سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:28 - چهارشنبه 25 دی 1392

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان:

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان: ۷۵ درصد گاز در بخش خانگی مصرف می شود

با وجود اینکه ایران رتبه اول منابع گازی جهان را از آن خود کرده اما متاسفانه درتجارت گازسهم ۵/۱درصدی را از آن خود کرده ایم اما مصرف زیاد در بخش خانگی مانع از رسیدن به این هدف شده است.

به گزارش اصفهان شرق، مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه ایران رتبه اول منابع گازی را از آن خود کرده اما متاسفانه در صادرات گاز موفق نبوده است در مورد گاز رسانی به نقاط مختلف استان افزود: درمصرف گاز در دنیا چهارمین کشور بعد از آمریکا، شوروی و کانادا هستیم و مصرف گازدرصورتی که در بخش صنایع و تولید باشد بسیار سود آور است و ارزش افزوده بسیاری به دنبال دارد اما متاسفانه مصرف بیشتر در بخش خانگی است که در زمستان هر سال افزایش پیدا می کند.

سعید مومنی در ادامه با اشاره به اینکه در اصفهان اکثر نقاط از نعمت گاز بهره مند هستند اما مصرف گاز بیش از اندازه است گفت: بعد از انقلاب اسلامی در سطح استان ۱۰۳شهر از نعمت گاز بهره مند شده اند و هم اکنون یک میلیون و ۵۰۰هزار مشترک خانگی،تجاری و صنعتی در استان وجود دارد.

وی با تاکید براینکه در استان ۷۵درصد گاز مصرفی در بخش خانگی و در ماههای سرد سال است گفت: سرانه مصرف یک خانوار در طول سال در شهرها ۲/۴دهم متر مکعب است که از سرانه مصرفی درد نیا بسیار بیشتر بر آورد شده است.

این مسوول با اعلام اینکه متاسفاته در تولید جایگاه خوبی نداریم و در تجارت گاز سهم ۵/۱درصدی را از آن خود کرده ایم افزود: این میزان باید به ۱۰درصد افزایش پیدا کند اما مصرف زیاد در بخش خانگی مانع از این مسئله شده است.

وی به اعلام آمار مصرف گاز خانگی پرداخت و اذعان داشت و خاطر نشان کرد: ۴۸۰ میلیون مترمکعب گاز کشور در بخش خانگی مصرف می شود و این میزان مصرف بی رویه موجب می شود که رسیدن گاز به نیروگاهها محدود شده و این صنایع مجبور به استفاده از مازوت شوند که باعث آلودگی بیشتر هوا می شود.

وی محدود شدن صنایع را به خطر افزایش مصرف دانست و یاد آورشد: در شرایطی که همین میزان کم گاز هم به صنایع داده نشود بسیاری از مواقع دچار مشکل خواهیم شد بنابراین نیاز است تا شهروندان در مصرف دقت بیشتری داشته باشند.

این مسوول درادامه گفته های خود ازاین مسئله سخن به میان آورد که در حال حاضر نیروگاههای ما بیشتر از سوخت مازوت استفاده می کنند و اختصاص گاز به این نیروگاهها وابسته به تصمیموزارت نیرو است اما همین مقدار اندک سوخت در نظر گرفته شده برای صنایع نیز در زمستان با مشکل روبرومی شود تا در بخش خانگی دچار قطعی گاز نشویم.

مومنی تاکید بر اینکه نباید گاز خانگی قطع شود افزود: ادارات شهر نیز باید تمام تلاش خود را داشته باشند تا با نگه داشتن دما در اندازه مناسب بتوانند کمی میزان مصرف را کاهش دهند چرا که یک درصد مصرف کمتر۵میلیون متر مکعب صرفه جویی به همراه دارد.

وی همچنین از مصرف گاز در ادارات گفته و یاد آور شد: ادارات اصفهان نیز ۱۰درصد مصرف را به خود اختصاص داده اند و این در شرایطی است که می توان با کمی صرفه جویی این میزان را به حد اقل رساند.

به گفته وی، دمای محل کار و یا منزل می تواند بین ۱۹ تا ۲۲درجه باشد که با تنظیم مناسب موتور خانه ها و پوشش مناسب و استفاده از راهکارهایی که مانع از هدر رفت گرما می شود آنرا مصرف را کاهش داد.

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.