سرویس: اجتماعی 13:52 - یکشنبه 09 خرداد 1395

انگشت اشاره به طرف مسئولان شهرستان اصفهان؛

نقدی در یک حضور/ نشاط بانوان در ورزش است یا ورزشگاه

مسئولان باید بدانند، برای کرامت دادن به زنان، ورزش سالم را در محیطی امن به زنان هدیه دهیم تا شالوده جامعه از گزند حوادث و رفتارهای ناشایست محفوظ بماند

به گزارش اصفهان شرق/ یادداشت سردبیر، توجه به موضوع حجاب و اعتقادات دینی امروزه یکی از اصولی است که نه تنها برکت فردی را در پی دارد بلکه از برکات ویژه اجتماعی برخوردار است.

زن در نگاه دین و فرهنگ جامعه از حرمت و کرامت ویژه ای برخودار است به نوعی که مسئولان جامعه اسلامی در هر زمان به منظور حفظ این کرامت، برنامه های بسیاری در پاسداری از وجود والای بانوان داشته و خواهند داشت.

موضوع حضور زنان در ورزشگاه ها، یکی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر هر از گاهی مطرح شد ولی با مخالفت های به جا از طرف برخی مراجع،  مسئولان و صاحبان فکر رو به رو شد تا بتوان از حاشیه های بعدی جلوگیری کرده و توجیهات ناشایست برخی از افراد در این رابطه را خاموش کرد.

اگر کسی بگوید توجه به خواسته های عمومی حائز اهمیت باشد، باید دید که مطالبه فرد خارج از قوانین و مقررات شرعی صورت نگیرد و قطعا با موازین دین ومعرفت مطابقت داشته باشد. لذا باید دید، مسئولان ذیربط از چه دریچه ای به موضوع می نگرند.

گاها عدم رعایت حریم خصوصی افراد در برخی از اماکن مثل سالن های ورزشی و سرو صداهای زیاد به منظور تشویق ورزشکاران مرد، لطمات زیادی به جایگاه ارزشمند بانوان وارد خواهد کرد زیرا رد و بدل کردن برخی کلامت خارج از عرف در برگزاری مسابقات ورزشی بین دو تیم، ذهن پاک و زیبای زن را دچار خدشه کرده و در حاشیه آن برخوردهایی گاها صورت خواهد گرفت.

شیوۀ جنگ نرم قدرت های غربی برای استحالۀ نظام اسلامی از جمله مواردی است که در این میان نقش رسانه های غربی صهیونیستی و نیز هم نوایی برخی رسانه های داخلی در تکمیل این پازل خطرناک دشمنان قسم خورده نظام اسلامی غیر قابل انکار است و در این رابطه وظیفه مسئولان برای رشد جامعه اسلامی و جلوگیری از نفوذ فرهنگ غربی سنگین تر خواهد شد.

در نگاه کلی نباید با اقدامی عجولانه در خصوص برخی پیشنهادات اعم از (حضور زنان در ورزشگاه)؛ محله، شهر و کشور را مضحکه جهانیان کنیم زیرا ریشه و اصالت زنان ایرانی در عمل به فرامین اسلامی زبان زد بوده و اگر کسی به دنبال ایجاد فضایی آزاد و ناآرام باشد، قطعا در این خصوص رخنه ای بر پیکره جامعه وارد کرده است.

در این خصوص طی پرسشی از آیت الله مکارم شیرازی در این خصوص که حکم شرعی حضور زنان در ورزشگاه‌ها به عنوان تماشاچی چیست؟ ایشان پاسخ دادند:

جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان و آزاد بودن آنها سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود؛ اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند بخصوص اینکه این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببیند و حضور آنها ضرروتی ندارد.

photo_2016-05-29_11-02-43

 حضور زنان در نقطه ای از شرق اصفهان در ورزشگاه برای چه بود؟

طی روزهای اخیر، در برگزاری لیگ فوتبالی شهدای یکی از بخش های شرق اصفهان، حضور زنان برای تشویق تیم محلی، ما را بر آن داشت تا مروری دوباره به این مساله مهم داشته باشیم.

هر چند بانوان محلی با پوشش مطلوب در ورزشگاه حضور داشتند و قطعا اصالت بالای مردم مناطق روستایی خط بطلانی بر حاشیه های غیر دینی می کشد ولی توجه به این نکته ضرویست که گاها برخی اقدامات، به صورت ناآگاهانه مسیر نفوذ برخی ضد ارزش ها را باز کرده و حاشیه های بعدی آن دامنگیر همه افراد خواهد شد.

امروز اگر مهر تایید بر این حضور بزنیم، ناآگاهانه زمینه ای برای تثبیت عمل نامطلوب خواهد بود زیرا برخی ارزش ها در سایه بی توجهی به ضد ارزش مبدل شده و سنت هایی که از قدیم پا برجا بود به ناآگاه در سایه غفلت رنگ دیگری خواهد گرفت.

متاسفانه گاها، تشویق برخی مسئولان برای حضور زنان در ورزشگاه و اشاره به بالا رفتن فرهنگ روستا و به تبع آن  کشور، می تواند مشوق نشاطی نادرست در جامعه بومی منطقه شود. دور از ذهن نیست که نشاط بانوان در محیط خانواده و ورزشگاه های سرپوشیده بدون نامحرم شدنی است ولی اگر فکر حضور در جمع مردان و دست زدن برای ورزشکاران مرد، آزادی سالم محسوب شود، سخت در اشتباهیم.

787878

مسئولان باید بدانند، برای کرامت دادن به زنان، ورزش سالم را با هماهنگی مسئولان ورزشی و در محیطی امن به زنان هدیه دهیم تا بدور از چشم ناسالم به سرمایه های کشور، شالوده جامعه از گزند حوادث و رفتارهای ناشایست محفوظ بماند نه  اینکه شعار بالا رفتن فرهنگ و آزادی بانوان را در چارچوب حضور در سالن های ورزشی با چاشنی صوت و کف مطرح کنیم.

وظیفه مسئولان امر، رسیدگی به موضوعاتی است که اگر بی تفاوت از کنار آن رد شویم، از جز به کل خواهد رسید و به یکباره چهره زیبای منطقه را با دست خود مخدوش خواهیم کرد.

*****************************

در پایان باید گفت که حفظ شأن و کرامت زنان از جمله اصولی است که باید مورد توجه مسئولان نظام باشد و چنانچه هر مسأله‌ای باعث خدشه‌دار شدن کرامت و جایگاه رفیع زن در جامعه شود بایستی با رویکردی منطقی و مستدل با آن برخورد کرد که این به منزله فراهم کردن شرایط لازم برای کمال و رشد معنوی زن و در نتیجه آن خانواده و جامعه است. قطعا پرداختن به موضوعاتی نظیر موضوع مذکور را نمی توان با ساده انگاری، رویکرد لیبرالی و سیاسی نگری مطرح کرد و مسئولان ذیربط باید نگاهی عملی به این موضوع داشته باشند زیرا بر اثر سهل انگاری، گاها لطمات زیادی دامنگیر منطقه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.