سرویس: سیاسی 09:36 - جمعه 31 اردیبهشت 1395

عارف یا لاریجانی کماکان مساله این است

ریش‌سفیدی ناطق‌نوری برای انتخاب رئیس مجلس؟/ دولتی‌ها کماکان به دنبال لاریجانی هستند

درحالی اصلاح طلبان بر سر ریاست عارف در مجلس دهم به توافق رسیده اند که حامیان دولت و برخی از هیئت دولتی ها همچنان در حال رایزنی با لاریجانی برای ریاست مجلس هستند.

به گزارش اصفهان شرق،  انتخاب رئیس مجلس دهم همچنان داغ ترین بحث های روزهای اخیر در رسانه ها است. صاحب نظران و کارشناسان از رایزنی ها و گفتگوهای متعددی در این زمینه پرده بر می دارند. مهم ترین اختلافی که هم اکنون بر سر این موضوع در جریان اصلاح طلبی و دولت و حامیانش وجود دارد این است که دولتی ها با توجه به سابقه لاریجانی در ریاست مجلس نهم معتقدند که وی با اهداف دولت بسیار هم سو است. این موضع که با شدت لحن اصلاح طلبان مواجه شده، محل اختلاف این دو جریان است. اصلاح طلبان معتقدند که عارف بزرگترین گذشت را در جریان انتخابات ۹۲ انجام داد و الان زمان کنار کشیدن از عرصه ریاست مجلس نیست.

 از سوی دیگر، محمد علی ابطحی در پست اینستاگرام خود شب گذشته خبر حمایت اصلاح طلبان از عارف را اعلام کرد. وی نوشت: «می خواستم وارد جلسه مجمع روحانیون بشوم امشب، به نظرم رسید ییهویی رویم رابرگردانم و عکس سلفی با مجمعی ها بگیرم. اقای خاتمی هم داشت ورقه ای را می خواند، در جلسه امشب مجمع علاوه بر کلی اخبار سیاسی و فرهنگی از سریال شهرزاد تحلیلی دادم. خیلی ها در جلسه مشتری دائمش بودند. اقای موسوی لاری هم گزارشی از تلاش جریان امید برای سامان دادن به فراکسیون امید به مدیریت اقای عارف داد . به نظر می رسد ریاست عارف بر مجلس آینده در مراحل نهایی است.. بنا به اطلاعاتی که دارم، اکثریت جدی نمایندگان با حمایت رهبراصلاحات و بزرگان کشور اجماع جدی پنهان در مورد ریاست عارف بر مجلس آینده پیدا کرده اند.»
sahebnews-376143_446
در همین زمینه روزنامه اصلاح طلب همدلی امروز در گزارشی نوشت: «انتخاب دولتی‌ها نیز میان دو نامزد مطرح ریاست مجلس همچنان کانون مجادلات دو جریان سیاسی بوده است؛ باید دید که آیا دولت عقبه اصلاح‌طلبی خود را به چالش می‌کشد؟ برخی از اعضای هیئت دولت، در اقدامی تامل‌برانگیز، رایزنی‌هایی را برای ریاست علی لاریجانی آغاز کرده‌اند. با وجود تاکید روحانی، رئیس‌جمهور بر عدم دخالت دولت در امور قوای دیگر و تاکید بر درخواست تغییر برخاسته از آرای مردم در دهمین دوره انتخابات مجلس، برخی از معاونان رئیس‌جمهور و تعدادی از وزرای دولت یازدهم، در چند روز گذشته، به طور گسترده و جدی، رایزنی‌هایی را برای کسب آرای لازم جهت ریاست لاریجانی، آغاز کرده‌اند. پیروزی گسترده لیست امید در کسب کرسی‌های مجلس دهم و حمایت رئیس دولت اصلاحات و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از ریاست عارف بر مجلس دهم، این اقدام برخی از اعضای دولت تدبیر و امید را که پیروزی دولت یازدهم در انتخابات سال۹۲ را مدیون حمایت‌های اصلاح‌طلبان هستند، سوال‌برانگیزتر از همیشه کرده و نشان می‌دهد که در بخشی از دولت، اراده‌ای جدی مبنی بر جلوگیری از قدرت یافتن بیشتر اصلاح‌طلبان در نهادهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی وجود دارد.»
sahebnews-376135_684
اختلاف صاحب نظران اصلاح طلب!
محمد رضا تاجیک بر این اعتقاد است که «انتخاب فردی جز از لیست امید به عنوان ریاست مجلس از سوی جریان اعتدال (دولت) یک خطای استراتژیک غیرعقلایی است. منطق تئوری بقا به دولتمردان حکم می‌کند که از هرگونه اقدام مستقیم و غیرمستقیمی که موجب و موجد خدشه به مقبولیت و مشروعیت مردمی اصلاح‌طلبان می‌شود، پرهیز کنند» در همین شرایط صادق زیباکلام مخالف انتخاب ریاست از لیستی است که عارف در صدر آن قرار داد. دلیلش هم اینگونه بیان شده است: «اساسا اصلاح‌طلبان نباید وارد رقابت با لاریجانی بشوند و کار به رای‌کشی بکشد؛ چه عارف رای بیاورد چه نیاورد این اقدام اشتباه است. حتی اگر این اتفاق هم بیفتد و عارف، لاریجانی را شکست بدهد و رئیس مجلس بشود از‌‌ همان دقیقه خط آتش گسترده اصولگرا‌ها علیه مجلس دهم شروع خواهد شد و منجر به فعال شدن همه نهادهای وابسته به اصولگرایان و نهادهای منتسب به آنها علیه مجلس دهم می‌شود که البته تریبون‌های کمی هم ندارند؛ در این صورت عارف نمی‌تواند گامی بردارد.» در نهایت فردی مانند سعید حجاریان هست که دو گزینه تاجیک و زیباکلام را تکرار نمی‌کند بلکه می‌گوید: «معتقدم مجلس آینده دو فراکسیون خواهد داشت، برجامیان و نابرجامیان. بحث درباره ریاست عارف و لاریجانی بحث درباره دو نفر است که هر دو در داخل یک فراکسیون قرار دارند و هر دو آنها داخل فراکسیون برجامیان محسوب می‌شوند. بنابراین این مسئله نمی‌تواند تبدیل به یک رقابت شود و با یک گفت‌وگو حل و فصل می‌شود.» آنچه سعید حجاریان بیان کرد بیش از دو گزینه تاجیک و زیباکلام مورد توافق دو طی حامی عارف و لاریجانی قرار گرفته و طیف گسترده‌ای از دو طرف تاکید دارند که باید توافق ریاست پیش از شروع به کار مجلس دهم صورت گیرد. البته برخی هم آگاهانه یا ناآگاهانه بر این روند تاثیر منفی می‌گذارند. مثلا در روز یکشنبه گفتند که قرار بود از هر طرف ۵ نماینده معرفی شود که لاریجانی از این اقدام خودداری کرده است و نکته قابل تامل اینکه گوینده این مطلب اشاره‌ای به‌سازو کارهای کمیته ۱۰ نفره که درصدد تعیین ریاست است نکرده تا مشخص شود درصورت صحت خبر عدم معرفی ۵نماینده از سوی لاریجانی ‌دلایل امتناع او بررسی شود.
اما روزنامه آرمان که به عنوان ارگان خانوادگی هاشمی رفسنجانی شهرت دارد امروز پیشنهاد جدیدی را برای حل مشکل ریاست مجلس مطرح کرد. این روزنامه از میانجی گری ناطق نوری میان عارف و لاریجانی خبر داد.
sahebnews-376134_875
ناطق نوری محور مذاکرات شود
روزنامه آرمان امروز نوشت: «در این شرایط درخواست صریح از عارف و لاریجانی برای کنار رفتن از کرسی ریاست اگر از سوی آنها هم پذیرفته شود اما حامیان و رای‌دهندگان به این دو منتخب راضی نخواهند شد، پس لازم است تا معمای کرسی ریاست از سوی یک شخصیت با تجربه که مورد پذیرش دو طرف و حامیانشان است حل شود که در این زمان نگاه‌ها به سمت شیخ نور می‌رود. حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری که خود زمانی ریاست مجلس را بر عهده داشت مشی اعتدالی و فراجناحی دارد. شاید از جمله افرادی باشد که از عملکرد اصلاح‌طلبان در خرداد ۹۲ خشنود شد و اکنون هم بهترین گزینه برای مذاکره با عارف و لاریجانی در راستای انتخاب رئیس مجلس دهم است. در دی ماه ۹۴ پس از اینکه مخالفان اعتدال با ایجاد شایعاتی مبنی بر حمایت ناطق نوری از یک لیست درصدد جنجال‌سازی بودند با اطلاعیه‌ای از سوی دفتر او مواجه شدند که در آن تاکید شده بود: « ایشان ضمن تاکید بر حضور همه گروه‌ها در انتخابات با هیچ جریان سیاسی همکاری ندارد و از هیچ گروه سیاسی خاص حمایت نکرده و همکاری ندارند.» همین بی‌طرفی او سبب شده تا بسیاری از دلسوزان تاکید کنند او محور مذاکرات قرار گیرد و تکلیف کرسی ریاست را مشخص کند.»
حال باید منتظر ماند و دید که آیا عارف و لاریجانی پیش از موعد انتخاب رسمی رئیس مجلس در صحن، با یکدیگر به نتیجه می رسند یا نه!
فردا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.