اصفهان شرق

کوتاهی در پرداخت زکات، بساط فقر را وسعت می بخشد

کدخبر: 102282
1395/02/30 در ساعت 15:24

اصفهان شرق/ ولی اله عرب مختاری، زکات یکی از فروع دین و واجبات مالی است که متاسفانه تا حدودی در جامعه اسلامی ما به فراموشی سپرده شده است ولیکن خوشبختانه چند سالی است که ستاد احیای زکات راه اندازی و اقداماتی در این زمینه صورت گرفت و ضرورت دارد بیش از پیش در این خصوص تبلیغ و جهت پرداخت زکات ترویج شود.

در آستانه فصل برداشت جو و گندم قرار داریم، لازم دانستم مطالبی درباره زکات تقدیم عزیزان کنم؛ باشد که با آگاهی و شناخت بیشتر برای احیای این فرمان بزرگ الهی قدم برداریم و ضمن پرداخت زکات خود، دیگران را نیز به پرداخت زکات و اجرای فرمان خداوند متعال در این زمینه سفارش و ترغیب نماییم.

به یاد داشته باشیم که شیطان دشمن قسم خورده ماست و به عزت خداوند سوگند یاد نموده که به هر طریقی و با هر وسیله ای ما را گمراه و از عمل به دستورات الهی و پیمودن صراط مستقیم منحرف نماید و متاسفانه، بر عکس برخی از ما که به عهد و پیمان و قسم خود چندان پای بند نیستیم، شیطان با جدیت پای قسم خود ایستاده و برای اغوا و گمراه کردن همه ما کمر همت بسته و شمشیر از رو؛

مبادا در دام گفتار و رفتار شیاطین جن و انس قرار گرفته و با توجیه های ناروا از رفتن زیر  بار پرداخت این واجب الهی شانه خالی نموده و با تخلف از دستور خداوند و اطاعت از شیطان، از لطف و رحمت الهی محروم گردیم و به خاطر این کوتاهی شاهد مشکلات روز افزون برای خود و جامعه ای فقیر و محروم باشیم.

مردم شریف ما چه بسا هزینه های زیادی برای برگزاری مراسم ها، جشن ها و سوگواری ها و حتی کمک به فقرا و نیازمندان می نمایند، اما پای خمس و زکات که به میان می آید، پای خود را عقب می کشند، در حالی  که می توان خیلی از این کمک ها و مساعدت ها را با بهره گیری از نظر علما و روحانیت معظم به نیت زکات پرداخت کرد و هم از ثواب بذل مال بهره مند شد و هم ادای دین واجب و اجرای دستور دین کرد.

در قرآن کریم این واجب الهی بارها به همراه نماز این سرچشمه جوشان معنویت، بازدارنده از زشتیها و آرامش دهنده قلب ها آمده است و ضرورت دارد همه مسلمانان نسبت به احیای این واجب فراموش شده اقدام و هر کس در وسع خود نسبت به پرداخت زکات اموالی که مشمول زکات هستند، اقدام و حتی زکات مستحبی نیز ترویج و پرداخت شود تا در راه های مشخص شده که در راس آنها کمک به محرومین و نیازمندان است اقدام گردد و بساط فقر و نداری و محرومیت که زیبنده یک جامعه اسلامی نیست؛ برچیده شود.

توجه داشته باشیم که زکات ی از واجباتی است که در ادیان مختلف وجود داشته و با مروری بر آیات قرآن کریم پی می بریم که پیامبران بزرگ الهی پیروان خود را  به پرداخت زکات سفارش نموده اند، برای روشن شدن موضوعی تعدادی از آیات قرآن کریم در این باره ذکر می شود:

زکات در اسلام

قرآن در آيه 41 سوره حج مى‏فرمايد:

الَّذينَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ

یاران خدا کسانی هستند که هرگاه در زمین به آنها امکانات و قدرت در زمین بدهیم ، نماز را بر پا می دارند و زکات را می پردازندو….

زکات در مسیحیت

حضرت عیسى علیه السلام در گهواره به سخن آمد و گفت:

«اَوصنى بالصّلوة و الزّكاة ما دمت حیا: خداوند مرا  تا زنده ام به نماز و زكات سفارش نموده است.  سوره مریم، آیه 31

زکات در آیین یهود

حضرت موسى علیه السلام خطاب به بنى‏اسرائیل فرمود:

 و اقیموا الصّلوة و آتوا الزّكاةو … : و نماز به پا دارید و زكات دهید. سوره بقره، آیه 43.

قرآن  کریم درباره حضرت اسماعیل علیه السلام مى‏فرماید:

«كان یأمر أهله بالصّلوة و الزّكاة»: او خانواده‏اش را به نماز و زكات فرمان مى‏داد. سوره مریم، آیه 55

در میان رهبران دینی

و جعلناهم ائمّة یَهدون بأمرنا و أوحینا الیهم فعل الخَیرات و اقام الصّلوة و اِیتاء الزّكاة:

و قرار دادیم آنها را پیشوایانی که مردم را  به امر ما هدایت مى‏كردند و ما انجام كارهاى نیك و به پا داشتن نماز و پرداخت زكات را به آنان وحى كردیم. سوره انبیاء، آیه 73
و بر اساسِ آیه  5 سوره بینه که می فرماید:

و ما أُمروا الاّ لیعبدوا اللّه… و یقیموا الصّلوة و یؤتوا الزّكاة و ذلك دین القیّمة مشخص می شود که در تمام ادیان آسمانى، همراه نماز، زكات بوده است.

پس حالا که متوجه شدیم زکات این همه مهم و مورد تاکید خداوند متعال است و مختص دین اسلام نمی باشد و در ادیان قبل از اسلام عزیز نیز وجود داشته احساس مسوولیت بیشتری نسبت به آن داشته باشیم و برای پرداخت و ترویج آن از هیچ کوششی دریغ ننماییم تا درهای رحمت الهی بیش از گذشته به روی همه ما باز شود و خیر دنیا و  آخرت نصیبمان گردد.

اگر خود را دوست دار حقیقی امام زمان علیه السلام و منتظر واقعی آن حضرت می دانیم، باید واجب های فراموش شده از جمله زکات را احیا کنیم تا زمینه ظهور موفور السرور این ذخیره و حجت الهی فراهم ، و با ظهور آن بزرگوار ظلم و تبعیض و محرومیت رخت بر بندد و  عدالت بر کل هستی حکم فرما شود.