سرویس: اقتصادی 07:30 - شنبه 01 خرداد 1395

گزارش؛

تونل بهشت‌آباد و حکایت خشت اول و ثریا/اختلافاتی که سهم آب اصفهان را تهدید می‌کند

تونل بهشت‌آباد از آن دست پروژه‌هایی است که سال‌های سال بر روی روش اجرای آن بحث‌ها و مطالعات کارشناسی مختلفی صورت گرفته تا اینکه امروز این پروژه متوقف شده و در این میان نگرانی‌هایی درباره سهم آب اصفهان وجود دارد.

به گزارش اصفهان شرق، تونل بهشت‌آباد و داستان همیشگی تکلیف این پروژه، یکی از سوژه‌هایی است که در اصفهان برای هیچ‌کسی تکراری نمی‌شود، زیرا همگی پی بردند که بحران کمبود آب در کمین اصفهان است و با توجه به فرا رسیدن فصل گرما، دوباره در معرض کمبود و قطعی آب قرار می‌گیرند.

پروژه بهشت‌آباد از جمله پروژه‌هایی بود که در  1380  برای تأمین آب شرب فلات مرکزی ایران دارای مصوبه شد اما تاکنون که بیش از 15 سال از این مصوبه می‌گذرد، هنوز این پروژه حیاتی به سرانجام نرسیده است.

به گفته رئیس انجمن خبرگان کشاورزان استان اصفهان با مطالعات و بررسی‌هایی که صورت گرفته، حجم آب این تونل یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب بود اما در طول 15 سال گذشته این میزان آب به دلایل نامعلوم دستخوش تغییر شد و به 580 میلیون مترمکعب آب تبدیل شد که قرار شد 250 میلیون مترمکعب این آب به اصفهان بیاید اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.

اما بحثی که سبب نگارش این گزارش شد، دلایل نامعلومی که سبب به هم ریختن افکار عمومی درباره سهم آب اصفهان شد و اینکه با توجه به دلیل اصلی تصویب این پروژه، یعنی آب‌سرانی به فلات مرکزی ایران، باید دید که خشک‌سالی و کمبود آب در اصفهان و البته یزد و کرمان چند سال دیگر باید قربانی بگیرد و مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کند تا این پروژه به ثمر بنشیند.

در واقع مشکل نخست آن است که زمزمه‌هایی درباره سهم آب اصفهان از بهشت‌آباد به گوش می‌رسد؛ اسفندیار امینی، رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان با طرح این سؤال که چرا 250 میلیون مترمکعب آبی که سهم اصفهان بود به استان دیگر رفته است، به تسنیم می‌گوید: قرار بود 180 میلیون مترمکعب آب به اصفهان بیاید اما به استان‌های یزد و کرمان انتقال داده شد و این آب قرار بود جایگزین حق‌آبه زیست‌محیطی و کشاورزی استان اصفهان باشد و مشخص نیست که چه دست‌هایی پیشت پرده است.

وی معتقد است که این انتقال آب به دلیل بحث‌‌های علمی، اجتماعی و مردمی نیست و لابی‌هایی صورت می‌گیرد که از آن بی‌خبر هستیم و در واقع این طرح به نام اصفهان و به کام دیگر استان‌ها شد.

امینی بیان کرد: مسئولان استانی و ملی باید توسعه زمین‌های کشاورزی بالادست زاینده‌رود را که از حق مردم اصفهان تغذیه می‌شوند را نیز ببینند و هم‌چنین باید خشکی شرق اصفهان و کمبود آب شرب در استان را نیز در تصمیمات خود مد نظر داشته باشند.

سهم اصفهان محفوظ است

این در حالی است که مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اصفهان درباره تونل بهشت‌آباد روی دیگر سکه را نشان می‌دهد و می‌گوید: از ابتدای طرح تونل بهشت‌آباد اصفهان، یزد و کرمان سهم مشخصی داشتند و کل حجم آب 580 میلیون مترمکعب بود که سهم اصفهان 250 میلیون مترمکعب است.

مسعود میرمحمد صادقی درباره انتقال سهم آب اصفهان به دیگر استان‌ها بیان کرد: این موضوع واقعیت ندارد، ابتدا قرار بود که آب از طریق تونل به نزدیکی اصفهان بیاید و بعد به استان‌های یزد و کرمان انتقال داده شود اما در حال حاضر تصمیم گرفته شده است که آب به‌صورت مستقیم از دریاچه سد بهشت‌آباد به یزد و کرمان پمپاژ شود.

پروژه به دلیل اختلاف در چگونگی روش انتقال تعطیل شد

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره می‌گوید: قبل از دولت یازدهم، 15 سال بر روی پروژه بهشت‌آباد کار کارشناسی انجام شده بود و تحقیقاً تمام کارشناسان داخلی و خارجی به این نتیجه رسیده‌ بودند که تونل بهشت‌آباد به‌عنوان تونلی برای انتقال آب شرب به فلات مرکزی ایران باشد اما در دولت یازدهم با فشارهایی که وارد شد که دلایل آن نیز برای ما که نمایندگان مردم در مجلس هستیم نامعلوم است، پروژه متوقف شد و بعد از آن اعلام کردند که این آب از طریق لوله باید انتقال پیدا کند.

حجت‌الاسلام سید ‌ناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه ‌با توجه به تصمیمات اخیر‌ پروژه ‌انتقال آب با لوله ‌متوقف است، گفت: ‌بیش از 5 میلیون نفر در استان اصفهان از کمبود آب رنج می‌برند و در فصل گرما در طبقات دوم به بالا با مشکل کمبود و یا قطعی آب مواجه هستند.

وی با بیان اینکه تونل بهشت‌آباد نیاز به سد دارد، گفت: این سد سبب راکد شدن پروژه شده است و چگونگی انتقال آب سبب تفرقه‌ میان استان‌های خواستار این آب شده است و تصمیم گرفته شد که هر استان جداگانه برای انتقال آب از بهشت‌آباد لوله‌کشی کند و این اختلافات سبب تعطیلی کامل پروژه شده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم 250 میلیون مترمکعبی اصفهان از بهشت‌آباد بیان کرد: متأسفانه رئیس دولت در سفری که به اصفهان داشت درباره مشکل آب اصفهان شفاف صحبت نکرد، این در حالی است که معضل اصلی اصفهان کمبود آب است و از طرفی مردم اصفهان حق‌آبه‌دار حوزه‌ آبریز زاینده‌رود هستند و بابت این آب پول پرداخت کردند اما متأسفانه کسی به این موضوع توجه نمی‌کند و وزارت نیرو در این زمینه سلیقه‌ای عمل می‌کند.

البته ناگفته نماند که تصمیمات استانی بخشی از پروژه بهشت‌آباد است و چندی بیش مدیریت این پروژه از استان خارج و به شرکت آب نیروی ایران واگذار شد که باید دید در این خروج مدیریت، تا چه میزان حق اصفهان از این منبع خدادادی محفوظ می‌ماند.

با توجه به صحبت‌های مطرح شده در این گزارش، هنوز سهم‌آبه اصفهان نقطه مجهولی است که با پیگیری‌های خبرنگار تسنیم، چشم‌انتظار پاسخگویی مدیریت ارشد استان به این مسئله هستیم، سهم آبی که مردم اصفهان در طول سال‌های گذشته حق‌آبه‌دار بودند و بهای آن را پرداخت کردند و امروز که دچار مشکلات کمبود آب شدند، این مهم نیازمند هستند.

تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.