اصفهان شرق

تنباکوی قلیان‌ با طعم «حشیش» و «گراس»

کدخبر: 103664
1395/03/12 در ساعت 09:31

به گزارش اصفهان شرق،علی‌اکبر سیاری در مراسم روز جهانی بدون دخانیات در وزارت بهداشت افزود: مشکل مهم مبارزه با قلیان این است که برخلاف سیگار که مصرفش ضد ارزش است، خانواده‌ها، پدر و مادر و جوانان در کنار هم قلیان مصرف می‌کنند و در واقع با این کار نوعی فرهنگ‌سازی هم می‌کنند.

سیاری اضافه کرد: هشدار مهم‌تر این است که در سال‌های اخیر عرضه‌کنندگان قلیان با اضافه کردن موادی به تنباکو به نام تنباکوی معسل با عطر و بویی جذاب که در واقع مواد شیمیایی سرطان‌زا مانند بنزن است، جوانان کشور را به سمت سرطان هدایت می‌کنند.

وی هشدار داد: بررسی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که فقط 20 درصد تنباکوهای مصرفی در قلیان‌ها تنباکو آن هم از بدترین نوع است و بقیه مواد را مواد شیمیایی بسیار خطرناک و سرطان‌زا و نیز فلزات سنگین و مواد روانگردانی تشکیل می دهند که به آن اضافه می‌شود؛ ضمن این که در تنباکوهای مصرفی قارچ نیز پیدا شده است.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: سوداگران مرگ به تنباکوی قلیان‌ها حشیش و شاهدانه (گراس) اضافه می‌کنند و در آب آن نیز الکل اضافه می‌کنند؛ بنابراین جریانی در کشور وجود دارد که جوانان کشور را به سمت اعتیاد به مواد صنعتی و شیمیایی هدایت می‌کند.

وی گفت: مصرف این قلیان‌ها شرعا، عرفا و به لحاظ قانونی جایز نیست زیرا در مورد قلیان و حرام بودن آن شکی وجود ندارد و در مورد سایر مواد آن که بیماری‌زاست نیز بیشتر مراجع تقلید حکم بر جایز نبودن آن داده‌اند.

سیاری خاطرنشان کرد: برخی مسئولان اقتصادی با این بیان که مبارزه با قلیان و سیگار باعث بیکاری هفت هزار کارگر و 10 هزار کشاورز می‌شود، به نفع مثلث واردکنندگان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مواد دخانی اقدام می‌کنند.

وی در ادامه چنین توضیح داد: راه‌حل این مساله نیز این است که کشت جایگزین تنباکو و توتون را ترویج دهیم. چه دلیلی دارد که صدها هکتار از زمین‌های کشور زیر کشت توتون و تنباکو برود. چه اشکالی دارد که به جای آن میوه‌ها و محصولات کشاورزی تولید و کشور را از واردات بی‌نیاز کنیم.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: از محضر خداوند عذرخواهی می‌کنیم که نتوانستیم به اندازه‌ای که لازم است برای مبارزه با دخانیات کار کنیم، علت آن هم این است که عرضه مواد دخانی حاشیه سود بالایی دارد.

وی اضافه کرد: یک بسته سیگار به قیمت چهار هزار ریال تولید می‌شود اما چندین برابر قیمتش فروخته می‌شود. در مورد قلیان نیز همین طور است و حاشیه سود بسیار بالایی دارد؛ هر زمانی که مسئولان وزارت بهداشت برای مبارزه با دخانیات اقدامی را شروع کرده‌اند، فقط با یک کلمه این مبارزه را خنثی می‌کردند و آن این بود که مبارزه با دخانیات، قاچاق مواد دخانی را افزایش می‌دهد.

معاون وزیربهداشت گفت: قاچاقچیان مرگ که تولیدکنندگان و واردکنندگان و عرضه‌کنندگان مواد دخانی به شمار می آیند در واقع تاجران مرگ و مرگ‌‌فروشانی به شمار می آیند که سلامت مردم را دستمایه سود خود کرده‌اند.

سیاری اضافه کرد: با وجودی که در سال‌های اخیر اقداماتی برای مبارزه با دخانیات انجام شده است؛ اما همیشه رتبه ایران در زمینه مبارزه با دخانیات از کشورهای منطقه پایین‌تر بوده است و همیشه در رتبه‌بندی سازمان بهداشت جهانی، علامت قرمز می‌خوردیم و از این نظر همپایه کشور سومالی بودیم که کشور دزدان دریایی است.

سیاری گفت‌: در سال‌های اخیر با همکاری نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت اقداماتی برای جبران این عقب‌ماندگی آغاز شده است. تصویب مالیات بر دخانیات مهم‌ترین این اقدامات بود که پس از فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند این جمله که تعرفه‌های سنگین قاچاق دخانیات را افزایش می‌دهد، اشتباه است در مجلس شورای اسلامی اجرایی شد.

منبع: ایرنا