اصفهان شرق

برخی به نام طب‌سنتی اخاذی می‌کنند/ وزارت بهداشت اقدامی جدی کند

کدخبر: 103262
1395/03/07 در ساعت 14:04

به گزارش اصفهان شرق، علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری صبح امروز در همایش ملی تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد، با بیان اینکه طب سنتی امری اساسی در علوم پزشکی محسوب می‌شود، افزود: این طب پایه پزشکی محسوب می‌شود که سایر علوم از جمله ریاضیات، فیزیک و جغرافیا را نیز در بر می‌گیرد.

 

وی با اشاره به پیشینه تاریخ پزشکی که خارجی ها معتقد بودند ایران طب قوی‌ای ندارد، ابراز کرد: زمان تأسیس دارالفون در ایران اساتیدی از کشورهای خارجی برای تدریس فنون مختلف به ویژه پزشکی وارد کشورمان شدند، این اساتید خارجی برای اثبات خود به نفی پزشکان ایرانی پرداختند و پزشکان ایرانی را دعانویس و رمال می‌خواندند.

 

مشاور مقام معظم رهبری طب سنتی را یک علم دانست و تصریح کرد: آنچه در گذشته است مقدمه‌ای است برای آینده که در همه علوم بدین گونه است و علم پزشکی نیز مستثنی نیست، طب سنتی به عنوان طب گذشتگان لازم است که در جریان طب فعلی حضور داشته باشد و از آن استفاده شود.

 

وی با اشاره به اهمیت بسیار طب سنتی در جامعه امروز، خاطر نشان کرد: کسانی هستند برای اخاذی از مردم از نام این طب استفاده می‌کنند لذا امید است وزارت بهداشت در آینده‌ای نزدیک اقدام جدی برای مقابله با این افراد کند.

 

ولایتی با اشاره به تأسیس کمیته تاریخ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابراز کرد: هدف این کمیته نشان دادن تاریخ پربار گذشتگان به دانشجویان و جوانان سرزمین‌مان است، به گونه‌ای که جوانان کشور فکر نکنند هر چه به نام علم وجود دارد برای خارج از کشور است و برای پیشرفت نیاز است که مانند فرنگی‌ها شوند.

 

وی عنوان کرد: در این کمیته با حضور اساتید صاحبنظر کوشیدیم در حوزه‌های مختلف علمی حاشیه‌هایی از کتاب‌های گذشتگان به نگارش درآوریم و همچنین کنگره‌هایی در زمینه تاریخ علوم مختلف نظیر کنگره فعلی برگزار کنیم از این رو 2 موسسه فرهنگ و تمدن به همت دست‌اندرکاران این عرصه در کشور تأسیس شد.

 

مشاور مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه پزشکی در کشور ما ریشه دیرینه دارد، اظهار کرد: در کشور انواع اقلیم‌ها را داریم و تعداد زیادی گیاه مختلف وجود دارد که حدود 2 هزار تا از این گیاهان، گیاهان دارویی است.

 

وی با اشاره به وجود حدود 2 هزار گیاه دارویی در کشور، خاطرنشان کرد: موضوع گیاهان دارویی در ایران دارای سابقه طولانی است و همچنین مرکز علمی گسترده‌ای چون جندی‌شاپور در گذشته کشور ما وجود داشته است و هسته اولیه پزشکی اسلامی در ایران بوده است.

دانا