اصفهان شرق

وقتی تیشه به ریشه اقتصاد مقاومتی می‌خورد/ شیرهای بر زمین ریخته هم کمکی به دامداران نکرد

کدخبر: 103520
1395/03/10 در ساعت 11:03

به گزارش اصفهان شرق، «برای حمایت از تولید داخل بین دو تا سه روز آینده در استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی، اصفهان و قزوین طرح خرید شیرخام مازاد از دامداران عملیاتی خواهد شد و چنانچه نیاز باشد به سایر استان‌های کشور تعمیم داده می‌شود.» اواخر اردیبهشت‌ ماه امسال بود که این صحبت‌های معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی، دامداران زیادی را به ادامه فعالیت امیدوار کرد.

حسن رکنی همچنین گفته بود: خرید شیرخام مازاد از دامداران سقف خاصی ندارد و تا زمانی که لازم باشد، مازاد شیرخام توسط سازمان تعاون روستایی خریداری خواهد شد.

گفته‌های معاون وزیر جهاد کشاورزی در حالی مطرح می‌شد که دامداران در شهرهای مختلف از جمله اصفهان دست به تجمع و اعتراضات متعددی زده بودند.

دامداران اصفهانی در اولین تجمع ۱۲ اردیبهشت ماه به مقابل ساختمان استانداری اصفهان رفته و صدای اعتراض خود را به گوش مسؤولان استانی و کشوری رساندند.

در سال اقتصاد مقاومتی تولید را از بین می‌برند

یکی از دامداران در آن تجمع با اشاره مطالبات رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی عنوان کرده بود: در سالی که ابتدای آن رهبر انقلاب به عمل در راستای اقتصاد مقاومتی تأکید کردند، افرادی در پشت پرده با واردات سعی در از بین بردن تولید کشور را دارند؛ عدم‌حمایت از دامداران ایرانی باعث شده اعضای شرکت تعاونی گاو داران استان اصفهان که تا چند ماه قبل بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ بود امروز به ۲ هزار عضو کاهش پیدا کند.

دامداران معترض وقتی جوابی از سوی مسئولان استان نشنیدند مقابل ساختمان جهاد کشاورزی را برای تجمع بعدی انتخاب کردند و ضمن تجمع در آنجا با سرازیر کردن شیرهای خود بر روی زمین خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند.

مطالبه اصلی دامداران در این اعتراضات اجرای مصوبه دولت مبنی بر خرید شیرخام به قیمت هرکیلوگرم ۱۴۴۰ تومان توسط صنایع لبنی بود؛ قیمتی که در نیمه اول سال ۹۳ یعنی حدود ۲ سال پیش تعیین شد اما این نرخ توسط صنایع لبنی مورد قبول قرار نگرفت و خریداری نشد.

دامداران همچنان گلایه دارند

پس از شنیدن شدن صدای دامداران متضرر، وعده خرید شیر تضمینی توسط دولت داده شد و البته از ابتدای ماه جاری به صورت عملیاتی صورت گرفت اما دامداران همچنان گلایه دارند.

پیروز علوی‌نیا عضو هیأت مدیره شرکت تعاونی گاوداران استان اصفهان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: خرید شیر تضمینی از ابتدای ماه جاری در چند استان در حال انجام است اما مشکل تولیدکنندگان شیر به ویژه در اصفهان پابرجاست.

وی افزود: قیمت مصوب دولت ۱۴۴۰ تومان نیست اما در حال حاضر قیمت هر لیتر شیری که از دامداران خریداری می‌شود بین ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ تومان است.

علوی نیا ادامه داد: علاوه بر این تفاوت قیمت، به دامداران به جای پول به ازای خرید شیر نهاده‌های دامی آن‌هم با کیلویی ۸۰ تومان گران‌تر از قیمت بازار داده می‌شود.

سود اصلی را دلالان بدست می‌آورند

وی ادامه داد: آنچه در حال حاضر شاهد هستیم، آب به آسیاب دلالان و مافیای صنعت شیر ریختن است که با توجه به بالا بودن عرضه، شیر را از دامداران خریداری، خشک و صادر می‌کنند و از طرف دولت برای این کار مورد تشویق قرار می‌گیرند.

عضو هیأت مدیره شرکت تعاونی گاوداران استان اصفهان تأکید کرد: اگر همچنان که قیمت خرید شیر از ما کاهش پیدا کرده قیمت محصولات کارخانه‌ها نیز کاهش یابد محصولات لبنی جای بیشتری در سبد خانوار خواهند داشت و به‌ تبع به سلامت جامعه کمک خواهد شد؛‌ برای مثال وقتی شخصی برای خرید نوشیدنی به یک مغازه می‌رود، بین نوشابه با قیمت ۲ هزار تومان و دوغ با قیمت ۳ هزار تومان، نوشابه را انتخاب خواهد کرد.

علوی‌نیا با بیان اینکه علی‌رغم اقدامات جهاد کشاورزی تاکنون در عمل حمایتی اتفاق نیفتاده است تصریح کرد: مشکل دیگر دامداران خرید گوشت است؛ در آستانه ماه مبارک رمضان افزایش واردات گوشت را شاهد هستیم در صورتی که از مدت‌ها قبل گوشت تولیدی دامداران خریداری نشده و یا ارزان معامله می‌شود.

فارس