سرویس: دین و اندیشه 11:35 - سه شنبه 04 خرداد 1395

حماسه کربلای ۹۴ ــ بخش چهارم و پایانی

اظهارنظر امام خامنه‌ای درباره جریان عظیم مردمی استقبال از شهدای غواص

ستاد تشییع شهدا به‌خاطر مشکلات به‌وجودآمده ناشی از حضور کم‌نظیر مردم طی بیانیه‌ای متواضعانه از مردم عذرخواهی کرد، ولی مشکل اینجا نبود. گزارش‌های متعددی از طرف وزارت کشور و حتی برخی دوستان علیه کمیته جستجوی مفقودین تنظیم شد و اقداماتی متعدد صورت گرفت.

به گزارش اصفهان شرق، 28 اردیبهشت ماه سال گذشته در مراسم ورود پیکر شهدای تازه تفحص شده به کشور بود که یک خبر از شهدا، بمب خبری بزرگی ایجاد کرد و منشأ یک تحول و آگاهی عظیم در میان مردم شد. خبر این بود: «کشف پیکر مطهر 175 شهید غواص دفاع مقدس با دستان بسته»  این شهدا که جمعی از غواصان و خط‌شکنان شهید عملیات کربلای4 بودند در دی ماه سال 65 یعنی 30 سال پیش در جریان عملیات کربلای4 که طرح آن توسط آواکس‌های آمریکایی لو رفته بود، خط عملیاتی اروند را شکستند و حتی از جزیره ام‌الرصاص هم عبور کردند. طبق شواهد موجود، این رزمندگان در حالی که بیشتر آنها مجروح بودند، جلوتر از خط مقدم به اسارت دشمن درآمدند و پیکرشان با دست‌ها و بعضاً با پاهای بسته‌شده در یک گور دسته‌جمعی دفن شده بود و پیکر مطهر آنان بعد از 30 سال توسط تیم تفحص پیکر مطهر شهدا کشف شد. نقطه‌ای که شهدا در آن پیدا شدند، 15 کیلومتر جلوتر از خط مقدم یعنی ابوفلوس در منطقه ابوالخصیب عراق بود.

در ایام سالروز ورود پیکر مطهر شهدای غواص و خط‌شکن عملیات کربلای4 به کشور، ناگفته‌هایی از جریان تفحص، تبادل و تشییع شهدای غواص و خط‌شکن طی 12 پرده از حماسه کربلای 94 روایت می‌شود. این جزئیات به‌همت کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح برای نخستین بار منتشر می‌شود.  بخش اول ناگفته‌ها را در اینجا، بخش دوم در اینجا و بخش سوم را در اینجا می‌توانید مشاهده کنید. بخش چهارم و پایانی این روایات که شامل دو پرده یازدهم و دوازدهم است، در ادامه می‌آید:

پرده یازدهم: سازمان صدا و سیما، استودیوی گفتگوی ویژه خبری

رسیدیم به سازمان صدا و سیما، همه جا آرام و خلوت و بی‌سروصدا، یک گوشه موکت انداخته شده است. مجالی شد تا مقداری دراز بکشیم و بعد نماز مغرب و عشا را بخوانیم، رفتیم داخل استودیو، کارمندان در حال تدوین تصاویر و مرتب کردن اخبار هستند. مجری گفت‌وگوی ویژه خبری آقای رنجبران در حال نوشتن است. با چایی پذیرایی شدیم.

اخبار که تمام نشده یک آن دیدیم همه به تلاطم  افتاده‌اند و در حال دویدن هستند، مقداری غیرطبیعی بود. متوجه شدیم مقام معظم رهبری برای این کاروان تشییع پیامی صادر کرده‌اند و قرار است برای اولین بار پیام خوانده شود. همین که شنیدیم پیام صادر شده ناخودآگاه اشک از چشمانمان جاری می‌شود.

«بسم الله الرحمن الرحمین

صلوات و سلام خدا بر شهیدان عزیز که مشعل توحید را با ایثار خود برفراز میهن اسلامی برافروختند، و صلوات و تحیّات خدا بر شهیدان مظلوم غوّاص که با ظهور و حضور خود، این فروغ خاموش نشدنی را مدد رساندند و پرچم یادهای عزیز و گرانبها و ذخیره‌های معنوی ملّت را با شکوهی هرچه تمام‌تر در کشور برافراشتند.

سلام بر دست‌های بسته و پیکرهای ستمدیده‌ شما، و سلام بر ارواح طیّبه و به رضوان الهی، بال گشوده‌ شما. سلام بر شما که بار دیگر فضای زندگی را معطّر و جان زندگان را سیراب کردید و سپاس بی‌پایان پروردگار حکیم و مهربان را که در لحظه‌های نیازِ این ملّتِ خداجوی و خداباور، بشارت‌های تردیدناپذیر را بر در‌های بیدار نازل می‌فرماید و غبارها را می‌زداید و سلام بر شما ملّت بزرگ، وفادار، آگاه، مسئولیّت پذیر که خطاب لطیف الهی را به‌درستی می‌شناسید و می‌نیوشید و پاسخ می‌گویید.

حضور پُرمضمون امروز شما در تشییع این دُردانه‌های به میهن بازگشته، یکی از به یادماندنی‌ترین حوادث انقلاب است، رحمت خدا بر شما و سپاس بی‌حد از خدای مالک دل‌ها، و سلام بی‌پایان بر حضرت بقّیة‌اللّه (روحی فداه) که صاحب این ثروت عظیم است.

والسّلام علیکم و رحمة اللّه

سیّدعلی خامنه‌ای

26 خرداد 1394»

پیام قرائت شد و تعابیر و عبارات پرمغز و پرراز و رمز آقا نشان از رضایت ایشان از تشییع شهدا داشت. سردار باقرزاده در گفت‌وگوی ویژه خبری از مردم به‌دلیل فشارها و سختی‌هایی که کشیده‌اند به‌نمایندگی از ستاد تشییع شهدا عذرخواهی کرد. گفتگو تمام شد و سازمان صدا و سیما را به‌سمت معراج ترک کردیم. متوجه شدیم مردم تا نماز صبح معراج را ترک نکرده‌اند و نماز صبح را به‌جماعت در معراج خوانده‌اند. خوشحال از اینکه یک حرکت زیبا و با شور حسینی در تهران پس از مدت‌ها برگزار شد.

پرده دوازدهم: معراج شهدا ــ فردای روز تشییع

فردای روز تشییع همه جمع شدیم معراج برای رصد تشییع، با صحنه‌هایی روبه‌رو شدیم که خستگی تلاش مستمر از تفحص تا تشییع سرمان خراب شد. برخی جراید و رسانه‌هایی که همیشه‌ ساز دشمن را کوک می‌کنند، شروع به تخریب و حتی توهین و بزرگ کردن حاشیه‌ها به‌جای پرداختن به اصل ماجرا و استقبال شورانگیز مردم و تحلیل پیام پرمغز رهبر معظم انقلاب کردند. می‌گویند بهره‌برداری سیاسی از شهدا شده است. احمدی‌نژاد نباید به جایگاه می‌آمد، شکایت از کمیته جستجوی مفقودین خواهد شد و هزار بهانه دیگر برای تحت الشعاع قراردادن حلاوت این تشییع. انگار ما مرتکب جرم شده‌ایم و حالا مستحق توهین و تهدید هستیم. عده‌ای هم که از شعارهای مردم علیه آمریکا و استکبار و جریان سازش با دشمن ناراحت بودند، شروع به تخریب و توهین کردند.

اظهارنظر امام خامنه‌ای درباره جریان عظیم مردمی استقبال از شهدای غواص

ستاد تشییع شهدا به‌خاطر مشکلات به‌وجود آمده ناشی از حضور کم‌نظیر مردم طی بیانیه‌ای متواضعانه از مردم عذرخواهی کرد، ولی مشکل اینجا نبود. گزارش‌های متعددی از طرف وزارت کشور و حتی برخی دوستان علیه کمیته جستجوی مفقودین تنظیم شد و اقدامات متعدد صورت گرفت. اثرگذاری این تشییع آن‌قدر زیاد بوده که حالا حالاها قصد کم کردن فشارها و تخریب‌ها را ندارند. از کاریکاتور گرفته تا مقاله‌های توهین آمیز و دروغ همچنان ادامه دارد.

 

همه فشارها و ناملایمات گذشت تا اینکه سردار باقرزاده ماه مبارک رمضان در دیدار فرماندهان و مسئولان نظام خدمت مقام معظم رهبری رسیدند. در این دیدار رهبر معظم انقلاب به ایشان فرمودند: «کار این دفعه‌تان خیلی خوب بود، خیلی خوب، خیلی! خسته نباشد».

با شنیدن این فرمایش آقا از کلام سردار باقرزاده خوشحال و مشعوف از این تمجید معظم‌له و شکرگزار درگاه الهی شدیم.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.