سرویس: اجتماعی 00:14 - چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395

گفتگو با جوان موفق شرق اصفهانی؛

«طلای سرخ» صندوقچه گنج کشاورز نمونه زفره ای/ تلاش خانوادگی، خشکسالی را از رو بُرد

مزرعه حسن آباد لاوی، پر بود از همت و تلاش شبانه روزی جوانان پرتلاشی که در مسیر عمل به اقتصاد مقاومتی گام های بلندی برداشته اند و امروز کمر همت را برای عبور از خشکسالی بسته اند.

به گزارش اصفهان شرق، هیچ دوره ای در زندگی فردی چون روزگار جوانی، سرسبز و با نشاط نیست و در این بین به وضوح می توان مشاهده کرد که در سایه فرصت زیبای جوانی می توان به بسیاری از کامیابی ها و پیروزهای زندگی دست یافت. حقیقت مطلب را بخواهیم ذکر کنیم، این برداشت به ذهنمان خطور می کند که تباه کردن این دوره ناب از زندگی به اندوهی همیشگی برای فرد مبدل می شود و ذکر آن برایش حسرتی ماندگار است.

جوان که باشی و با اراده و ذهن خلاق گام برداری و در کل، همت و پشت كار هم به آن اضافه كنی، می‌شوی یك نفر مثبت اندیشِ‌ موفقِ كار‌آفرین. كسی كه نان از بازوان پرتوانش می خورد که فکر و هدفش برای رسیدن به خواسته های عملی در حرکت است.

علی اکبر (ع)، از جوانی مجموعه ای از خوبی ها و فضیلت ها و نمونه ای روشن از فضایل عترت پاک پیامبر بود و به زیبایی روز میلاد جوان امام حسین(ع) روز جوان نام گرفت تا بدانیم از چه کسانی باید در مسیر کار و تلاش الگو بگیریم.

روز جوان فرصتی بود تا به رسم هر سال، در کنار جوانان شرق اصفهان حضور یافته و با آنها گپ و گفتگویی انجام دهیم.

4

چندی قبل وصف جوان کشاورز نمونه زفره ای را از بسیج سازندگی شرق اصفهان که برای بازدید به یکی از عرصه های براآن جنوبی آمده بودند، شنیده بودم و امروز با مرور مناسبت روز جوان، جرقه مصاحبه با سید ابوالقاسم قوامی در ذهنم زده شد.

طی تماس با وی، با روی باز از گفتگو با ما، استقبال کرد ولی قبل از هر چیزی گفت: یک جوان می گویید و بس! ولی باید بدانیم پدر و مادرانی استوار و فداکار پشت ما ایستاده بودند که امروز شما بنده را برای گفتگو انتخاب کردید و قبل از هر چیز باید دست پدر و مادرم را بوسه زنم.

از گفته اولش، حس معرفت و خودسازی تا تلاش و بردباری تراوش می کرد و این برای شروع گفتگوی امروز ما، مقدمه کاملی بود.

سید ابوالقاسم روی زمین کشاورزی اش“صندوقچه گنج” دارد. او کسی است که با پشتکار و تلاش در کنار پدر و برادرانش، مزرعه حسن آباد لاونی را پرثمر کرده و به درستی شعار اقتصاد مقاومتی را در عمل نشان دادند.

اگر آستین بالا زده اید و و با ما و سید ابوالقاسم همراه شده اید حتما به آسانی می توانید چارچوب فعالیتش را درک کرده و همین امروز فردا بذر اسکناس های سبز را در خاک بنشانید! در این گزارش قرار است بیاموزیم چگونه با نیم اینچ آب قنات و خشکسالی های پی در پی در شرق اصفهان، افرادی کمر همت را بسته تا روی مهاجرت و ناامیدی خط قرمز بکشند.

89

*سید ابوالقاسم با اقتصاد مقاومتی دست دوستی داده بود

وی در ابتدا از خودش گفت: متولد 63 و اهل زفره از توابع بخش کوهپایه اصفهان هستم و تحصیلاتم را تا سطح دیپلم برق صنعتی ادامه دادم ولی علاقه به حرفه خانوادگی و کمک کار پدر در مزرعه، من را راهی کشاورزی و ثابت قدم بودن در این شغل کرد. در حال حاضر، عاشق کارم هستم و از خدا می خواهم کمکم کند تا بتوانم به خوبی از این فرصت استفاده کنم.

سید ابوالقاسم در حالی که در کنار درخت پسته ایستاده بود از میزان کاشت مزرعه این گونه اذعان کرد: متاسفانه طی چند سال اخیر به جهت خشکسالی در شرق اصفهان، آب قنات با کاهش قابل توجهی روبه رو شده است و برخی از درختان بخش کوهپایه هم خشکید ولی خدا را شکر با وجود مشکلات بسیار در مسیر کشاورزی و کمی آب قنات مزرعه حسن آباد لاویی، برکت خوبی در محصول ما وجود داشته و دارد.

روی هم رفته 14 هکتار باغات داریم که شامل ( 6 هکتار بادام محب ایرانی-  2 هکتار سیب-  انگور – هلو – پسته است که همه تحت تلاش و مشاوره پدرم، احیا شد و زیر آبیاری تحت فشار قرار دارد و هر کسی این مقدار آب را مشاهده کند اصلا باور نخواهد کرد که این سرسبزی به واسطه این مقدار آب حاصل شده است.

*یک کار دسته جمعی برای نمونه شدن/ فریضه زکات را به کار بستیم

وی از موفقیت هایی که در طول چند سال گذشته توسط خانواده کسب شده است، این گونه بیان کرد: همه موفقیت هایی که به دست آورده ایم به همت مادرم بود و در کل می توانم بگویم، یک کار دسته جمعی خانوادگی، در خانه ما جریان دارد که روح حیات به مزرعه بخشیده است.

*مادرم در سال 1383 باغدار نمونه زن در سطح شهرستان اصفهان و باغدار نمونه در سطح استان طی سال 1384-85

*پدرم اولین سیستم آبیاری تحت فشار را در سطح شهرستان راه اندازی کرده و مقام اول دراین طرح در سال 1379 را کسب کرد

*پدرم بادام کار نمونه شهرستان در سال 1381 و جنگلدار نمونه استان در سال 1386-89

*احیا کننده زکات در سال 1394 بودیم که طی این عمل، 120 اصله درخت بادام و سیب به این امر اختصاص یافت و با وجود خشکسالی عایدی خوبی داشت.

اینها بخش کوچکی از مقام های بدست آمده در زیر سایه پدر و مادر استوار خانواده قوامی بود که ارزش یک عمر کار و تلاش این خانواده در امضای هر تقدیر نامه مشاهده میشد.

989898

*تلاش در عرصه های اقتصادی با مشاوره بسیج سازندگی ناحیه امام علی(ع)

پسر 31 ساله خانواده قوامی با تشکر از بسیج سازندگی به جهت مشاوره های خوبشان این گونه اظهار کرد: عرصه های اقتصاد مقاومتی در کنار مزرعه قوامی یک نمونه جامع و کامل از کار شبانه روزی بود. به صورت سنتی 4 سال است که پرورش شتر مرغ داریم و عرضه محصول این عرصه اقتصاد مقاومتی بیشتر در روستای زفره به فروش می رسد.  در این مسیر می توانم به وضوح بگویم که همکاری بسیج سازندگی و استفاده از تسهیلات و مشاوره این عزیزان در پیشرفت این عرصه به خوبی مشهود بود و امیدوارم بتوانیم این عرصه را از سنتی به صنعتی تبدیل کنیم.

photo_2016-05-17_11-00-05

*برداشت طلای سرخ حاصل زحمت 30 ساله

سیدابوالقاسم از کشت زعفران در 2 هکتار زمین مزرعه خبر داد و گفت: به جهت اینکه آب قنات در زمستان بلااستفاده بود و از فراغت بال کامل در زمستان برخودار بودیم، بافکر پدر کشت زعفران را آغاز کرده و از یک جریب سی سال گذشته به دو هکتار کاشت زعفران در حال حاضر رسیدیم.

زفره شامل زمین و آب و هوای مرغوبی است و این عاملی در به ثمر رسیدن زعفران شد به نحوی که خدا را شکر با تلاش شبانه روزی، درآمد خوبی عایدمان می شود و زعفران مرغوبی به دست مصرف کننده می دهیم. این یک نوع درآمد زایی فصلی بود که به درستی محقق شد. همچنین در فصل برداشت زعفران با به کارگیری 20 نفر به نوعی کارآفرینی در این زمینه ایجاد می شود. بسته بندی این محصول را خودمان انجام می دهیم و بدون واسطه این محصول را به دست مصرف کننده می رسانیم.

*هزار ترفند را به کار گرفتیم تا درختان مزرعه خشک نشود

وی از سختی های کشاورزی و خسته نشدن اهل خانواده این چنین افزود: گاهی می شد که آب خیلی کم بود و با خرید یخ و قرار دادن آن در کنار درختان زیر خاک، جان درختان را به در بردیم. یک سال خاطرم است که بطری های نوشابه را از اقوام میگرفتیم و در کنار تنه درختان قرار می دادیم تا بدون کم ترین تجهیزات، آبیاری تحت فشار را به کار ببندیم. جالب است بدانید که سالی بود که بر اثر خشکسالی 280 تانکر آب را خریده و در مزرعه جاری کردیم… خشکسالی مسیر سختی بود که با اراده پدر و اخوی ها و ابتکارهایی که انجام می دادند، باعث جلوگیری از خشک شدن درختان مزرعه شد.

همه می دانستیم و آموخته بودیم که باتحمل سختی می توانستیم به راحتی برسیم.

*پرورش ماهی در استخر چند منظوره کنار مزرعه محقق شد/ بسیج سازندگی شرق اصفهان دست ما را به زیبایی فشرد

سید ابوالقاسم در مسیر گفتگو با ما با اشاره به استخر پرآب مزرعه گفت: 15 اردیبهشت سال 94 بود که با کمک و همکاری جهاد کشاورزی استخر فرسوده مزرعه را جهت انباشت سهم آبه قنات در فصل زمستان تکمیل و به استخر دو منظوره تبدیل کردیم و باهمت و مشاوره بسیج سازندگی حدود 2000 بچه ماهی در استخر پرورش دادیم تا مسیری دیگر از اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم. به طور قطع می گویم که اگر بسیج سازندگی مشاهده کند که فردی کمر همت برای کار بسته است، عرصه را برای فرد باز می کند و در مسیر زندگی ما، مشاوره های خوبی جهت پیشرفت عرصه های اقتصاد مقاومتی به ما کرد و تسهیلات مناسبی را در اختیار ما گذاشت و اگر کسی غیر از این بگوید قطعا خودش به درستی از این تسهیلات استفاده نکرده است.

7997

*فروش نهال در اسفندماه نوعی انتقال پول از بانکی به بانک دیگر است

سید ابوالقاسم قوامی از فروش نهال مزرعه و سود حاصل از این کار این گونه اظهار کرد: کشاورزی که فقط کشت گندم و جو نیست بلکه هزار رشته شغلی از کنار کشاورزی عاید فرد می شود. قبل از خشکسالی در شرق اصفهان همه ما را به عنوان نهال فروش تا سالی 10 هزار نهال می شناختند و امروز نیز با کوشش بسیار سعی می کنیم این کار ادامه پیدا کند. در کل می توانم بگویم، احیای باغات رسیدگی خوبی می خواهد که وابسته به کار شبانه روزی است و خدا را شکر با عنایت خداوند متعال و کوشش همه اهل خانواده قوامی، در این چند عرصه موفق بودیم.

*برق، گاز و تلفن نداریم ولی دست از تلاش نکشیدیم/ مسئولان دست یاری دهند

قسمت جالب مزرعه کارگزاری صفحه خورشیدی و تولید برق از آن بود و این نمونه تلاش خانواده قوامی در تولید برق به شمار می رفت. وی با مشاهده کنجکاوی من ادامه داد:

متاسفانه با وجود فاصله 5 کیلومتری مزرعه تا روستای زفره، از داشتن برق، گاز و تلفن محرومیم ولی باعث نشد که دست روی دست بگذاریم و با بهره بردن از موهبت خدادادی، با کار گزاری صفحه خورشیدی به تولید برق جزئی اقدام کردیم ولی کفاف این حجم کار را نمی دهد.

متاسفانه به خاطر اینکه با آب قنات آبیاری می کنیم از سهمیه گازوئیل محرومیم ولی سال قبل با همکاری جهاد کمی از مشکل مربوطه رفع شد و دلیل استفاده از گازوئیل به خاطر سیستم آبیاری تحت فشار است که می طلبد مسئولان امر در این رابطه دست یاری به دست کشاورزان بدهند.

اگر مسئولی دلش برای کشاورز سوخت و کاری از دستش ساخته است در جهت رفع مشکلات کشاورزان قدم بردارد تا لااقل کشاورزی که تلاشش حفظ روستا و تولید داخلی است، کمرش زیر بار برخی مشکلات خم نشود.

دراین رابطه تشکر از همکاری جهاد کشاورزی شهرستان و استان و بسیج سازندگی ناحیه امام علی(ع) دارم زیرا گرمای دستشان را به وضوح حس کرده ام.

ولی این نکته را متذکر می شوم که برخی نامه های من به مسئولان گاها بی جواب برگشت خورد و این درحالی است که اگر کمک مناسبی در زمینه سوخت رسانی و برق نشود، شرایط سختی رقم میخورد.

895552

* روستاها را خالی نگذارید و کمر همت را برای تلاش ببندید

این جوان موفق روستای زفره، صبر و استقامت را عامل مهمی در کار و تلاش عنوان کرد و گفت: اسوه همه ما جوانان شرق اصفهان حضرت علی اکبر(ع) است و قطعا نباید در دوران خشکسالی نا امید شویم و در مسیر کار باید با ایمان قلبی و تلاش شبانه روزی پله های موفقیت را در دست گیریم.

از مسئولان هم می خواهم تا با در اختیار گذاشتن طرح های بیشتر اقتصاد مقاومتی، رغبت ماندن در روستا را در جوانان بالا ببرند تا یک روز چشم باز نکنیم و ببینیم روستاهایی داریم خالی از سکنه و مزارعی خشک و بی آب.

*****************************

به گزارش اصفهان شرق، مصاحبه امروز ما با جوان نمونه شرق اصفهانی، تنها یک گفتگوی ساده نبود بلکه معرفی یک کارآفرین موفق و شکارچی فرصت های ایده آل بود. خانواده قوامی در زفره حرف را به عمل کشاندند و به استقبال آینده ای پر ثمر رفتند. این خانواده به کسانی که با ورود خشکسالی حرف از تعطیلی کشاورزی زدند جواب محکمی داده و به جای تعطیل کردن کشاورزی، آبیاری قطره ای را جایگزین روش غرقابی کردند تا جایی که امروزه به عنوان کشاورز نمونه مطرح هستند. مسئولان دست بجنبانید تا از همت مردم پرتلاش عقب نمانید. به راستی مردم قانع شرق اصفهان از همه فرصت ها استفاده می کنند و این مسئولان هستند که باید با شناخت مشکلات آنها، دست یاری به این قشر دهند.

 

خدا قوت خانواده سید حسن قوامی از زفره

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.