سرویس: اخبار شهرستان 22:43 - سه شنبه 11 خرداد 1395

در گفتگو با کارشناس علوم ديني:

روح معنوی را به کتب قرآن و دينی برگردانیم/ کاهش ساعت تدریس جایگزین محتوای مناسب شده است

جواد جمشیدی از کارشناسان علوم قرآن و حدیث گفت: به جاي کاهش ساعات تدريس، باید روح و اصل کتاب را اصلاح کنیم و اگر کتاب براي دانش اموزان مفيد و قابل فهم نباشد، چه ساعات آن کم باشد چه زياد، کار بیهوده ای انجام شده است.

به گزارش اصفهان شرق، در طي هفته هاي گذشته خبري مصوبه اي از شورای عالی آموزش و پرورش گذشت که بر اساس ان ساعات تدريس کتاب قران و ديني در پايه متوسط دوم کاهش يابد. اهميت موضوع ايجاب کرد که نظرات کارشناسان امور ديني و قرآني در خصوص اين مصوبه پيگيري شود.
جواد جمشیدی حسن آبادی مربی و دبیر قران، فارع التحصيل کارشناسی ارشد علوم  قرآن و حدیث در گفتگویی با خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا، ضمن انتقاد از وضعيت کيفي کتاب هاي علوم ديني مدارس بر اين اعتقاد است که متاسفانه روح معنوي قران از کتب درسي قران گرفته شده و کتاب ها را صرفا قالب و الفاظ تشکيل داده اند.

به اعتقاد وي اين محتوا، از کارايي لازم براي دانش آموزان برخوردار نيست.

اين کارشناس علوم ديني در پاسخ به اين سوال که با چنين وضعيتي مصوبه اخير شوراي عالي اموزش و پرورش را تا چه اندازه مفيد مي دانيد، اظهار کرد: به جاي کاهش ساعات تدريس، باید روح و اصل کتاب را اصلاح کنیم. اگر کتاب براي دانش اموزان مفيد و قابل فهم نباشد، چه ساعات آن کم باشد چه زياد، کار بیهوده ای انجام شده است.

جمشيدي در ادامه به عنوان راهکار به طرحي اشاره مي کند که در سال 92 جهت اصلاح کتاب درسي قران و ديني با عنوان «کتاب کلام الله و تاليف کتاب کار براي اين درس» به آموزش و پرورش ارائه داده است.

 هشت بند تشریح در خصوص دغدغه های یک معلم

– از کلاس سوم ابتدايي که دانش آموز با خواندن و نوشتن آشنا شده، کتابی به شکل قران طراحی شود، اما در قسمت سوره چیزی نوشته نشود، بلکه تنها حاشیه گذاری شده باشد و دانش آموز در هر جلسه از اول قرآن را شروع به نوشتن کند و در هر جلسه قسمتی از قرآن را بنویسد. البته با کمال دقت و تحت نظر معلم. با این روش هم دانش آموز با کتابت قرآن آشنا شده و هم در پایان دوره تحصیلات عمومی خود دارای یک نسخه قرآن با دست خط خود می باشد و از همه مهمتر اینکه با کلمات و مفاهیم قرآن به صورت ویژه آشنا می گردد.

– در راستای ترویج فرهنگ و معارف قرآن کریم و پر بارتر نمودن کلاس های قرآن مدارس، طرحی مبنی بر تقویت بیشتر مباحث تاریخ  قرآن کریم با تاکید بر رویکردهای شیعی تاریخ قران کریم،تفسیر و تجوید قران مطرح شود.

– با توجه به بررسی های انجام شده در مراکز آموز ش و پرورش در درس قرآن، اکثر معلمان ، ایات مطرح شده در کتاب را با استفاده از ضبط صوت يا نرم افزار چندین بار تکرار مي کنند و سپس به بیان مباحث مطرح شده در کتاب می پردازند. این روش مناسب است ولی کافی نیست. در شرائط کنونی که از هر طرف دشمنان داخلی و خارجی با طرح شبهات گوناگون پيرامون قران در صدد ضربه زدن به اسلام  به ویژه قرآن می باشند،  از طرفی قرآن کتاب جاویدان و سخن خداوند متعال برای بهتر زیستن برای بشر است ، باید علاوه بر تلاوت آن بايد به محتوی و تفسیر ایات ان نیز توجه ویژه نمود. لذا خلاء آن بخوبی احساس می شود و ضرورت دارد در راستای مهجوریت زدایی از این کتاب الهی گام برداشت.

– طبق این طرح کلاس نود دقیقه ای طبق روش کنونی کلاسی خسته کننده بوده ولی در طرح پیشنهادی نود دقیقه را به سه تا سی دقیقه ای تقسیم نموده  و سی دقیقه اول به بحث تاریخ قرآن  کریم پرداخته شود که امروزه این بحث به فراموشی سپرده شده است در صورتی که بیشتر شبهاتی که بعضی افراد مطرح می کنند مربوط به تاریخ قران می باشد. پس باید جزوه ای کوتاه و مفید و در حد نیاز دانش آموزان در این خصوص تهیه شودتا دانش آموزان ما تا حدی در مقابل این شبهات که تعداد انها نیز کم نیست و از طریق مختلف ( سایتها، پیامک ها و بعضی افراد در جلسات مختلف و….) با ان برخورد می کنند آماده جوابگویی باشند یا حداقل موجب عدم پذیرش آسان انها باشد و ثانیا بعنوان فرد مسلمان با تاریخ کتاب الهی اش آشنا می شود و بداند که قران چگونه، با چه روشهایی و چه زمانی توسط چه کسانی جمع آوری شده است.

در سی دقیقه دوم به تفسیر آیات مطرح شده در ابتدای درس اختصاص داده شود

در کتاب درسی آیاتی مطرح شود که در حد و توانایی دانش آموزان باشد وایات به گونه ای باشدکه بتوان از هر آیه حداکثر چهار یا پنج نکته قرآنی، اخلاقی و تربیتی و … استخراج کرد و در اختیار دبیران و مربیان قرار داد تا در کلاس مطرح کنند و گامی در جهت ورود هر چه بیشتر قرآن به زندگی محصلان و خانواده ها باشد.

در قسمت سوم کلاس به تجوید و آموزش روخوانی و روان خوانی اختصاص داده شود با توجه به روایات متعدد پیرامون این موضوع سعی کنیم قران را با صدای نیکو و رعایت قواعد عربی بخوانیم لذا اهمیت این موضوع نیز مانند دو مورد قبلی بر کسی پوشیده نیست و برای همین باید تلاش نمود و با استفاده از کتاب ها ( حلیه القرآن و …) و نرم افزارهای موجود در این زمینه ( المائده، جنات، سروش ایمان و …) نرم افزارهای آموزشی دیگر ( ایرانی و مصری ) که الحود الله فراوان می باشد به این مهم نیز پرداخته شود.

– در راستای ترویج قرآن و تعالیم قرآنی  نشریه ای به صورت ماهانه طراحی گردد در این نشریه به صورت تخصصی مباحث قرانی مرتبط با کتابهای درسی مطرح شود و مباحث به روز و جدید باشد.

– هفته نامه ای طراحی شود و در هر هفته یکی از مباحث و موضوعات مهم هفته با نگرش قرانی و دینی مطرح شود.

– نرم افزاری به عنوان بانک اطلاعاتی قران معلمان و دانش آموزان تهیه شود و در مواقع ضروری در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.

تشکیل پرونده قرانی برای تمامی فرهنگیان و دانش آموزان و تشکیل کلاسهایی در موضوع تدبر در قران

جمشیدی در پایان گفت: با توجه به این نکات لازم نمی بینم که ساعات تدریس را کم کنند بلکه اگر به روش صحیح و با هدف یادگیری دقیق دانش آموزان  کار انجام شود، مقدار ساعات تدریس فعلي نيز کافی نخواهد بود.

شایان ذکر است در این خصوص با چند تن از مربیان و دبیران قران و دینی نیز گفتگوی انجام شد که انها نیز نظر به اصلاح کتاب درسی را داشتند و معتقد بودند اگر کتاب تغییر کند و محتوی آن اصلاح شود ساعات تدریس آن نباید کاهش یابد در غیر این صورت وقت و زمان کنونی برای کتاب فعلی زیاد است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.