به لایه های آن، نیاز به بحث و گفتگو و تحلیل دارد.

این کارشناس دینی در بیان شیوه انجام این تحلیل گفت: به امام صادق علیه السلام خبر دادند که فلانی از یاران شما از مردم کناره گرفته و به عبادت پرداخته است؛ حضرت پرسیدند پس معارف دینی اش را از کجا می گیرد؟!

این حرف یعنی اینکه در مراودات باید به کسب معرفت پرداخت. حقایق دینی انقلاب اسلامی به عنوان تجلیات مهم اسلام ناب باید محل گفتگو و بحث ما باشد.

معنای انقلابی گری تحریف شده است/ عقلانیت و مهربانی

پناهیان ضمن تاکید بر این نکته که انقلاب اسلامی منحرف نشده است اظهار داشت: معنای «انقلاب» و «انقلابی گری» تحریف شده است؛ دشمنان در تحریف این معنا بسیار سعی و تلاش کرده اند و دوستان در دفاع از آن دفاع نکرده یا تحریف ها را برطرف نکرده ایم. همانگونه که بعد از انبیاء بعضی کلمات خدا را تحریف کردند و معنای دیگری از آن کلمات به مردم ارائه نمودند.

او مستمعین را به مطالعه کتاب «نقش ائمه در احیای دین» نوشته آقای عسگری ارجاع داد تا چهار اصل مشخص در این تحریف ها را مورد مطالعه و مداقه قراردهند.

پس از بیان مقدمات فوق حجت الاسلام پناهیان به تشریح دو ویژگی شاخص انقلاب پرداخته و تاکید نمود این ویژگی ها چنان باید در افراد انقلابی متجلی باشد که با گفتن کلمه «انقلابی» اولین مفهوم متبادر شده در ذهن باشد: یکی عقلانیت و دیگری مهربانی.

وی با اشاره به اینکه «عقلانیت» مقدم بر «آرمان خواهی» است، گفت: علت انتخاب یک آرمان برای انقلاب عقلانیت آن است و شهدا بیش از آنکه عاشق باشند عاقل بودند؛ نمونه بارز آن را در کلام سید حسن نصرالله می توان یافت که ابراز می دارد «ما ترجیح می دهیم برویم در سوریه با دشمن مقابله کنیم حتی اگر هزینه داشته باشد تا اینکه دشمن بیاید درخانه ما و مثل گوسفند سر ما را ببرد» و این یعنی تفسیر کلام امیرالمومنین (ع) که فرمود: «دشمن را در خانه خودش بزنید و نگذارید بیاید سر مرزهای شما آنوقت بخواهید دفاع کنید».

وی با اشاره به اینکه حداقل عقلانیت تامین منافع است گفت عقلانیت اقتضا می کند که ما انقلابی باشیم و گفته امام به فردی که از منصبش کنار گذاشته شد با عبارت «ساده لوح» دال بر این است که کسی از انقلاب حذف می شود که ساده لوح باشد و این یعنی نزاع بین انقلابی ها و غیر انقلابی ها نزاع بین هوشمندی و ساده اندیشی است. خداوند هم در قرآن کافران را به عباراتی مانند «لایعقلون» خطاب می کند، اما متاسفانه ما انقلابی ها گاهی از ادبیات قرآن فاصله می گیریم.

عقلانی بودن یعنی واقع بین بودن

شما باید کاری کنید که در شهرتان وقتی مردم می گویند فلانی انقلابی است این به ذهن متبادر شود که یعنی فلانی عقلانی است.

خداوند در قرآن کریم به غیر مؤمنین می گوید «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ» هستند اما انقلابی یعنی عاقل یعنی واقع بین.

اما ضدانقلاب یا غیرانقلابی عاشق است (عشق به عربی یعنی اینکه حُبُ الشی یُعمی وَ یُصم) اگر این جور نبود خیلی چیزها را می فهمیدند. نمونه اش هیچ کشوری به اندازه عراق و افغانستان در قرن معاصر در خدمت آمریکا نبوده اند و می بینید که جنایات و خیانت هایی را که در این دو کشور از طرف آمریکا انجام شده است. صد مرتبه در تاریخ دیده اند که اگر به این سگ ها دست بدهند گاز می گیرد اما باز می خواهند بروند دست بدهند.

سخنران جلسه سپس عقلانیت را از زاویه دیگر مورد بحث و بررسی قرار داد و گفت: اسم ما را گذاشته اند نیروهای ارزشی و اولین کسانی که ما را به اسم خواندند غربی ها بودند تا بگویند ما واقع بین هستیم و این انقلابی ها ارزشی! چون ارزش ها اعتباری است و واقع بینی عقلانی. لذا باید پرهیز کنیم از اینکه بگوییم ما ارزشی هستیم. ما نیروهای واقع بین هستیم و دین غیر از واقع بینی چیز دیگری نیست. خدا واقعیت است. پیامبران آمده اند تا بگویند قیامت واقعیت است و…

پناهیان افزود: دین آمده است برای دنیا و آخرت ما. امام حسین (ع) در سخنرانی خود در صحرای منا می فرماید «چرا به فقرا و محرومین رسیدگی نمی کنید»؛ اینها یعنی دین آمده است برای رشد و خلاقیت بشر و آبادی سرزمین ها. شخص «انقلابی» منفعت گراست (هم منفعت کوتاه مدت هم منفعت بلندمدت و هم منافع همه بشر). انقلابی یعنی هرکس دست دراز کند به سوی منافعش دست او را از گردن قطع می کند.

وی به قضیه چند سال پیش سرقت طلافروشی در شهر قم اشاره کرد که آیت الله جوادی آملی کشته شدگان این حادثه را شهید اعلام نمودند و در شهر به صورت شهید تشییع شدند زیرا از منافع خود دفاع کرده و دراین راه جان خود را از دست داده بودند. (تحریف انقلاب یعنی آنهایی که غیر انقلابی اند عقلانی اند!)

انقلابی گری مهربانی است

حجت الاسلام پناهیان دومین شاخصه بارز انقلاب و انقلابی گری را مهربانی معرفی کرد و گفت: وقتی می گویند فلانی انقلابی است باید این در اذهان بیاید که خیلی «مهربان» است.

وی در این شاخصه نیز به قرآن استناد کرد و گفت آیه ای که پیامبر فرمود «در شأن قوم سلمان فارسی است که در آخرالزمان می آیند، خدا را دوست دارند و خدا هم آنها را دوست دارد» اینها کسانی هستند که در برابر مومنان فروتن و افتاده و در برابر دشمنان صاحب شدت هستند (به دوستان جانم می گویند و به آمریکا و اسرائیل مرگ).

وی ضمن انتقاد از اینکه ما از شهیدان صحبت می کنیم اما از مهربانی آنها صحبت نمی کنیم گفت: شهید اسدالهی وقتی برای دفاع از حریم اهل بیت می رفت به رفیقش گفت ما که می رویم چرا ساکمان خالی باشد؟ با دومیلیون پول قرضی دارو خرید و به دفاع رفت و در آنجا داروها را در شهر میان مردم نیازمند توزیع نمود.

شهید شاطری قبل از شهادتش در لبنان کار می کرد، وقتی می خواست صبحانه بخرد می رفت از پیرزنی غذا می خرید و می گفت اگر ما نخریم او مشتری ندارد و وقتی شهید شد پدر شهیدی با شنیدن این خبر سکته کرد و فوت نمود و مادر شهید مغنیه گفت آنقدر که از شهادت شاطری ناراحت شدم از شهادت پسرم ناراحت نشدم.

تحریف انقلاب یعنی اینکه وقتی می گویند کسی انقلابی است مهربانی به ذهن نیاید.

حاشیه هایی از جلسه
اگرچه مراسم به مناسبت رحلت امام خمینی (ره) و برنامه سوگواری بود اما نشانی از عزاداری جز پارچه پایین سن که چند عکس از امام بر سینه داشت، دیده نمی شد. پرده پشت سن به نظر می رسید برای برنامه های جشن و شادی مناسب تر باشد تا عزا و سوگواری.
اما برخلاف این تزیینات تاریکی مجلس که اعتراض سخنران را نیز برانگیخت فضای غم انگیزی ایجاد نموده بود. روشنایی همه مجلس به چند نورافکنی منحصر می شد که بر سن تمرکز یافته بودند و آقای پناهیان این وضعیت را اینگونه توصیف کرد که من چون شما مخاطبین را نمی بینم باید از طریق بلوتوث های وجودم شما را حس کنم!
قبل از سخنرانی دکتر نیک دستی آیاتی از کلام الله مجید را قرائت نمودند و سپس گروه تواشیح نوجوانان موسسه بینه تواشیحی با مضامین استکبارستیزی، دشمن شناسی و تاکید بر اقتصاد مقاومتی اجرا کردند (تواشیحی که قبلا در محضر مقام معظم رهبری نیز اجرا شده بود).

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.