سرویس: غیر تولیدی 15:05 - دوشنبه 27 اردیبهشت 1395

بی‌خبری جنتی از محتوای فیلمِ «50 کیلو آلبالو»؛

آقای وزیر! شما دقیقا از چه چیزی اطلاع دارید؟!

هرچند از زمان تشکیل کابینه به روشنی می‌توانستیم وضعیت آینده را تصور کنیم اما از این پس، آقای وزیر را سرزنش نکنیم! حلقه‌ی گمشده‌ی کار جای دیگری است.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از آناج؛ اخیرا وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با آیت الله جوادی آملی اظهار داشته‌اند که از محتوای فاسد فیلم سینمایی «۵۰ کیلو آلبالو» بی‌اطلاع بوده‌اند و چنانچه می‌دانستند محتوای این فیلم چیست، اجازه نمی‌دادند تولید شود.

اینکه چرا باید یک وزیر از عرصه‌های تحت مدیریت خویش این‌گونه بی‌اطلاع باشد بحث مهمی است که فعلا از آن می‌گذریم.

اما با توجه به این سخنان می‌توان نتیجه گرفت که آقای وزیر نسبت به تولیدات سینما و محصولات فرهنگی کشور دغدغه‌مند هستند و آنچه باعث می‌شود محتوای غیراخلاقی و نامنطبق با ارزش‌های جامعه‌ی فرهنگی ما تولید شود بی‌اطلاعی ایشان از این تولیدات است.

البته اگر از میان تمام فیلم‌های سینمایی که اخیرا تولید شده‌اند فقط همین یک فیلم بود که محتوای غیرمناسب داشت می‌توانستیم آن را به حساب غفلت مسئولین مربوطه بگذاریم و چندان جای ناراحتی نداشت. اما متاسفانه مشکل سینمای کشور ما عمیق‌تر از این حرف‌هاست که چنین اظهاراتی و حتی جلوگیری از تولید یک فیلم سینمایی در آن تاثیری داشته باشد.

«۵۰ کیلو آلبالو » تنها نمونه‌ی کوچکی است از انحراف بزرگی که در سینمای ما وجود دارد، نگاه غالب فیلمسازان کشور، نگاهی مغایر با ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی ماست و چنین نگاه نادرستی عرصه‌ی سینما را احاطه کرده است. متاسفانه علاوه بر ناهنجاری‌هایی که جلوی دوربین وجود دارد، شرایط غیر اخلاقی پشت دوربین نیز از موارد تاسف آوری است که از طرف فعالان این عرصه مطرح می‌شود.

همچنین جشنواره‌ی فیلم فجر و روال آن از مواردی است که گمان می‌کنم آقای وزیر از آن بی‌اطلاع باشند، چرا که در صورت مطلع بودن قطعا در روند آن تجدید نظر می‌کردند و فیلم ضد ایرانی ابد و یک روز بهترین فیلم ایران شناخته نمی‌شد!

این روزها در سطح شهر، از میان تمام بنرها و پوسترهای مختلف که تبلیغ برنامه‌های فرهنگی هستند، آنچه بیشتر از همه به چشم می‌خورد بنر تبلیغ کنسرت‌های مختلف است، کنسرت‌های موسیقی با محتوایی که قطعا با فرهنگ جامعه‌ی ما مغایرت دارد، این نوع برنامه‌ها اخیرا به طرز عجیبی افزایش پیدا کرده و شاید دلیلش این باشد که آقای وزیر از چنین مسئله‌ای خبر ندارند.

یکی دیگر از عرصه‌هایی که به نظر می‌رسد جزو حوزه‌هایی باشد که آقای جنتی از آن بی‌اطلاع هستند، روند صدور مجوز برای چاپ کتاب‌های مختلف است، سهل انگاری در بررسی محتوای کتاب‌ها تا جایی است که کتبی با محتوای سخیف و غیر اخلاقی روانه‌ی بازار شده‌اند. در کنار این کتاب‌ها سایر محصولات فرهنگی نیز در بحران هویت افراد مخصوصا کودکان و جوانان نقش زیادی دارند. محصولات فرهنگی با طرح و محتوای نادرست غربی امروزه به وفور در بازار وجود دارد، از طرح روی جلد دفتر و لوازم التحریر، عروسک‌های مختلف و بازی‌های رایانه‌ای گرفته تا طرح لباس، مدل مو و … و تلاشی که در زمینه‌ی مقابله با این تهاجم بزرگ فرهنگی انجام می‌گیرد، فعلا بسیار ناچیز است.

وضعیت حجاب در جامعه و خلأ کار فرهنگی مناسب در این زمینه و همچنین اظهارات عجیبی که گاها از طرف افراد موثر فرهنگی در مورد حجاب و حدود و شرایط آن مطرح می‌گردد نیز از مواردی است که باید به اطلاع وزیر محترم برسد.

با تامل در وضعیت فرهنگی کنونی کشور و جایگاه مهم مدیران و سیاست گذاران فرهنگی در این راستا، بهتر است این سوال را از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بپرسیم : ببخشید آقای وزیر! شما دقیقا از چه چیزی اطلاع دارید؟!

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.