سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:52 - سه شنبه 24 دی 1392

وعده ای که محقق نشد؛

تعلیق انتقال خلیج فارس و خزر به اصفهان

طرحهای انتقال آب خزر و خلیج فارس به اصفهان از جمله طرح هایی است که هنوز موقعیت اجرای آن فرا نرسیده است و دولت یازدهم پس از مسکن مهر اجرای آن را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش اصفهان شرق: رفع مشکل کم آبی اصفهان، معضلی است که هنوز چشم انتظار وعده های مسوولان است.

وعده هایی که علی رغم عجیب و غیر واقعی بودن با اطمینان خاطر آنها برای مردم استان به واقعیتی شیرین تبدیل شد.

دولت یازدهم اما طرح هایی از دولت قبل را به حالت تعلیق در آورد که پس از مسکن مهر، حذف انتقال آب خلیج فارس و خزر در اصفهان بود. رویای استاندار سابق اصفهان که مردمش وعده داد کارون را در زاینده رود جاری می کند تا کشتی رانی کنند!

مجری طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران به مهر گفته است: طرح انتقال آب دریا هنوز در مرحله مطالعه است و حتی اندک کارگاه های تجهیز شده در دولت قبل نیز با دستور وزیر نیرو جمع آوری شده و بدون موافقت محیط زیست انتقالی انجام نخواهد شد.

انتقال آب

یک منبع موثق خبری که خواست نامش فاش نشود در این زمینه گفت: طرحهای انتقال آب خزر و خلیج فارس به اصفهان از جمله طرح هایی است که هنوز موقعیت اجرای آن فرا نرسیده است. به گفته او در حال حاضر با حذف برخی از ریخت و پاش ها و اعمال مدیریت صحیح آبی می توان اصفهان را نجات داد.

ایجاد مشکلات زیست محیطی بسیار به همراه نبود صرفه اقتصادی همه آن چیزی است که حضور خلیج فارس و خزر در اصفهان را غیر ممکن می کند. تفاوت ارتفاع ۲هزار و ۲۰۰ متری خزر و خلیج فارس نسبت به اصفهان باعث شده تا پمپاژ آب به اصفهان به همراه شیرین کردن آن را غیر عملی کند.

در حال حاضر ظرفیت آب شیرین کن هایی که در نزدیک خلیج فارس مستقر شده اند ۷۰ هزار متر مکعب در شبانه روز است و در عین حال هزینه انتقال چنین آبی حداقل ۲۰ برابر قیمت آبی است که در حال حاضر به دست مصرف کننده اصفهانی میرسد.

بنابراین امکان استفاده از چنین آبی در حوزه های شرب، کشاورزی و یا حتی صنایع غیر ممکن خواهد بود.

برای رفع مشکل کم آبی مرکز ایران، طرحی در وزارت نیرو در سال ۸۹ به تصویب رسید که آب دریای خزر پس از نمک زدایی به فلات مرکزی ایران منتقل شود.

منبع: صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.