سرویس: اجتماعی 13:30 - چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395

گزارش؛

پشت پرده عصبانیت سرویس های بیگانه از “عنکبوت 2″/ ماجرای عکس های میلیونی برای جذب لایک!

اگرچه برخی از صاحبان صفحات در اینستاگرام و کانال های مستهجن از این اقدامات ناراحت شده و حتی به تخریب آن نیز روی آورده اند، اما مسلماً خانواده های ایرانی که دغدغه اصلی آنها تربیت فرزندان شایسته بوده است از این اقدام خوشحال شده اند و خوشبختانه جلوی بسیاری از انحرافات گرفته شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ همواره ورود یک تکنولوژی به جامعه همراه با معایب و مزایایی بوده است که با توجه به چارچوب های مربوط به هر جامعه، لزوم استفاده در حیطه قوانین و عرف کشورها از تکنولوژی مشخص می شود.

فضای مجازی نیز به عنوان یکی از تکنولوژی های روز در جامعه به شمار می رود که به دنبال آن شبکه های اجتماعی زیادی مانند تلگرام، اینستاگرام و … فعالیت خود را در بستر این فضا شروع کردند.

این شبکه‌ها تحت عنوان جذب حداکثری اقدام به ارائه آپشن‌های جدیدی کردند که همین آپشن ها زمینه ساز بروز برخی از تخلفات در این شبکه های اجتماعی شد.

هرکس تا کنون یک بار وارد این شبکه ها شده باشد می داند که با جستجوی اندک و در کمترین زمان ممکن م یتواند به بسیاری از فیلم های مستهجن، عکس های غیر اخلاقی و … دست پیدا کند.

روزانه هزاران دقیقه فیلم غیر اخلاقی و هزاران عکس مغایر با شئونات اخلاقی وارد این شبکه های اجتاماعی می شود که هر کدام برای درگیر کردن چند ساعته ذهن کاربران کافی است؛ در حالی که بارها وزارت ارتباطات اعلام کرد می تواند از طریق فیلترینگ هوشمند این تولیدات را فیلتر کند، بعد از گذشت دو سال شاهد بودیم که نه تنها پیج‌ها و کانال های مستهجن فیلتر نشده اند، بلکه برخی از جوانان به شکل گسترده اقدام به الگو گیری از این پیج ها کرده و در صدد ساختن پیجی به همان شکل به هر قیمتی برآمدند.

آنچه که در این میان نادیده گرفته می شد،‌ اعتراض بسیاری از خانواده‌ها نسبت به رواج چنین محتواهای غیر اخلاقی و دست به دست شدن آنها بود.

آنچه که اهمیت داشت ریشه یابی این محتواهای غیر اخلاقی و انگیزه های اصلی آنها از این اقدامات بود تا جایی که باید سررشته های اصلی این محتواهای مستهجن شناسایی می شدند.

در همین راستا چند روز پیش دادستان مقابل دوربین‌ها از موفقیت‌آمیز بودن پروژه در برخورد با برهم‌زنندگان امنیت اخلاقی فضای مجازی خبر داد. آقای عباس جعفری دولت‌آبادی از اجرای پروژه‌های «عنکبوت 1 و 2» سخن گفت و اضافه کرد: «حدود 50 آرایشگاه،‌ 50 مزون و 50 آتلیه عکاسی تحت شاخه اطلاعاتی و قضایی درآمدند و دستگیری‌هایی انجام و صفحات زیادی بسته شدند.»

در ادامه این جریان، مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که طی آن اعلام کرد: خبر از موفقیت پروژه‌ای داد که طی آن، فضای مجازی و به‌ویژه شبکه اجتماعی «اینستاگرام» را برای خانواده‌های ایرانی، امن‌تر از همیشه کرده است.

بر اساس این گزارش، بانک اطلاعاتی دقیق بیش از 300 صفحه شاخص در اینستاگرام تشکیل شده که در این بانک مواردی چون مختصات قابل رصد هر صفحه اینستاگرامی از جمله پست ها، دنبال کنندگان، دنبال شوندگان و لایک کنندگان و کامنت نویسان، آدرس سایر حساب های اینترنتی مانند فیس بوک، لاین، تلگرام، کیک، ایمیل، شماره تلفن، نشانی، شماره حساب های بانکی مندرج در هر صفحه به صورت هوشمند جمع آوری شده است. بررسی این بانک اطلاعاتی نشان می دهد اغلب اقدامات فعالان این حوزه کاملا هوشمند و دارای ساختار شبکه ای بوده است.

در همین راستا مجموعا 170 نفر از مدیران و اداره کنندگان صفحات فوق الذکر (شامل 58 مدل، 51 مدیر مزون و طراح لباس، 59 عکاس و آرایشگر و 2 موسسه فعال در عرصه مد) که موفق به اغوای تعداد قابل توجهی از جوانان شده و خسارات عظیم اخلاقی به بار آورده بودند، شناسایی و شبکه ارتباطی آنها کشف شد. از این تعداد برای 29 تن از مدیران اصلی و مرتبطین آنها پرونده قضایی تشکیل شد که منجر به بازداشت 8 نفر و احضار بقیه افراد گردید و اماکن مرتبط با جرایم ایشان نیز با حکم قضایی پلمپ شد.

مرکز بررسی جرایم سازمان یافته در اطلاعیه خود به حضور و رفت و آمد قابل توجه برخی عناصر در کشورهای همسایه و غربی اشاره کرده و از انجام اقدامات مقتضی و همچنین عملیات برون مرزی چند مرحله برای اشراف و برخورد قاطع با این شبکه خبرداده است که یکی از آنها را می توان فعالیت عکاسان در ایران برشمرد.

کشف حجاب شرط آموزشگاه عکاسی

آنچه در آموزشگاههای عکاسی ایران نیز با عنوان «آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ» میگذرد هم خود جای سؤال دارد! نمایش تصاویر Nude یا برهنه در کلاسهای آموزشی، استفاده از دختران بهعنوان مدل در کلاسهای عکاسی مختلط و برپایی گالریهای عکسهای مبتذل هم مزید بر علت این چرخه است. به طور مثال آموزشگاه «م» در تهران که در ظاهر رسمی توانسته اعتبار خوبی برای خود دست و پا کند، در کلاسهای این موسسه کشف حجاب موضوعی پذیرفتهشده است و تربیت عکاسان مدلینگ و کشف و استعدادیابی برای رونمایی از مدلهای جوان یکی از اهداف اصلی این موسسه است.

هر عکس یکمیلیون تومان

استودیوهای عکاسی و فیلمبرداری اصلیترین ابزار ارائه مدلهای حرفهایاند. در حال حاضر حدود صد استودیو فعال و مطرح ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام به انتشار عکسهای مدلینگ و مبتذل مشغولند. شایانذکر است مدلهای حرفهای در اکثر موارد با همکاری با استودیوهای عکاسی خانگی و زیرزمینی به معرفی خود و پوشاک موردنظر صاحبان کالا مشغولند. این دسته از استودیوهای عکاسی گاهی برای یک شات عکس از مدلهای حرفهای به آنان رقمی حدود 300 هزار تا حتی یک میلیون تومان نیز پرداخت میکنند و از این طریق به اعتبار و محبوبیت خود در صفحات اجتماعی از طریق انتشار عکسهای مدلها با لیبل خود میافزایند بهنحویکه مدلهای آماتور میبایست برای عکاسی در این استودیوها مبلغ هنگفتی را به صاحبان استودیوها پرداخت کنند!

مزونها

چرخه مدلها، صفحات و استودیوهای عکاسی، سرانجام با ارائه مزونها کامل میشود. بدین ترتیب که مدلها، پوشاک صاحبان مزونها را بر تن میکنند و استودیوها، عکس مدلها را رنگ و لعاب میدهند و صفحات ایرانی اینستاگرام با دریافت سفارش از صاحبان مزونها به انتشار گسترده این عکسها میپردازند و مزونها هم بهشدت سود فروش لباسهای اغلب مبتذل و حتی مستهجن خود را میبرند! جالب آنکه مزونها برخلاف محدودیتی که مغازهداران با آن مواجهاند، بیهیچ ابایی به انتشار تصاویر عریان مدلها برای ارائه البسه شب و لباسهای زیر زنانه مشغولند. تعداد این مزونهای فعال و مطرح در شبکه اجتماعی اینستاگرام حدود 50 صفحه فعال ارزیابی میشود.

اگرچه برخی از صاحبان صفحات در اینستاگرام و کانال های مستهجن از این اقدامات ناراحت شده و حتی به تخریب آن نیز روی آورده اند، اما مسلماً خانواده های ایرانی که دغدغه اصلی آنها تربیت فرزندان شایسته بوده است از این اقدام خوشحال شده اند و خوشبختانه جلوی بسیاری از انحرافات گرفته شده است.

دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.