اصفهان شرق

واحدهای کشت برنج اصفهان تعطیل شد/ اجرای برنامه‌های توسعه فراوری محصولات کشاورزی

کدخبر: 103379
1395/03/08 در ساعت 14:04

به گزارش اصفهان شرق، سیروس فرهمند با بیان اینکه اصفهان در اجرای طرح‌های مرتبط با صنایع فراوری محصولات کشاورزی در جایگاه نخست کشور قرار دارد، اظهار داشت: ما برای توسعه صنایع فراوری محصولات کشاورزی اولویت‌هایی را تعریف کرده‌ایم که بر‌اساس آن‌ها حرکت می‌کنیم، در نتیجه سرمایه‌گذار زمانی که به ما مراجعه می‌کند او را راهنمایی و هدایت می‌کنیم.

وی افزود: ما در راستای اولویت‌های خود سرمایه‌گذاران را هدایت می‌کنیم و فعالیت‌هایی که بازار ندارد، اشباع شده و یا مواد ابتدایی آن موجود نیست مورد حمایت ما قرار ندارد، به‌عنوان مثال در بحث واحدهای شالی‌کوبی اگر کسی به ما مراجعه کند حمایت نمی‌کنیم، چون سطح زیر کشت برنج کاهش یافته است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر سیاست ما عدم توسعه کشت برنج است، گفت: اکنون بخشی از واحدهای اولیه کشت برنج نیز تعطیل هستند و دلیل آن کمبود آب است، زمانی که آب موجود نباشد کشت برنج نداریم، به‌دنبال آن شلتوک تولید نمی‌شود و به این ترتیب واحدهای شالی کوبی تعطیل شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اولویت‌های ما نخست روی فراوری و بسته‌بندی انواع سبزی‌جات و صیفی‌جات است، همچنین فراوری و بسته‌بندی انواع میوه‌جات در اولویت ما قرار دارد، در بحث نخست اولویت سبزی‌جات برگی و سیب‌زمینی و پیاز است، در بحث دوم نیز اولویت ما سیب درختی، انار، پسته و بادام است، علاوه بر این در بحث گیاهان دارویی گلاب و عرقی‌جات در اولویت‌های ما قرار دارند.

فرهمند با بیان اینکه سردخانه‌های 2 مداره و بالای صفر با توجه به برنامه‌های در نظر گرفته شده در اولویت ما قرار دارد، گفت: ما در سال 94، 51 فقره پروانه بهره‌برداری صادر کرده‌ایم، حدود 472 هزار جذب مواد خام و 458 هزار تن ظرفیت تولید داشته‌ایم، همچنین بر‌اساس آمار یک هزار و 315 مورد اشتغال در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی ایجاد شده است.

وی گفت: ما براساس برنامه 5 ساله حرکت می‌کنیم که در این راستا در هر سال 4 برنامه را دنبال می‌کنیم، نخست بحث تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است که پیشرفت فیزیکی بین 40 درصد تا 75 درصد دارند، استفاده حداکثری از طرح‌های غیرفعال و نیمه فعال با اعطای سرمایه در گردش، اصلاح و نوسازی واحدهای موجود و ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی و صدور مجوزها در این باره رئوس کاری ما هستند.

تسنیم