سرویس: اجتماعی 11:19 - یکشنبه 26 اردیبهشت 1395

جامعه شناس و استاد دانشگاه:

والدین آسیب های شبکه های اجتماعی را به فرزندانشان گوشزد کنند/اعتیادی به نام شبکه های اجتماعی در کمین جوان و نوجوان عصر حاضر

جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: والدین باید نوجوانان و جوانان خود را نسبت به عوارض و ناهنجاری‌های شبکه‌های اجتماعی آگاهی دهند.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از دانا، علی اردستانی در گفت و گو با خبرنگار قومس گفت: دنیای امروز با تغییرات مستمر پیش می‌رود و اگر یک لحظه بایستید و نگاهی به اطراف خود بیندازید، متوجه خواهید شد تمام اتفاقات مرتبط با زندگی روزمره شما نسبت به یک‌دهه قبل تغییر اساسی کرده است.

وی افزود: شبکه‌های اجتماعی در دنیای کنونی محبوبیت زیادی یافته‌اند به گونه‌ای که اعضای آن با خویشاوندان، دوستان، همکاران و حتی افراد ناشناس رابطه برقرار می‌کنند؛ به عبارت دیگر، این شبکه‌ها به درون خانواده‌ها و زندگی خصوصی کاربران راه یافته‌اند، از این رو بسیاری از مناسبات انسانی افراد را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند.

این جامعه شناس بیان کرد: استفاده از وسایل ارتباط جمعی از هر نوع چه سمعی و چه بصری اگر در جهت بالاتر رفتن خلاقیت و دانش امروزی باشد بسیار مناسب و لازم برای هر جامعه است؛ اما در حالات دیگر که متأسفانه هم‌اکنون عده زیادی از جوانان به آن مبتلا شده‌اند، نوعی اعتیاد است که در نهایت فرد را دچار مشکلات روانی و جسمی کرده و این امر به تمام جامعه تسری پیدا خواهد کرد.
اردستانی برقراری ارتباط سریع و ایمن با کسی که در نقطه دیگری از کره زمین قرار گرفته است بسیار مفید محسوب می‌شود و حتی آن را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین مزایای اینترنت دانست و اذعان کرد: اما در شرایطی که اعضای خانواده در کنار یکدیگر قرار دارند بخش اعظم زندگی آنها به گشت‌وگذار اینترنتی اختصاص می‌یابد تا زمان اندکی برای گفت‌وگوی حضوری باقی بماند، این مساله می‌تواند اندکی نگران‌کننده باشد.

شبکه های اجتماعی خطری جدی برای دوام نهاد تربیتی خانواده

وی اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی کانون گرم و صمیمی خانواده‌ها را با چالش اساسی مواجه می‌کند که این امر در بلندمدت آسیب و تهدید جدی برای سلامت و دوام نهاد تربیتی خانواده است.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی به علت تنوع و جذابیتی که دارند، گرایش خانواده‌ها و نوجوانان و جوانان به سمت استفاده از آن بیشتر شده است، ادامه داد:این امر باعث شده که اعضای خانواده‌ها از هم دور باشند و به فضای عاطفی خانواده‌ها لطمه وارد شود و تضادها و اختلافات خانوادگی و جدایی و طلاق در جامعه افزایش یابد.

اعتیادی به نام شبکه های اجتماعی

اردستانی گفت: وابستگی روزافزون مخاطبان به شبکه‌های اجتماعی و صرف کردن زمان‌های طولانی در شبکه‌های اجتماعی، نوعی از اعتیاد اینترنتی به نام اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی را به وجود آورده است.

وی اضافه کرد:‌دراین میان به باور برخی فرهنگسازی در سطح کلان جامعه درباره این برنامه‌ها صورت نگرفته است و به تبع این مساله قشر جوان در استفاده سوء و نامعقول از این برنامه‌ها پیشتاز شده‌اند؛ چرا که آنها نسبت به دیگر اقشار جامعه تسلط بیشتری بر استفاده از این برنامه‌ها دارند، به همین دلیل حجم استفاده آنها بسیار قابل توجه‌تر است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نوجوان و جوانان بیش از دیگر گروه‌های سنی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، افزود: اگرچه در بسیاری از موارد والدین فعالیت آنها را زیر نظر می‌گیرند، اما فرزندان هم ترجیح می‌دهند در مورد نوع فعالیت‌های خود توضیحی به آنها ندهند و این رفتارها موجب می‌شود حریم شخصی در بسیاری از موارد به خطر بیفتد.

اردستانی متذکر شد: کودکان بدون آنکه از عواقب فعالیت‌های اجتماعی خود در اینترنت مطلع باشند، عکس‌های شخصی‌شان را با دیگران به‌اشتراک می‌گذارند، درباره تاریخ سفر خود و اعضای خانواده توضیح می‌دهند، اطلاعاتی را در مورد شغل و میزان درآمد والدین منتشر می‌کنند و در مجموع مواردی را به‌صورت عمومی ارایه می‌دهند که می‌تواند عاملی برای تهدید حریم شخصی آنها باشد.

شبکه های اجتماعی تبدیل به بزرگترین عامل زیر پاگذاشتن حریم شخصی شده اند

وی گفت: شبکه‌های اجتماعی این روزها به یکی از بزرگ‌ترین عوامل برای زیرپا گذاشتن حریم شخصی تبدیل شده‌اند ‌و والدین همواره نگران آن هستند که امنیت فرزندشان به‌واسطه حضور در این فضا دچار مشکل نشود.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه افزود: فرزندان جدا از اینکه در چه گروه سنی قرار دارند، همواره می‌توانند با این تهدیدها مواجه شوند و خطرات اجتماعی در فضای مجازی آنها را تهدید کند.

اردستانی با تأکید بر اینکه باید نگاه آسیب‌شناسانه به شبکه های اجتماعی داشت، افزود: عده بسیاری از مردم نحوه صحیح استفاده از اینترنت، تلفن همراه، وی‌چت و تلگرام را بلد نیستند؛چرا که فضای آنها برای جوانان جذاب است و آنها دائم پیام‌های گوناگون را کپی کرده و برای یکدیگر ارسال می‌کنند و این ارسال‌های مداوم یعنی ویران کردن وقت جوانان، بسیاری از جوانان اینچنین کل ایام سال خود را هدر می‌دهند.

وی گفت:‌ در این گستره اجتماعی خانواده‌ها برای آنکه بتوانند فرزندان خود را از آسیب‌های عصر ارتباطات محافظت کنندو شیوه صحیح استفاده از این وسایل  را باید مورد توجه جدی قرار دهند وباید نوجوانان و جوانان خود را نسبت به عوارض و ناهنجاری‌های این شبکه‌ها آگاهی دهند؛ چرا که جزو یکی از مهم‌ترین  مسئله های آسیب های اجتماعی در عصر امروزی است که باید به آن توجه جدی شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.