سرویس: اخبار شهرستان 16:37 - پنجشنبه 06 خرداد 1395

مدیر کل میراث فرهنگی استان در جشنواره «اینجا سرزمین من است»؛

گردشگری راهکار توسعه در شرق اصفهان است/ جشنواره «اینجا سرزمین من است» سد محکمی در برابر جنگ نرم

فریدون الله یاری گفت: ظرفیت بالای صنایع دستی در کنار صنعت گردشگری به نوعی در تقویت و توسعه شرق اصفهان در سال های خشکسالی موثر است.

به گزارش اصفهان شرق، جشنواره ملی اینجا سرزمین من است در موزه مردم شناسی شهر محمد آباد جرقویه سفلی و با حضور مسئولین کشوری و استانی در محمدآباد جرقویه برگزار شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در این جشنواره با اشاره به اینکه میراث فرهنگی یکی از سرمایه های بزرگ توسعه کشور به شمار می رود، گفت: حفاظت از 22 هزار اثر تاریخی در استان اصفهان از یک سو و بستر سازی و فرهنگ سازی برای حفظ این میراث از سوی دیگر، وظیفه ما را در حفظ و پایش از آثار تاریخی و گردشگری به مراتب سنگین تر کرده و مشارکت و همکاری همه ارگان ها را می طلبد.

فریدون الله یاری با اشاره به امار بالای آثار گردشگری در شرق اصفهان، اظهار کرد: امروز شاهد بیش از 6 هزار اثر تاریخی در شرق شهرستان اصفهان هستیم و این امر اهمیت تاریخی این منطقه را نشان می دهد ولیکن ظرفیت بالای صنایع دستی در کنار صنعت گردشگری به نوعی در تقویت و توسعه شرق اصفهان در سال های خشکسالی موثر است.

وی با توجه به اینکه صنایع دستی حرکت و جهش مناسبی را در میراث فرهنگی استان اصفهان، دارد، افزود: با تمام توان به دنبال توسعه صنایع دستی و صنعت گردشگری در کنار حفظ میراث فرهنگی استان اصفهان خصوصا شرق اصفهان هستیم. زیرا مردم منطقه می توانند به منظور ادامه حیات اقتصادی و فرهنگی خود جایگزین مناسبی برای صنایع مرتبط با کشاورزی داشته باشند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان بیان کرد: جاذبه های گردشگری بخشی از میراث ملموس و همچنین آداب و رسوم به عنوان میراث ناملموس و منحصر به فرد در استان اصفهان به شما می رود ولیکن هنوز به شایستگی معرفی نشده است و قطعا جشنواره ها بستر معرفی این سرمایه ها را فراهم می کند.

وی با اشاره به اخذ مجوز تاسیس 12 اداره میراث فرهنگی در استان اصفهان طی سال اخیر، گفت: استان اصفهان با 30 هزار هنرمند صنایع دستی و 196 رشته و همچنین دومین شهر جهان به لحاظ صنایع دستی، شناخته شد و در این خصوص با اهتمام و نگاه ویژه به مقوله گردشگری و با توجه به محدودیت های توسعه تشکیلاتی دولت، امروز شاهد اخذ مجوز تاسیس 12 اداره میراث فرهنگی در شهرستان های استان اصفهان هستیم که تحول بزرگی در ساختار میراث فرهنگی استان است.

الله یاری خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی با توجه به انتظار و توقع از امکانات بودجه ای لازم برخوردار نیست و سیاست ما این است تا بتوان توسعه تشکیلاتی این سازمان را بالا برده تا ماموریت مهم خود را در این حوزه به انجام برسانیم زیرا فاصله ما با آنچه که شایسته جایگاه استان در حوزه گردشگری است، بسیار زیاد است.

وی با ذکر رشد 50 درصدی گردشگری استان اصفهان طی سه سال اخیر، افزود: طبق برنمه ای که برای پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده است، برش استانی برنامه ما رسیدن به آمار جذب حدود 1 میلیون گردشگر خارجی به استان اصفهان است و این امار با لحاظ جذب 12 میلیون گردشگر خارجی در کشور می باشد.

گفتنی است یکی از اهداف اصلی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در راستای حمایت از فعالیت های فرهنگی در بیش از 107 شهر استان اصفهان، حمایت از توسعه فرهنگ و گردشگری در شهرهای مختلف استان و حمایت از فعالیت های فرهنگی شهرداری شهرهای مختلف استان به شمار می رود.

5

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: سرزمین من به معنای اصلی خود، وحدت حول محور ولایت و همچنین پیشرفت و عدالت در جامعه می باشد.

به گزارش اصفهان شرق، جشنواره ملی اینجا سرزمین من است در موزه مردم شناسی شهر محمد آباد جرقویه سفلی و با حضور مسئولین کشوری و استانی در محمدآباد جرقویه برگزار شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این جشنواره با اشاره به اینکه جشنواره «اینجا سرزمین من است» شور و هیجان زیادی را در استان اصفهان ایجاد کرد، گفت: سرزمین من به معنای اصلی کلمه، سرزمین اسلام ناب محمدی، انقلاب اسلامی، علمای بزرگ، علم و وحدت حول محور ولایت و همچنین پیشرفت و عدالت در جامعه می باشد.

حجت الاسلام احمد سالک با تقدیر و تشکر از شهردار محمد آباد در احیای قلعه تاریخی این شهر اظهار کرد: این قلعه نماد هنرمندی مردم این منطقه بوده است و مسئولان باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند زیرا احیای سنت های فراموش شده در حوزه گردشگری از جایگاه مهمی برخوردار است.

وی با بیان این مطلب که مردم شرق اصفهان با تحمل 9 سال خشکسالی ذره ای از آرمان های انقلابی خود کنار نکشیدند، افزود: حرکت آب در زاینده رود مقطعی بود و باید بستری برای حضور سرمایه گذار در شرق اصفهان فراهم شود تا مشکلات مردم این منطقه با تدبیر و مدیریت صحیح رفع شود و در کنار آن نباید گذاشت که سرمایه های شرق اصفهان از بین برود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اصفهان بیان کرد: برگزاری جشنواره ها فرصتی برای تعالی استان اصفهان و همچنین شهر محمد آباد است و باید سعی شود خروجی جشنواره، معرفت، علم، معنویت و همچنین کادر و شاگردان بلند همت باشد.

وی از جشنواره هایی از جنس جشنواره «اینجا سرزمین من است» به عنوان سد محکمی در مقابله با جنگ نرم دشمن یاد کرد و گفت: این مراسم ها محیطی را به منظور جذب جوانان به میدان فرهنگی به وجود می آورد زیرا دشمن در همه زمینه ها، به دنبال به انحطاط کشاندن جوانان در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

حجت الاسلام سالک با اشاره به اینکه باید فرهنگ غنی ما بازسازی شود، اظهار کرد: ما از آمریکا و اسرائیل نمی ترسیم ولی از نفاق و دوری ترس داریم و بدین منظور وظیفه ما این است که در برابر چشم داشت ناپاک دشمنان ایستاده و اندیشه جوانی را برای حفظ نظام و انقلاب قرار داد.

4

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.