سرویس: دین و اندیشه 17:20 - شنبه 25 اردیبهشت 1395

مدیر چندرسانه‌ای رادیو؛

ماه رمضان با اپلیکیشن های رادیویی همراه باشید

بر همین اساس برنامه‌ریزی بلندمدت در رادیو انجام شده است. قدم اول، راه‌اندازی نسخه یک اپلیکیشن رادیو بود که مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت. در سکوهای اندروید و IOS نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر این اپلیکیشن را نصب کردند.

به گزارش اصفهان شرق، معاونت صدای رسانه‌ ملی با هدف احترام به نیاز مخاطبان در فضای مجازی، از نسخه دو اپلیکیشن ایران‌صدا رونمایی کرده و آن را به مخاطبان و شنوندگان رادیو تقدیم می‌کند.

علاقه‌مندان و شنوندگان رادیو می‌توانند از طریق این نسخه علاوه بر امکانات نسخه قبلی، به امکانات دیگری نیز دسترسی داشته باشند.
علاقه‌مندان می‌توانند نسخه جدید اپلیکیشن ایران‌صدا را از طریق سایت iranseda.ir دریافت و آن را در تلفن همراه خود نصب کنند و با کمترین هزینه و بهترین کیفیت برنامه‌های متنوع شبکه‌های رادیویی را بشنوند.

ضمن ‌این‌که مخاطبانی که نسخه یک این اپیلیکیشن را در اختیار دارند، می‌توانند با به‌روز کردن به این امکان دسترسی داشته باشند.

به همین بهانه با مهدی شاملو، مدیر چندرسانه‌ای معاونت صدا به گفت‌وگو نشستیم.

بازتاب مخاطبان از راه‌اندازی نسخه اول اپلیکیشن رادیو تا به امروز چگونه بوده است؟

صدای جمهوری اسلامی ایران با هدف احترام به نیاز مخاطب در فضای مجازی و دیجیتال مسیر تازه‌ای را در رادیو آغاز کرده است تا در این فضا بتواند خدمات و محتوای خوبی را ارائه کند.

بر همین اساس برنامه‌ریزی بلندمدت در رادیو انجام شده است. قدم اول، راه‌اندازی نسخه یک اپلیکیشن رادیو بود که مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت. در سکوهای اندروید و IOS نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر این اپلیکیشن را نصب کردند.

همچنین از طریق وبسایت طی روز مراجعه‌کنندگان زیادی داریم و مخاطبان در مقاطع مختلف زمانی از این اپلیکیشن استفاده کردند، حتی در مقاطع حساس استفاده کاربران بیشتر شده است.

به عنوان مثال لحظه سال تحویل میزان استفاده از اپلیکیشن حدود ۹ برابر شده بود و این نشان می‌دهد مردم در مسافرت علاقه‌مند بودند لحظه سال تحویل را با رسانه همراه شوند.

البته ما در ابتدای راه هستیم و می‌توانیم با بهره بردن از ظرفیت رادیو، اقدامات دیگری برای مخاطبان فهیم و کاربران رادیو داشته باشیم.

نسخه ۲ اپلیکیشن رادیو با چه هدفی راه‌اندازی شده و چه امکانی در اختیار کاربران قرار می‌دهد؟

نسخه جدید یا نسخه ۲ اپلیکیشن رادیو با چند تغییر و امکان جدید در سالروز تاسیس رادیو یعنی چهارم اردیبهشت امسال رونمایی شد و همراه با نسخه اول در اختیار مخاطبان قرار گرفت. سه امکان مشخص و واضح در نسخه جدید اضافه شده است.

امکان دسترسی به آرشیو برنامه‌ای شبکه‌های رادیویی، امکان دسترسی به آرشیو زمانی شبکه‌های رادیویی، بهبود ظاهر گرافیکی نرم‌افزار و استفاده بهینه از اینترنت، امکان دریافت فایل صوتی آرشیو برنامه‌ها و امکان ماشین زمان به مدت یک ساعت از زمان حال (ذخیره محتوای صوتی برنامه‌ها تا یک‌ساعت از زمانی که مخاطب برنامه موردنظر را متوقف کرده است) از مهم‌ترین ویژگی‌های نسخه ۲ اپلیکیشن ایران صداست.

نسخه ۲ اپلیکیشن به لحاظ صدا و آرشیو برنامه‌ای ارتقای کیفی داشته است.

مخاطبان چگونه می‌توانند نسخه جدید را دریافت کنند؟

افرادی که نسخه یک اپلیکیشن را دارند، در اندروید پیام به‌روزرسانی را برای نسخه جدید دریافت کرده‌اند، اما نسخه IOS نیازی به به‌روزرسانی ندارند؛ زیرا به شکل خودکار به‌روز شده است.

افرادی که نسخه یک را ندارند، می‌توانند برای دریافت نسخه یک و ۲ به سایت iranseda.ir مراجعه و این اپلیکیشن را در تلفن همراه خود نصب کنند.

ما ایام رحلت را در خردادماه و ماه رمضان پیش‌رو داریم. آیا برای این ایام قرار است کار ویژه‌ای انجام دهید؟

رادیو برای ایام رمضان برنامه‌های مناسبی خواهد داشت و از طریق این اپلیکیشن سعی می‌کنیم به شنوندگانی که نتوانستند به برنامه‌های مورد علاقه‌شان گوش بدهند، کمک کنیم تا بشنوند.

همچنین بزودی نسخه ۳ رادیو درخواستی را راه‌اندازی می‌کنیم. در این نسخه مستقل از آرشیو زمانی، قطعات و بسته‌های صوتی را به درخواست مخاطبان منتشر خواهیم کرد.

برای مثال مخاطبان در ایام ماه رمضان تمایل دارند در سحرگاه دعای ابوحمزه ثمالی را با صدای یکی از ده مداحی که این دعا را خواندند، بشنوند. بنابراین از طریق این اپلیکیشن قابلیت انتخاب دارند.

نسخه ۳ در شش ماه ابتدای سال راه‌اندازی می‌شود؟

تلاش می‌کنیم برای اول تابستان این نسخه را برای کاربران فراهم کنیم.

پیش‌نیاز این اپلیکیشن داشتن اینترنت پایدار است. برای این که کاربران در این زمینه دچار مشکل نشوند، چه اقدامی انجام داده‌اید؟

همان‌طور که تاکید کردید پیش‌نیاز اپلیکیشن، داشتن اینترنت پایدار برای مخاطبان است تا بتوانند از این طریق رادیو را بشنوند. ما در چند ماه اخیر اقدامات زیرساختی انجام دادیم تا این دسترسی سهل‌تر شود.

به همین دلیل زیرساخت و تجهیزات در مراکز زیرساختی مخابرات را که محل اتصالات تمام شبکه‌های اپراتورهای موبایل است، نصب کردیم و بخشی از سرور را منتقل کردیم تا این دسترسی سهل‌تر شود و مخاطبان بتوانند با اینترنت حداقلی به آن دسترسی داشته باشند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.