سرویس: سیاسی 08:13 - یکشنبه 09 خرداد 1395

بهارستان؛

مجلس دهم، ایستگاه اول

نمایندگان که صرف نظر از گرایش های سیاسی، قریب به اتفاقشان در تبلیغات انتخاباتی خود بر داشتن برنامه به منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشور تاکید داشتند؛ اکنون فرصتی به دست آورده اند تا وعده های خود را محقق سازند.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز، چهارشنبه گذشته مجلس نهم به کار خود پایان داد تا صندلی‌های سبز بهارستان، و روزگذشته، هشتم خرداد ماه، به نمایندگان مجلس دهم تحویل داده شود. مجلس نهم که یک سال خود را با دولت احمدی نژاد و سه سال دیگر را در دولت روحانی سپری کرد، رکورددار مطرح شدن استیضاح در آن در تاریخ مجالس جمهوری اسلامی نام گرفت. هرچند تنها ۶ استیضاح در صحن علنی مطرح شد که سهم هرکدام از دولت‌ها ۳ استیضاح بود. مجلس نهم همچنین تصویب کننده یکی از مهمترین تصمیمات جمهوری اسلامی در چند دهه گذشته که همانا موضوع فناوری هسته ای و لایحه برجام است بود.

در این دوره از مجلس قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران، قانون الزام دولت بر حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران، در حوزه امنیتی و سیاسی، قانون تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور(خروج از رکود) در بخش اقتصادی، قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در حوزه فرهنگی و اجتماعی، قانون حمایت از خانواده و قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان در زمینه قضایی و حقوقی و قانون استخدام معلمان حق التدریسی و آموزشیاران در بخش آموزش و تحقیقات، از جمله مهمترین قوانینی بودند که از فیلتر بررسی نمایندگان عبور کرده، به تصویب رسیدند.

در این دوره مصوبات بسیاری هم بودند که به دلایل بسیاری به مرحله قانون گذاری نرسیدند و در صندوق مطالبات مردم از مجلس باقی ماندند، مصوبات مهمی چون طرح نحوه فعالیت احزاب، طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت و طرح بانکداری بدون ربا و طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس که این آخری در روز پایانی مجلس،باردیگر توسط دولت مطرح شد اما به دلیل شلوغی جلسه آخر و گرفتن عکسهای یادگاری مورد عنایت نمایندگان قرار نگرفت و به مجلس دهم واگذار شد.

بانکداری بدون ربا هم که می رفت تا با تصویب قوانین متقن و خلل ناپذیر از رشد بی رویه بانکداری غیر اسلامی در کشور جلوگیری کند درگیر دست اندازهای منابع قدرت و ثروت شد و از ادامه راه بازماند. عدم تصویب این قانون یکی از نقاط ضعف مجلس نهم است،حال آنکه به زعم بسیاری از کارشناسان این بزرگترین نقطه ضعف مجلس نهم نبوده، بلکه تصویب جزئیات لایحه برجام در بیست دقیقه بزرگترین نقطه ضعف و پایبندی نمایندگان بر عدم ورود عوامل مطرح در فتنه ۸۸ به مناصب مهم دولتی جزو بزرگترین نقاط قوت این دوره از مجلس بوده است.

مجلس نهم با همه نقاط ضعف و قوتش به پایان رسید و امروز دهمین مجلس شورای اسلامی با ترکیبی که بیش از دو سوم ان تازه نمایندگان هستند تشکیل خواهد شد. در مجلس جدید کرسی برخی از تاثیر گذار ترین وکلای ملت خالی خواهد ماند.

در مجلس دهم دیگر از نطق های آتشین رسایی و زاکانی، تذکرات و پیگیری های مجدانه علی توکلی، واسطه گری های پدرانه حداد عادل و حضور بذرپاش جوان در هیئت رئیسه پیر مجلس خبری نخواهد بود اما امید آن می رود که با حضور نمایندگان جوان که مجلس دهم را نسبت به مجالس سابق متمایز کرده اند و با کمک نمایندگان با تجربه ، بهترین اتفاقات ممکن در بهارستان رقم بخورد. برای نیل به این هدف مجلس دهم باید از ابتدای امر رویکرد خود را نسبت به بسیاری از مسائل کلان کشور مشخص کند. به نظر می رسد در شرایط فعلی امر اقتصاد بیش از سایر امور مورد نیاز و مطالبه ملت باشد.

کشور در رکود بی سابقه ای به سر می برد و وضعیت بازار هر روز از آنچه بوده ،بدتر می شود. در این شرایط خارجی ها اغلب همچون گرگهایی گرسنه به سرمایه های زخمی و بر زمین مانده این سرزمین که سیاست های غلط اقتصادی دولت رمق از جانشان ربوده چشم دوخته اند. تولید در بدترین شرایط خود در چند سال اخیر به سر می برد و نرخ رو به افزون بیکاری جوانان و خانواده ها را کلافه کرده است.

نمایندگان که صرف نظر از گرایش های سیاسی، قریب به اتفاقشان در تبلیغات انتخاباتی خود بر داشتن برنامه به منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشور تاکید داشتند؛ اکنون فرصتی به دست آورده اند تا وعده های خود را محقق سازند. البته تمرکز بر اقتصاد نباید مجلس را از سایر وظایف خود باز دارد.حوزه فرهنگ کشور روزهای خوبی را سپری نمی کند، حال آنکه اوضاعمان در زمینه عزت ملی و احترام بین الملل هم بهتر از وضعیت فرهنگ نیست.

مجلس شورای اسلامی ۲ وظیفه‌ مهم «قانون‌گذاری» و «نظارت بر حُسن اجرای قانون»را برعهده دارد.انتظار آن می رود مجلس دهم با تلاش و جدیت در راستای نیل به اهداف مقدس جمهوری اسلامی و با همیت مضاعف نسبت به این دو وظیفه خود گام مهمی جهت پیشرفت کشور و عزت و اقتدار جمهوری اسلامی بردارد.شاید این بزرگترین خواسته مردم از مجلس باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.