سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:05 - دوشنبه 23 دی 1392

خواندنی ها؛

علت تیره شدن شیشه‌های عینک با نورخورشید

دراین صورت شیشه عینک به حالت نخستین بی‌رنگ خود بازمی‌گردد. از آنجا که در طی عملیات هیچ اتمی از دست نرفته، شیشه‌ها می‌توانند هزاران بار رنگی وبی‌رنگ شوند.

به گزارش اصفهان شرق:

طرز کار شیشه‌های فتوکرومیک

 coations-photochromic-lenses

این شیشه‌ها محتوی بلورهای نمک نقره و مس هستند که در برابر نور واکنش نشان می‌دهند. شیشه‌های عینک فتوکرومیک یا شیشه‌هایی که با نورآفتاب پررنگ‌تر می‌شوند دارای بلورهای ریزی از نمک، مس ونقره محلول در سیلس هستند.

اتم‌های این فلزات بار الکتریکی مثبت دارند. زیرا یک الکترون را از دست داده اند . بلورها کوچک‌تر از آن هستند که دیده شوند و مزاحمتی برای نور بوجود بیاورند. بنابراین شیشه کاملا روشن وبی‌رنگ است. با این حال، هنگامی که شیشه عینک در معرض پرتو نورانی شدید قرار می‌گیرد، پاره‌ای از اتم‌های نقره یک الکترون از اتم‌های مس را می‌ربایند. صدها هزار اتم نقره وقتی به بار الکتریکی خنثی باز می‌گردند به صورت دانه‌های کوچک فلزی مجتمع می‌شوند و نور را جذب می‌کنند. دراین هنگام شیشه خاکستری رنگ می‌شود هنگامی که شیشه دیگر نور نمی گیرد، یونهای مس الکترون خود را باز می‌یابند ونمک‌های نقره دوباره تشکیل می‌شوند.

دراین صورت شیشه عینک به حالت نخستین بی‌رنگ خود بازمی‌گردد. از آنجا که در طی عملیات هیچ اتمی از دست نرفته، شیشه‌ها می‌توانند هزاران بار رنگی وبی‌رنگ شوند.

.

جامبو

jambo

یکی از جالب‌ترین حیوانات سیرک معروف «بارنوم» در نیویورک یک فیل عظیم‌الجثه باغ‌وحش لندن بود که «جامبو» نام داشت.

صاحبان آن سیرک با وجود مخالفت شدید مردم لندن موفق شدند آن را از باغ وحش آن شهر خریداری کنند. این فیل مدت‌ها باعث شادی وتفریح تماشاچیان سیرک بود. اما درسال ۱۸۸۵ وقتی که با قطار از شهری به شهر دیگر برده می‌شد. به علت آنکه در وسط دو قطار گیر کرده بود وتصادف شدید کشته شد.

 به علت شهرت و اندام درشتی که «جامبو» داشت بدن او را به شکل نخست «آمپایه» کردند که اکنون در موزه تاریخ طبیعی نیویورک همراه با ماموتهای ماقبل تاریخ نگهداری می‌شود.

.

دوره ابداع بستنی

pcedd5a6bf59d0d42b5fa307c2ffa37bd7_zimg_001_1

کاترین دومدیسی از خانواده معروف مدیسی‌های ایتالیایی است. او در سال ۱۵۳۳ به فرانسه رفت و به همسری هنری دوم درآمد بعد از مرگ همسرش پسر او به نام «فرانسوای دوم» به سلطنت رسید ولی دوران پادشاهی او طول نکشید و پس از یکسال درگذشت. از این جهت پسر دومش «شارل نهم» که فقط ده سال داشت به سلطنت رسید و حکومت فرانسه عملا به دست کاترین دومدیسی افتاد.

او زنی فتنه انگیز بود و به هیچ اصلی پایند نبود اما با قدرت، چندین سال بر فرانسه حکومت کرد. بسیاری از تاریخ نویسان ضمن نگارش شرح حال او نوشته‌اند که همراهان کاترین که در آغاز با او از ایتالیا به فرانسه رفتند؛ «بستنی» را ابداع کردند، که مورد توجه مردم فرانسه و بعدها همه کشورهای جهان قرار گرفت.

منبع: صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.