سرویس: اجتماعی 08:11 - دوشنبه 27 اردیبهشت 1395

وعده هایی که تمدید می شوند؛

احداث قطاری تندرو در اصفهان که به کندی پیش می رود

موفق ترین روش تامین منابع مالی و انجام معاملات و قراردادهای تجاری استفاده از سیستم های لیزینگ و بازارهای سرمایه است که به تازگی با شرکت های کره ای در این خصوص به تفاهم رسیده ایم.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز، دو سه سالی است که خبرهایی از راه اندازی قطار سریع السیر اصفهان تهران در رسانه ها منتشر می شود که هر کدام خبر از زمان راه اندازی این قطار در مسیر اصلی قلب جاده های کشور دارند.

اما جدای از همه این اظهار امیدواری ها و خبر دادن های گاه و بیگاه، اظهار امیدواری عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم که خبر از راه اندازی این قطار تا چهار سال آینده داده است آخرین خبر یک مقام ارشد دولتی در این زمینه است.

خبری که به نظر می رسد با وجود همه وعده های محقق نشده قبلی باز هم دچار تغییر و سوختگی دیگر باره در زمان راه اندازی شود که البته باید منتظر چهار سال آینده ماند…

چهار سالی که وزیر همین دیروز از چهار سال بعد برای راه اندازی این طرح نام برد و باز هم چهار سالی که یکی از مدیران ریلی اصفهان سال گذشته از تحقق راه اندازی این قطار باز هم در چهار سال آینده خبر داده بود!

اما وزیر راه و شهرسازی در همین رابطه می گوید: با توسعه شبکه راه آهن ریلی در کشور امیدواریم تا چهارسال آینده شاهد راه اندازی قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت باشیم.

آخوندی افزود: علاوه بر توسعه قطارهای سریع السیر، قرارداد برقی شدن مسیر تهران به مشهد و افزایش سرعت قطارهای این مسیر به ۲۰۰ کیلومتر در مرحله نهایی قرار دارد.

وی گفت: برنامه های بسیاری خوبی برای توسعه ارتباطات حمل ونقل ریلی در منطقه و کشور در وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفته است تا بتوانیم در حوزه های تمدنی خود به لحاظ تاریخی، منابع و سیاسی امکان یک ارتباط گسترده را فراهم کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه ارتباطات خوب سیاسی به ما کمک می کند روابط بسیاری خوبی را با همسایه های خود برقرار کنیم، بطوری که هم اکنون با کشورهای پاکستان، افغانستان، قزاقستان، ترکمنستان، ترکیه و عراق روابط بسیار خوبی داریم.

آخوندی گفت ، برای توسعه همکاری های ریلی انتظار داریم دفاتر نمایندگی ایران در کشورهای منطقه فعال شود و نماینده راه آهن این کشورها نیز دفاتر خود را برای فعالیت های منطقه ای و بین المللی در ایران فعال کنند.

به گفته این مقام ارشد حوزه راه و شهرسازی، سالانه در کشور ۹۰ میلیون تن مواد معدنی جابجا می شود و ضروری است به منظور صرفه جویی هایی زیادی که در این بخش وجود دارد حمل همه این مواد از جاده به ریل منتقل شود.

آخوندی گفت: خوشبختانه در منطقه امکان ترانزیت نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد با استفاده از شبکه ریلی وجود دارد و امیدواریم شاهد افزایش ترانزیت کالا در منطقه در اسرع وقت باشیم تا بتوانیم با استفاده از تعرفه های رقابتی در حوزه ترانزیت همکاری های خود را افزایش دهیم.

آخوندی خواستار برقراری قطارهای برنامه ای در تمام حوزه های مسافری و باری شد و گفت: وجود قطارهای برنامه ای سبب خواهد شد در حوزه بار و مسافر برنامه منظمی برای حرکت قطارها وجود داشته باشد تا بتوانیم در مسیرهای مختلف از جمله چین، مسکو و اروپا این قطارها را راه اندازی کنیم.

وی بر افزایش حمل مسافر توسط شبکه ریلی کشور تاکید کرد و گفت: سنت قطارها در ایران همواره حمل بار بوده است ولی ما باید با انجام سرمایه گذاری های مورد نیاز و دو خطه کردن مسیرها و راه اندازی قطارهای سریع السیر و حمل و نقل حومه ای میزان حل مسافر خود را با قطار افزایش دهیم.

آخوندی گفت: علاوه بر توسعه قطارهای حومه ای ما درصددیم قطارهای حومه ای را در شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، به صورت گسترده عملیاتی کنیم.

وزیر راه شهرسازی با اشاره به مزیت های راه اندازی قطارهای گردشگری بین المللی اظهار داشت: به تازگی قطارهای گردشگری بین المللی وارد ایران شده است و ما انتظار داریم راه آهن جمهوری اسلامی ایران بتواند قطارهای برنامه ای را بین ایران و کشورهای همسایه راه اندازی کند تا شاهد رفت و آمدهای ارزان قیمت بین ایران و کشورهای همسایه باشیم.

وی گفت: موفق ترین روش تامین منابع مالی و انجام معاملات و قراردادهای تجاری استفاده از سیستم های لیزینگ و بازارهای سرمایه است که به تازگی با شرکت های کره ای در این خصوص به تفاهم رسیده ایم.

بر این اساس، مدیر کل راه آهن اصفهان نیز فروردین ماه سال گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود :قطار سریع السیر اصفهان – تهران تا چهار سال آینده به بهره برداری می رسد.

ماسوری با اشاره به اینکه تغییراتی در طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران در بخشی که در اختیار استان می باشد ، ایجاد شده است، افزود: با تغییرات ایجاد شده این خط به مترو اصفهان متصل خواهد شد در حالیکه درگذشته این خط تا حوالی ورزشگاه نقش جهان پایان می یافت و مسافران مجبور بودند برای دسترسی به مرکز شهر از وسایل نقلیه موتوری استفاده کنند.

به هر حال کندی روند راه اندازی این طرح سریع السیر و اخبار و وعده های مکرری که مسئولان برای افتتاح آن می دهند همچنان باقی و پابرجاست و مشخص نیست دقیقا چه زمانی می توان با قطار تندور به سرعت به تهران عزیمت کرد و به سرعت هم به اصفهان بازگشت و از این سفر و زمان به صرفه آن لذت برد؟

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.