اصفهان شرق

دولت اقدام حقوقی مناسبی برای پیگیری غرامت قربانیان منا انجام نداده است/ روحانی پاسخگوی دیپلماسی ضعیف خود در پیگیری غرامت قربانیان منا باشد

کدخبر: 102217
1395/02/30 در ساعت 12:02

به گزارش اصفهان شرق، مهدی محمدی عضو سابق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در گفتگو با صبح توس، در خصوص ارزیابی دیپلماسی دولت در موضوع حج ۹۵ اظهار داشت: به نظر می رسد گرایشی در دولت وجود دارد مبنی بر اینکه موضوع حج را به نقطه شروع برای مذاکرات سیاسی گسترده‌تر با عربستان سعودی تبدیل کند.

 

وی با بیان اینکه در این باره باید بسیار محتاط بود، خاطر نشان کرد: وارد شدن سعودی‌ها به مذاکره با ایران یک استراتژی آمریکایی با هدف زمین‌گیر کردن جریان مقاومت است و طبعاً از سمت ایران نباید حساسیتی به پیگیری حج داشته باشد.

 

محمدی در ادامه اذعان کرد: جنبه دیگر این مسئله که سازمان حج متولی آن است مربوط به مسائل فنی، امکان‌پذیر بودن یا امکان‌ناپذیر بودن عملیات حج امسال است که به خوبی پیش می‌رود.

 

وی ادامه داد: آخرین نتیجه‌گیری‌هایی که در آن وجود دارد این است که امسال عملیات حج جز با حفظ عزت طرف ایرانی مسیر نخواهد بود و احتمالاً حجی وجود نخواهد داشت.

 

عضو سابق تیم مذاکره کننده با بیان اینکه روند پیگیری عزت‌مندانه غرامت قربانیان فاجعه منا در دولت کاملاً متوقف است، تصریح کرد: دولت اقدام حقوقی مناسبی برای پیگیری غرامت قربانیان منا انجام نداده است و از ابزارهای فشار خودش بر روی عربستان سعودی برای اینکه آنها را وادار به پرداخت غرامت کند استفاده نکرده است.

 

وی همچنین تاکید کرد: علت اصلی عدم فشار دولت بر عربستان این است که اساساً دولت تصور می کند که استراتژی کاهش تنش با عربستان سعودی و پاسخ ندادن به اقدامات منفی عربستان برای کنترل هیأت حاکمیت جدید عربستان سعودی، روش درستی است.

 

محمدی ادامه داد: هیأت حاکمیت جدید در عربستان از این نوع رفتار ما برداشت ضعف می‌کند و اقدامات خصمانه و تلاش خود برای ضربه زدن به منافع و امنیت ایران را تشدید خواهد کرد.

 

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: در حوزه پیگیری غرامت قربانیان فاجعه منا، هیچ پیشرفتی حاصل نشده است و این از بزرگترین نقاط ضعف دیپلماسی دولت است که آقای روحانی باید به آن پاسخگو باشد.