سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 14:07 - یکشنبه 26 اردیبهشت 1395

متخصص بیماری های مغز و اعصاب:

ام اس موجب ناتوانی در زندگی نیست

دکتر امیر رضا عظیمی گفت: ام اس موجب ناتوانی در زندگی نیست و فقط در افراد محدودی موجب کم شدن برخی فعالیت ها می شود.

یک متخصص بیماری های مغز  و اعصاب در گفتگو با اصفهان شرق گفت: ام اس نوعی نقص در سیستم ایمنی بدن میباشد به طوری که سیستم ایمنی بدن که وظیفه دفاع در برابر عوامل بیگانه را دارد اشتباها بافت نخاع و مغز را مورد حمله قرار داده و این مساله باعث بروز التهاب سیستم عصبی میگردد و هنگامی که این عوامل تا بیست و چهار ساعت به طول بینجامد میتوان گفت نشانه ام اس است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: شیوع این بیماری در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده اما با این وجود جزء بیماریهای شایع نمی باشد.

دکتر امیر رضا عظیمی با اشاره به اینکه این بیماری شامل چند دسته است، افزود: یک دسته از آنها بیمارانی هستند که در ابتدا با سیر ملایم بیماری آنها شروع شده و به مرور پیشرف میکنند.

وی با توجه به دسته اول مشمول این بیماری ادامه داد: برای این دسته از بیماران راه های زیادی برای درمان کشف نشده بود تا این که یک سال قبل داروی مفیدی برای آنها کشف شد و از آن پس تا حدود زیادی از نگرانی این بیماران کاسته شد.

این متخصص مربوطه با اشاره به دسته دیگری از بیماران ام اس، خاطرنشان کرد: دسته دیگر بیماران افرادی بودند که در دوره های مختلف زندگی با عود بیماری روبرو بودند این دسته از بیماران در برخی زمان ها هیچ علامت خاصی نداشتند و مغز میتوانست این بحران های مقطعی را جبران کند اما از آنجایی که برخی از بیماران در زمان های بهبود خود را از مصرف دارو بی نیاز میدیدند لذا همین مساله موجب میشد مغز را در زمان های بهبود تنها گذاشته و دارو مصرف نکند و به همین علت با گذشت زمان دیگر مغز قادر به باز سازی ننبوده و افراد با مشکلات مختلفی مواجه میشوند.

درمان-بیماری-ام-اس-با-طب-سوزنی

وی از بیماران خواست در صورت مشاهده گز گز در اندام ها که بیش از بیست و چهار ساعت طول بکشد حتما پیگیر موضوع باشند چرا که این مساله میتواند یکی از علایم ابتلا به ام اس باشد.

دکتر عظیمی در عین حال تاکیید کرد: وجود علایم گز گز که طولانی مدت نباشد نشان ابتلا به ام اس نیست.

متخصص بیماری های مغز  و اعصاب گفت: وقتی بیماری با این علامت مراجعه کند بعد از گرفتن شرح حال نسبت به معاینه اقدام میشود و از آنجا که برخی دیگر از بیماریها مثل بیماریهای مفصلی و رماتولوژی  یا برخی عفونت ها نیز میتواند  موجب این بیماری شود لذا گام بعدی گرفتن ام آر ای  و در کنار آن انجام تست های آزمایشگاهی میباشد.

وی انجام روش های دیگر از جمله گرفتن مایع مغزی نخاعی را راه دیگر تشخیص دقیق بیماری ام اس برشمرد و بیان کرد: روش دیگر گرفتن نوار چشم میباشد که میتواند مشخص کننده التهاب در مغز باشد.

وی ادامه داد: با وجود این بیماری بسیاری از افراد نگران محدود شدن در زندگی باوجود بیماری  ام اس میباشند در حالی که ام اس موجب ناتوانی در زندگی نیست و فقط در افراد محدودی موجب کم شدن فعالیت افراد میشود دوم حساسیت داشتن برخی از این افرا به گرما میباشد اما اگر این بیماران خواب و استراحت کافی نیز داشته باشد به مشکلاتی برنخواهد خورد پس اگر در محیط کار به طور کافی استراحت نیزفراهم شده و از گرما ی محیط کار پرهیز شود بیماران ام اس مشکل خاصی نخواهند داشت.

دکتر عظیمی در رابطه با نگرانی هایی که بیماران در خصوص کم تحرکی دارند، افزود: بیماران ام اسی نگران مشکلات ناشی از این بیماری نباشند چرا که با آگاهی کافی از این بیماری بیمار قابلیت زندگی معمولی و حتی انجام کار می باشند.

وی مصرف منظم دارو به طور منظم را بسیار مهم برشمرد و گفت: اگر بیماران ام اس حس کنند حالشان هم خوب است نباید دارو را قطع کنند.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.