سرویس: تولیدی » گزارش میدانی 11:17 - دوشنبه 23 دی 1392

گزارش اختصاصی:

عمار در شرق اصفهان بی کس بود

قطار جشنواره عمار هر چند در نقطه نقطه ی کشور توقف داشت اما عوامل بسیاری موجب شد تا شرق اصفهان را از حضور فعال در این قافله ی فرهنگی محروم کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اصفهان شرق:

عمار کیست یا کجا می بایست در جستجوی اهداف بلندش بود؟

چهارمین جشنواره فیلم عمار شنبه ۱۴ دی ماه ۹۲ در تالار سوره اصفهان با سخنرانی حجت الاسلام حاج شیخ علی رهبر با هدف نفوذ کردن به آحاد مردم جامعه و در کنار هم قرار گرفتن همه اقشار برگزار شد. آن روز هم برخی آغاز غریبانه ای را برایش به تصویر کشیدند.

اما امروز و در راستای برگزاری اختتامیه ی این جشنواره به وضوح از کوچه پس کوچه های شرق اصفهان می شنویم که عمار که بود و چه زمان افتتاح شد که حال مراسم وداع با آن را می بایست مشاهده کنیم.

مقصر کیست و چه کسانی می بایست به فراخوان جشنواره عمار و عدم حضور مردم شرق اصفهان  پاسخ مثبت می دادند.

قضاوت در راستای حضور کم رنگ مردم فرهنگ دوست شرق اصفهان به این سادگی نبود، مردمی که حضور خود را در میدان ژاله ی تهران تا شلمچه ی خوزستان و حضور فعال در بانه کردستان و حال صبر به بخل آسمان در شناسنامه ی ایران ثبت کردنند.

 به همین منظور گفتگویی را با دبیر کل جشنواره عمار استان اصفهان داشتیم.

معین مومنیان عموم مردم را مخاطبان اصلی فیلم عمار دانسته و بیان نمود:  با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری موثرترین کار در عرصه ی فرهنگی ساخت فیلم می باشد و در این راستا جشنواره عمار براساس به تصویر کشیدن فیلم هایی با موضوعات اسلامی قدم برداشت.

معین مومنیان

 وی در پاسخ به بی رنگ بودن این جشنواره در شرق اصفهان، فرا خوان عمومی را در جهت حضور عموم مردم عنوان کرد و گفت: فراخوان این جشنواره از طریق رسانه برای دعوت از عموم مردم صورت گرفت، لیکن به دلیل نبود بودجه برای این جشنواره، حضور فعال در جشنواره می بایست از طرف خود مردم شروع می شد. در این راستا به منظور طرح این جشنواره پوستر و بنر برای شرق اصفهان تهیه دیدیم که متاسفانه در فراخوان از شرق اصفهان فردی اعلام آمادگی نکرد.

دبیر کل جشنواره عمار استان اصفهان به فرصت باقی مانده در جهت حضور در طرح اکران فیلم های مربوطه توسط هر شخص اشاره و بیان نمود: اکران فیلم های جشنواره به نوعی اعلام حضور در راستای جشنواره عمار می باشد و هر شخص می تواند با ارسال پیامک به شماره ی 30001801 صاحب اکران حتی در جمع خانوادگی باشد.

وی ایجاد دغدغه مندی در راستای کار فرهنگی و انقلاب اسلامی را عامل مهم اکران خواند و اظهار نمود: فیلم های این جشنواره منوط به یک نقطه ی خاص نیست، سینمای عمار از بالا شهرنشینان تا کپرنشینان را در بر می گیرد و اکران آن دغدغه هایی در رابطه با کار فرهنگی و انقلاب اسلامی توسط افرادی که با فضای سینما نا آشنا می باشند ایجاد می کند.

 صحبت های مومنیان دبیر کل جشنواره عمار در رابطه با عدم حضور مردمی از شرق اصفهان خود دغدغه ای اصلی برای ما شد، براین اساس علت این امر را در سطح شرق اصفهان و طیف کاری متفاوت جویا شدیم.

مدیر وبلاگ اعتراض ورزنه، از فعالان فضای مجازی شرق اصفهان با اشاره به نبود پوشش رسانه ای قوی در مطرح کردن این جشنواره گفت: پوشش رسانه ای ضعیفی در این مورد صورت گرفت، شاید در رسانه ی سیما در رابطه با جشنواره عمار برنامه هایی هر چند کوتاه اجرا شد ولی باید توجه داشت که در زمان پخش از سیما همه ی فعالان فضای مجازی موفق به دیدن این برنامه ها می شوند؟ نکته ی دیگر اینکه آیا نوع محتوایی این برنامه به طریقی صورت گرفته است که جوانان سیر کننده در فضای اینترنت را به سوی خود بکشاند؟

حق

وی با مهم خواندن سبک محتوایی مناسب در این جشنواره تصریح نمود: می بایست در رابطه با کار فرهنگی همه ی عرصه های فرهنگی را فعال کنیم و ابتدا در جهت محتوای مفید و مناسب با فرهنگ و رسوم مردم گام برداریم تا خود عامل جذب بالا و کشش جوانان را فراهم کنیم.

مدیر وبلاگ اعتراض طرح پرسش نامه در فضای میدانی کوچک و نظر سنجی از مردم را در به دست آوردن نتیجه ای بزرگ و علت عدم حضور عمار در شرق اصفهان و نقاط دیگر عنوان کرد.

شهبازی شهردار شهر هرند با توجه به ضعف انعکاس جشنواره عمار در شرق اصفهان با توجه به اینکه این جشنواره می تواند رویداد فرهنگی و زمینه ی ارتقا رشد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در بین مردم داشته باشد اظهار کرد : عدم ابزار و ساز و کار مناسب در شرق اصفهان دلیل ابتدایی در نپرداختن به این موضوع می باشد. 3 بخش شرق اصفهان (بن رود، جلگه و کوهپایه) فاقد اداره فرهنگ وارشاد به عنوان ناظر و متولی اجرایی این برنامه ها می باشند و این امور موجب می شود تا از این قافله ی فرهنگی بزرگ عقب بیفتیم.

شهردار شهر هرند

 وی با اشاره به مشکلات ویژه ای که در شرق اصفهان نسبت به سایر مناطق وجود دارد، بیان نمود: تفاوت مشکلات شرق با دیگر مناطق موجب تغییر نگرش افراد به مباحث دیگر می شود وهمین باعث میشود که گرایش مسئولین این مناطق بیشتر معطوف به مباحثی شود که دغدغه ی اصلی مردم در زمینه ی کشاورزی، بیکاری و مسائل معیشتی است.

شهبازی در ادامه با تاکید بر پرداختن به مسائل فرهنگی گفت: مسئولین می بایست توجه داشته باشند که در حل بسیاری از مشکلات ابتدا با فراهم کردن بستر فرهنگی متناسب با آداب و رسوم هر منطقه در حل مشکلات کوشش کنیم.

وی در پایان به 2 نکته ی مهم در زمینه ی روی آوردن افراد به این قبیل مسائل فرهنگی پرداخته و خاطر نشان کرد: تغییر در ساختار نرم افزاری در راستای تفکر مدیران و امکانات سخت افزاری به جهت اکران فیلم و در راس آن ایجاد اداره فرهنگ و ارشاد در منطقه می تواند در راستای هر چه بهتر برگزار کردن مسائل و بر نامه های فرهنگی مفید با شد.

عبدالله جمال پور رییس حوزه علمیه امام هادی شهر هرند با مهم خواندن این قبیل برنامه ها در سطح شرق اصفهان علت عدم حضور مردمی در این موضوع را بیان کرد و گفت: در ابتدا می بایست به این مساله توجه داشت که آیا تمایلی در جهت پرداختن به این امر فرهنگی در منطقه در بین نهادهای فرهنگی موجود بوده است و یا اینکه توانسته ایم اطلاع رسانی خوبی را در این رابطه در بین مردم داشته باشیم. برنامه های فرهنگی در بین دیگر برنامه ها مظلوم هستند و رسانه ها در جهت مطرح کردن آن دربین افراد ضعیف عمل کرده اند و این جشنواره از این امور مستثنی نیست.

پایان گزارش را در بین اقشار مردم دنبال کردیم ولی به وضوح و با پرسش هایی از سوی مردم در رابطه با عمار کیست جواب قاطعی در مظلوم بودن جشنواره عمار در شرق اصفهان به ما داد.

 حال مقصر اصلی در این رابطه کیست؟

قطعا نمی توان کسی را در این زمینه مقصر دانست زیرا صحبت مسئولان مربوطه در این گزارش گواه خوبی از آشنایی کامل این جشنواره از سوی آنان بود و دلایل آنها گویای این موضوع بود که برای عمارهای آینده عزم خود را جزم کنیم و بی روحی جشنواره چهارم عمار در منطقه شرق اصفهان را با فکر عمقی بر پیشنهادهای مطرح شده از سوی مسئولین در پنجمین دوره جشنواره عمار بر طرف کنیم تا  شاهد حضور فعال شرق اصفهان در آینده ای نه چندان دور باشیم.

 

 

همچنین بخوانید:

2 نظر در مورد “عمار در شرق اصفهان بی کس بود”

  1. امید گفت:

    واقعا جای سواله که چرا مردم شرق اصفهان اصلا در مورد این فیلم ها و جشنواره یه سوال هم نکردند

  2. ورزنه گفت:

    مدیر وبلاگ اعتراض کیه؟؟ اسم نداشت؟؟
    حتما منظورتون——- هستش؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.