سرویس: دسته‌بندی نشده 17:43 - شنبه 16 شهریور 1392

محمدرضا شجریان: شرایط مناسب باشد، کنسرت هم می‌دهم

استاد آواز ایران گفت: اگر شرایط مناسبی فراهم شود در ایران کنسرت هم خواهم داد.

220px-Mohamdreza_Shajarian

به گزارش اصفهان شرق به نقل از ایسنا،محمدرضا شجریان افزود: چند سالی است علی‌رغم انتشار آلبوم موسیقی در ایران فعالیت صحنه‌ای نداشته‌ام و مشتاقم که روی صحنه باشم.

شجریان ادامه داد: آنچه مرا به ساخت ساز وادار کرد و در واقع انگیزه من برای شروع این حرفه شد موسیقی ارکستری کشور ما است. در ارکسترهای ما سازهای سنتی به طور کامل جوابگو نیستند و از طرفی تعدادشان کم است به ویژه اینکه برای صداهای بم، سازی وجود ندارد این در حالی است که در موسیقی غربی برای صدهای بم سازهای کنترباس و ویلنسل وجود دارند.

او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به استفاده از نام شجریان در تبلیغات دولت جدید در مورد باز شدن فضای موسیقی چه نظری دارد گفت: به هر حال نمی‌شود امید نداشت، امیدواریم که موسیقی راه خود را طی کند.

وی افزود: موسیقی نباید نظارت شورایی داشته باشد چرا که این مردم هستند که درباره آثار نظر می‌دهند، انتشار موسیقی باید آزاد باشد و دولت نباید جلوی موسیقی را بگیرد چرا که در این صورت موسیقی زیرزمینی ایجاد می‌شود.

شجریان تصریح کرد: با این حال هم وقت خودشان و هم وقت ما را می‌گیرند و این در حالی است که چنین روندی تا کنون نتیجه نداده است و این حق انتخاب برای مخاطب است.

محمدرضا شجریان بخش دیگری از سخنانش را به لزوم اجرای صحنه‌ای اختصاص داد و گفت: ما کار خودمان را به مخاطب ارائه می‌دهیم و آثار هم ساخته می‌شوند. اما به طبع برای این هنر باید صحنه‌ای وجود داشته باشد که مخاطب و صاحب اثر بتوانند با هم ارتباط داشته باشند.

وی افزود: یکی از مسائل ما کمبود سالن برای اجرای صحنه‌ای و تعداد کم این سالن‌ها دست و پای ما را می‌بندد چرا که مردم پشت درهای سالن‌های کوچک می‌مانند و نیاز به یک سالن حداقل سه هزار نفری داریم.

او همچنین بیان کرد: من در زمینه ساخت ساز این فعالیت‌ها را انجام داده‌ام تا افراد دیگر هم که در این زمینه تخصصی دارند سازهایشان ارائه دهند و قطعا از طرف خانه موسیقی نمایشگاهی برای سازهایی که دارای جایگاه هستند برگزار خواهد شد. البته از طریق این سازها می‌توان یک ارکستر مجلسی و یا ارکستر زهی خوب داشت.

شجریان درباره نظر خود درباره آواز ایرانی گفت: من نگران آواز ایران نیستم آنچه را که باید به شاگردانم منتقل کردم و این دیگر شاگردان هستند که باید راهشان را انتخاب کرده و ادامه دهند.

استاد آواز ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر غمناک بودن موسیقی‌اش اظهار کرد: موسیقی من غمناک نیست بلکه موسیقی تفکر و اندیشیدن است، من دوست دارم موسیقی‌ام مخاطب را به خاطرات گذشته‌اش بازگرداند و باعث به تفکر او شود.

به گزارش ایسنا‌، کارگاه سنتور محمد رضا شجریان از 22 تا 25 شهریور ماه در سالن پاییز خانه هنرمندان برگزار می‌شود و همه روزه از ساعت 10 تا 13 و 14 تا 20 ورود برای عموم آزاد است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.