سرویس: اجتماعی 14:56 - یکشنبه 26 اردیبهشت 1395

آیا میدانید؛

بیماری سالک را بهتر بشناسیم/ شرق اصفهانی ها بیشتر بخوانند

با توجه به شیوع بیماری سالک در مناطق کویری شرق اصفهان، برآن شدیم تا به منظور آشنایی شهروندان مقاله ای در این خصوص منتشر کنیم.

به گزارش اصفهان شرق، توجه ویژه به موضوع سلامت و اهمیت موضوعات مذکور و افزایش ابتلا به بیماری سالک در یکی دو سال اخیر در سطح بخش و نزدیک بودن زمان آغاز مبارزه با این بیماری از اهداف مسئولان در سال جدید با موضوع بهداشت و سلامت با محوریت هماهنگی و ارائه راهکار مناسب برای جلوگیری از افزایش ابتلا به بیماری سالک می باشد که عزم جدی مسئولان را می طلبد.

پیشگیری اولویت اصلی در کنترل بیماری سالک در شرق اصفهان است و دستگاه ها باید شرح وظایف خود را به طور کامل انجام دهند.

بر این اساس بر آن شدیم تا به منظور شناخت شهروندان، به شرح این بیماری بپردازیم.

سالک چیست؟
بیماری سالک يک بيماری پوستی مشترک بين انسان و حيوان از جمله جوندگان است که از طريق نيش یک پشه آلوده به انگل بنام پشه خاکی به هنگام تغذيه خون بيمار به انسان سالم منتقل می شود

علائم بیماری سالک چیست؟
زخم های متعدد يا بعلت گزش يا در بيشتر موارد بعلت خاراندن زخم و انتقال انگل به قسمت های سالم پوست بروز می کند. زخم های سالک به شکل های متفاوت، از جمله شکل خشک (نوع شهری ) و شکل مرطوب ( نوع روستايی ) بروز می کند. در تمام شکلهای زخم، پس از ورود انگل به درون پوست از طريق نيش پشه خاکی، ا بتدا برآمدگی کوچک و قرمز رنگی ظاهر می شود.

در نوع خشک، زخم مرطوب ايجاد نمی شود. اما در شکل مرطوب، وسط ضايعه زخم شده و حاشيه پيشرفت می کند.زخم به شکل دهانه کوه آتشفشان است. زخم های مرطوب بين شش تا نه ماه و زخم های خشک حدود يک سال دوام دارند به این معنی که زخم سالک کمتر از يکسال دوام يافته، پس از آن بهبود می يابد و جای آن به صورت جوش گاه فرو رفته و پايدار برای تمام عمر باقی می ماند که ممکن است اگر زخم در صورت فرد باشد به زيبايی فرد لطمه وارد کند.

چه مناطقی از کشور ما در معرض این بیماری قرار دارد ؟
ایران جز کشورهایی است که سالک در آن بومی است و در اکثر مناطق کشور بیماری سالک یافت می شود.کانون های سالک در ایران عبارتند از:
1- در نوع سالك شهري عمدتاً عبارتند از تهران ، مشهد ، شيراز ، نيشابور و كرمان
2- در نوع سالك روستايي عبارتند از : نقاطي از استان اصفهان جنوب استان فارس، خراسان، مازندران، خوزستان، ايلام، بوشهر و هرمزگان
بيماري در كشور اكثراً از نوع روستايي بوده و بالاترين ميزان شيوع بيماري در اواسط پائيز تا اواسط زمستان مي باشد.

index

عامل بیماری چیست؟
عامل سالک یک انگل بنام ليشمانيا است که درون سلول های بيگانه خوار پوست تکثير می يابد. اين انگل در پوست انسان ، سگ و جوندگان آلوده وجود دارد پس از خون خواری پشه خاکی از زخم های سالک اين انگل در بدن پشه خاکی تکثير يافته و پس از خون خواری مجدد پشه خاکی، به پوست فرد سالم راه می يابد و آنها را مبتلا می کند.

مخزن انگل سالک در چه حیواناتی می باشد ؟
درشکل مرطوب ( نوع روستايی ) برخی جوندگان وحشی مانند موش های صحرايی و در شکل خشک (نوع شهری ) انسان ، سگ و گاهی شغال و روباه نقش مخزن را ايفا می کنند.

عامل انتقال انگل به بدن انسان چیست ؟
ناقل سالک پشه خاکی است. پشه خاکی در اندازه دو تا سه ميلی متری، موقع نشستن، بال های خود را به شکل عدد 7 نگه می دارد و بصورت جهشی پرواز می کند. پشه خاکی ها از سطح پوست خون خواری می کنند. در زمان خون خواری از زخم سالک انگل را می خورند و پس از يک هفته از طريق نيش و خون خواری، آن را به فرد سالم انتقال می دهند.

در مورد خصوصیات پشه خاکی توضیح دهید:
فعالیت پشه خاکی از اوخر فروردین تا اواخر شهریور می باشد. پشه خاکی فقط هنگام غروب و ساعت های اوليه شب ، خون خواری و تغذيه می کند. اين حشره در طول روز در پناهگاههای گرم ، تاريک و مرطوب ، نظير شکافهای عميق ديوارها ، اماکن متروکه و مخروبه ، اصطبل ها ، اطراف توده های زباله و کودهای حيوانی ، لانه جوندگان ، کنده درختان ، حاشيه جويبارها ، پشت لوازم ثابت منزل ( مانند کمد و قاب عکس ) استراحت و تخم ريزی می کند.طول پرواز پشه خاکی 300 تا 400 متر است و لذا به راحتی انگل را از مخزن به محل زندگی انسان وارد و از طریق گزش به او منتقل می کند.

چه مناطقی در استان اصفهان بیماری سالک وجود دارد؟
نطنز، اردستان، بادرود، شاهین شهر، دولت آباد و مناطق وسیعی از شمال ، شرق و جنوب شرق اصفهان از مناطق سالک خیز استان محسوب میشود که در صورت مسافرت افراد به این مناطق لازم است تا در خصوص محافظت خود در برابر گزش در زمان های فعالیت پشه اقدامات لازم را انجام دهند.

he3529

پیشگیری و کنترل بیماری سالک از چه طریق ممکن است؟
از آنجا که سالک از طریق نیش پشه خاکی منتقل می شود یکی از مهمترین راههای پیشگیری، مبارزه با پشه و جلوگیری از ورود آن به محل زندگی است که در این راستا می توان اقدامات زیر را انجام داد:
محافظت بدن در برابر نيش زدن پشه خاکی
پوشاندن قسمت های باز بدن
نصب توری فلزی با منافذ ريز به در و پنجره ها و خوابيدن در پشه بند
استفاده از پمادها و مواد دور کننده حشرات به هنگام کار و خواب
محافظت از زخم سالک و پوشاندن آن با گاز استريل
مبارزه با جوندگان و سگ های ولگرد.

یکی دیگر از راههای پیشگیری از این بیماری کاهش شرایط رشد و تکثیر پشه از طریق رعایت بهداشت محیط و بهسازی محیط است در این راستا می توان اقدامات زیر را انجام داد.
گرد آوری و دفع بهداشتی و مستمر زباله با استفاده از سطل دردار
گرد آوری فضولات حيوانی و جلوگيری از انباشته شدن آنها در محیط منزل یا نزدیک محل زندگی در روستا
ترميم شکاف ها و حفره های موجود در ديوارها و ساير قسمت های مناطق مسکونی انسان و دام
تخريب و تسطيح اماکن مخروبه

درمان سالک:

در صورت مشاهده جوش بیشتر از دو هفته حتما جهت تشخیص سالک به مراکز سلامت جامعه مراجعه نموده و در صورت تشخیص سالک درمان را بلافاصله شروع نموده واز درمانهای سنتی بپرهیزید.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.