سرویس: اجتماعی 07:00 - چهارشنبه 05 خرداد 1395

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان:

۳ قنات اصفهان در فهرست جهانی یونسکو به ثبت می‌رسد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان ۴ اثر ثبت شده در فهرست جهانی در بخش ملموس و ۲ اثر در بخش ناملموس دارد افزود: امسال ۳ قنات استان اصفهان در فهرست جهانی یونسکو به ثبت می‌رسد.

به گزارش اصفهان شرق، فریدن الهیاری شامگاه سه‌شنبه در همایش تجلیل از خادمان میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه میراث فرهنگی سند هویت ملی ماست اظهار داشت: شناخت میراث فرهنگی می‌تواند به عمق بیشتر افکار، اندیشه‌ها و رفتارها کمک کند.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری و میراث فرهنگی امتیاز بزرگی برای کشور و استان به‌شمار می‌رود افزود: به واسطه میراث فرهنگی می‌توان از ظرفیت‌های دیگر صنعت گردشگری نیز بهره گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: میراث فرهنگی و حفظ آن نیازمند عزم همگانی و جدی است در همین راستا تمام سازمان‌ها و مردم باید به این عرصه ورود پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی در این راستا یک دستگاه حاکمیتی است خاطرنشان کرد: بیش از 22 هزار اثر و جاذبه فرهنگی در استان وجود دارد و تصور نادرستی است که فکر کنیم میراث فرهنگی می‌تواند این 22 هزار اثر را پایش کند.

الهیاری با بیان اینکه از نظر قانونی میراث فرهنگی متصدی نفایس ارزشمند تاریخی است بیان کرد: بخش عظیمی از این 22 هزار اثر در اختیار دوست‌داران میراث است و خدمات ارزشمندی نیز در این  راستا و در خارج از سازمان میراث فرهنگی انجام شده است.

وی با بیان اینکه ارتقای ساختاری سازمان میراث فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده‌‌ایم گفت: در حال حاضر از 24 شهرستان استان تنها 2 شهرستان دارای اداره هستند اما خوشبختانه مجوز تاسیس 12 اداره دیگر را در استان گرفته‌ایم و در یکی دوماه آینده این موضوع اجرائی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه در استان بالغ بر9 پایگاه ملی داریم افزود: متاسفانه برخی از این پایگاه‌ها تنزل درجه پیدا کرده بودند که با تلاش‌های بسیار دوباره به پایگاه ملی تبدیل شدند و برخی نیز جدید تاسیس شدند.

وی با بیان اینکه در استان بالغ بر 33 پایگاه حفاظتی داریم تصریح کرد: از حضور سربازان نیز در این راستا استفاده می‌کنیم در بخش انجمن‌های میراث فرهنگی نیز در 15 شهرستان این انجمن‌ها تشکیل شده و در 24 شهرستان استان باید این انجمن‌ها راه‌اندازی شود.

الهیاری خاطرنشان کرد: 2 پایگاه از 4 پایگاه جهانی ما هیئت امنا پیدا کرده و در این راستا نیز 2 معاون وزیر عضو این هیئت امنا هستند، انجمن تشکل‌های میراث فرهنگی مورد توجه قرار گرفته‌اند و دفتر و تشکلی برای این انجمن‌ها در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان بالغ بر هزار و 800 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد بیان کرد: فعالیت میراث فرهنگی در سال گذشته و در این راستا بسیار چشمگیر بوده به گونه‌ای که در سال گذشته 74 اثر جدید پرونده ثبتی آنها در استان آماده شده و تا به امروز نیز 51 اثر دیگر در تهران پرونده‌های‌شان آماده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: باید سرعت ثبت این آثار را افزایش دهیم تا از یک پشتوانه حقوقی بهره‌مند شوند از هزار و 800 اثر، هزار و 731 اثر بناهای تاریخی، 57 اثر میراث ناملموس و بقیه نیز آثار طبیعی و غیره هستند.

وی با بیان اینکه استان اصفهان 4 اثر ثبت شده در فهرست جهانی در بخش ملموس دارد افزود: 2 اثر ثبت شده در فهرست جهانی در بخش ناملموس داریم، امسال با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شده که 3 قنات استان اصفهان در یونسکو به ثبت برسند و به فهرست جهانی اضافه شوند.

الهیاری پیرامون پروژه‌های مرمتی میراث فرهنگی استان در سال گذشته تصریح کرد: بالغ بر 240 پروژه مستقیم در حوزه میراث فرهنگی و مرمتی داشتیم که اتفاق بسیار مهمی است، هر چند برخی از مردم از داربست‌های چهلستون و مسجد امام خمینی(ره) گله‌مند هستند اما با توجه به کمبود بودجه دولت و تنگناهای موجود تا به حال سرعت‌مان قابل ملاحظه بوده است هرچند ایده‌آل هم نبوده‌ایم.

به گزارش تسنیم در پایان مراسم علاوه بر تجلیل از خادمان میراث فرهنگی استان از 2 مجموعه گردشگری رونمائی شد، بازی‌های 3 بعدی در حوزه آموزش گردشگران و دیگری شبیه‌سازی کامپیوتری میدان امام خمینی(ره)؛ گفتنی است این کار بزرگ‌ترین شبیه‌سازی کامپیوتری یک بنای تاریخی در دنیا است.

تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.