سرویس: اخبار شهرستان 23:30 - شنبه 25 اردیبهشت 1395

به دنبال بارندگی های اخیر در نصرآباد؛

ضرورت تکمیل سد خاکی نصرآباد پس از سه سال کنگ زنی/ اقدام شهرداری در ذخیره روان آب تحسین برانگیز است

شهر نصرآباد پر جمعیت ترین شهر جرقویه است که در غربی ترین نقطه شرق اصفهان واقع شده و به علت موقعیت خاصی که دارد در مسیر آبراهه های زیادی قرار دارد و هیچ رودخانه ای ازآن عبور نمی کند و می طلبد تا سد خاکی به زودی به بهره برداری برسد.

به گزارش اصفهان شرق، در پی هر بارندگی ورود آب از بالادست و مسیرهای مختلف باعث جاری شدن سیلاب در معابر اصلی و ورود آب به منازل و ورود خسارت به شهروندان این شهر می شود.

IMG_20160510_181534

بر همین اساس و به علت ضرورت امر و اهمیت موضوع با پیگیری های صورت گرفته سال های گذشته طرح جامع دفع آب های سطحی این شهر به تصویب رسیده و در وزارت کشور تایید شده و علیرغم گذشت چند سال از تصویب و تایید این طرح اعتباری برای اجرای این پروژه مهم اختصاص نیافته است؛ که انتظار می رود مسوولان عنایت ویژه ای به این موضوع داشته باشند و نسبت به تامین و اختصاص اعتبار برای اجرای این پروژه مهم و ضروری اقدام نمایند تا شاهد کاهش معضلات و مشکلات و ورود خسارت به شهروندان این شهر محروم باشیم.

تصاویر زیر گوشه ای از مشکلات ناشی از بارندگی های اخیر در این شهر و مسیر روان آب ها که به شهر وارد می شوند را نشان می دهد که خود سندی گویا برای اثبات ضرورت تسریع در اختصاص بودجه و اجرای این پروژه می باشد.

 

*کارگاه خیاطی اولین اقدام عملیاتی مردم نصرآبادی

11 فروردین بود که کارگاه خیاطی یاس با پیگیری های امام جمعه محبوب و پر تلاش شهر نصرآباد افتتاح شد و اقتصاد مقاومتی در همان روز های اول سال در حوزه اقدام و عمل در این شهر عرض اندام نمود.

آماده سازی برخی فضاها و زیرساخت ها و ایجاد جذابیت و رغبت از دیگر کارها در این راستا بود که توسط شهرداری به ثمر نشست.

برگزاری دو جلسه مفید و موثر کارگروه اقتصاد مقاومتی با خروجی مطلوب از دیگر اقدامات صورت گرفته در زمینه اقتصاد مقاومتی در نصرآباد به شمار می آید.

*کشت مکانیزه سیفی جات توسط کشاورزان

کشت مکانیزه محصولات از جمله جو و گندم و سیفی جات  توسط کشاورزان نصرآبادی که تا 90 درصد میزان مصرف آب نسبت به شیوه سنتی را کاهش می دهد و امکان افزایش میزان کشت با آب موجود را تا 10 برابر افزایش می دهد، از جمله کارهایی است که نصرآبادی ها در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام داده ان و در جریان سفر اعضای شورای اسلامی شهرستان اصفهان به نصرآباد گزارش آن منتشر شد.

اما ابتکار زیبا و جالب دیگر مهار روان آب ها و ذخیره سازی آنها برای بهره گیری در آبیاری فضای سبز و حوزه کشاورزی است، که در این شرایط کم آبی و بحران آب در استان بویژه در شرق اصفهان، اقدامی تحسین بر انگیز است.

شهرداری نصرآباد با ایجاد خاکریز در مسیر رودخانه فصلی در جنوب شهر ، که خارج از محدوده و واقع در حریم شهر است، توانست حجم زیادی از آب را ذخیره نموده و دریاچه زیایی در کنار شهر ایجاد کند، تا هم شهروندان با حضور در کنار آن شور و نشاطی یابند و هم منبع آبی باشد برای آبیاری فضای سبز سطح شهر و هم مورد استفاده کسانی که با مشکل کمبود آب برای کشاورزی در مزارع یا باغچه منزل مواجه هستند.

IMG_20160511_190411

حجم آب زیادی که در پشت این خاکریز جمع آوری شده علاوه بر مزایای مزبور تاییدی است بر اهمیت و ضرورت تسریع در تکمیل سد خاکی نصرآباد، که 30 دی ماه 1393 با حضور استاندار محترم کلنگ آن به زمین زده شد و قرار است به یاری خدا و همت مسوولان اواخر سال جاری افتتاح شود.

این حجم آب زیادی که در اینجا پس از دو بارندگی زودگذر جمع شده نشان می دهد که اگر سد نصرآباد تکمیل و ان شاء الله باران های خوبی ببارد، سد به صورت کامل  آبگیری و اهداف مورد نظر به ویژه در بخش کشاورزی و رونق اقتصادی و تسریع در تقویت اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.

با انتشار تعدادی از تصاویر این دریاچه زیبا که با تجمیع روان آب های ناشی از بارندگی های اخیر ایجاد شده همه علاقمندان را به دیدن از این محل دعوت می کنیم.

ان شاء الله شهرداری نصرآباد در ادامه تلاش های قبلی، علاوه بر محل آب گیری تانکر ها، به قسمت های دیگر ساحل این دریاچه هم سر و ساماندهی بدهد، تا مردم به راحتی به قسمت های مختلف این دریاچه دسترسی داشته باشند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.