سرویس: سیاسی 12:30 - دوشنبه 03 خرداد 1395

تحلیلی بر نگاه کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

خط و نشان وزیر خارجه سابق برای چین و سوریه/ مذاکره‌کننده مخفی اوباما از پروژه اقدام مشترک می‌گوید

شیکاگو تریبون در گزارشی به اظهارات جک سالیوان مشاور ارشد کلینتون در سیاست خارجی پرداخته است. او در سخنرانی خود در جمع جامعه آسیایی های آمریکا به مدل موفق تحریم ایران و اجرای آن بر روی کره شمالی گفته است.

به گزارش اصفهان شرق،یکی از اولویت های اصلی هیلاری کلینتون در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا استفاده از تحریم ها برای مذاکره با کره شمالی و محدود کردن توانایی اتمی این کشور است. این موضوع را مشاور ارشد سیاست خارجی کلینتون یعنی جک سالیوان اعلام کرده است. راهبرد اعلام شده از سوی مشاور کلینتون همان راهبردی است که دولت اوباما و نیز او در زمان وزارت خارجه اش در برابر ایران استفاده کرد.

جک سالیوان به همراه یک مذاکره کننده دیگر در سال ۲۰۱۲ مذاکرات محرمانه میان آمریکا و ایران درباره برنامه اتمی ایران را آغاز کرد و سرانجام این مذاکرات به برنامه جامع اقدام مشترک منتهی شد. او در این هفته اعلام کرده است که کلینتون قصد دارد همان استراتژی را در برابر کره شمالی نیز به کار گیرد.
سالیوان می گوید: «مساله برنامه اتمی کره شمالی بزرگترین چالش های ایالات متحده است و باید در راس برنامه های رئیس جمهور قرار گیرد. این مساله باید فورا در دولت آینده حل و فصل شود و مورد توجه قرار گیرد.بهترین راه برای حل این مساله افزایش تحریم ها و فشارها بر کره شمالی است.تحریم های وضع شده علیه ایران پیش از مذاکرات مدلی مستحکم برای وضع تحریم ها ایجاد کرده است.مذاکرات با ایران به پشتوانه تلاش هایی انجام شد که همه اقتصادی ها بزرگ جهان را گرد هم آورد تا تحریم ها را مستحکم و استوار علیه ایران اعمال کنند. همانند مورد ایران، درباره کره شمالی نیز باید انتظارات و فهم این کشور از گزینه های پیش روی خود نیز باید تغییر کند.»
کلینتون و سالیوان هر دو شک دارند که کره شمالی همه برنامه هسته ای خود را کنار بگذارد. کره شمالی از سال ۲۰۰۶ تا کنون ۴ آزمایش اتمی انجام داده است و می خواهد تا سال ۲۰۲۰ ۷۶ بمب اتم داشته باشد. سالیوان تاکید کرده است که چین باید بخشی از پروژه فشار علیه کره شمالی باشد. او مستقیما اشاره ای به تحریم چین توسط آمریکا نکرده است با این حال اشاره کرده که دولت اوباما اخیرا دستوری اجرایی صادر کرده که آمریکا می تواند کشورهای دارای رابطه تجاری با کره شمالی را تحریم کند. این یکی از مهم ترین مسائل اقتصادی است که در نشست آتی رئیس جمهور امریکا و چین مطرح خواهد شد.
نکته ای که نباید در این میان مغفول بماند این است که سالیوان معتقد است گرچه کلینتون از سیاست خارجی اوباما حمایت می کند اما در صورت انتخاب شدن وی بسیاری از مسائل جهانی صورت دیگری پیدا می کند. او می گوید از منطقه امن در سوریه حمایت می کند و حمایت بیش تری از مخالفین می کند. هم چنین او از تعهدات جدید به کشورهای خلیج فارس و نیز تلاش های جامع تر برای مبارزه یا تروریسم جهانی گفته است.
در مجموع به نظر می رسد که کلینتون در حوزه اقتصادی میراث اوباما را ادامه خواهد داد اما در سیاست خارجی تهاجمی تر از وی عمل خواهد کرد.
فردانیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.