سرویس: اقتصادی 11:32 - چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395

با سفر مجدد مسئولان بانکی کشور به قم؛

انتقاد دوباره مراجع عظام تقلیداز آشفته بازار بانک ها

عبدالناصر همتی رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها صبح دیروز در سفر یک روزه خود به قم با مراجع عظام تقلید دیدار کرد این در حالی است که مسئولان بانکی کشور طی ماه های اخیر چندین بار با مراجع عظام تقلید دیدار کرده اند و هر بار نیز با انتقاد آنها نسبت به سیستم بانکی کشور مواجه شده اند.

به گزارش اصفهان شرق، عبدالناصر همتی رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها و مدیرعامل بانک ملی ایران صبح دیروز در سفر یک روزه خود به قم با تعدادی از مراجع عظام تقلید قم دیدار کرد وی یکی از اهداف مهم سفر خود را استفاده از راهنمایی های بسیار خوب مراجع عظام تقلید در خصوص سیستم بانکی کشور بیان کرده بود.

باید از راه اندازی مؤسسات مالی و اعتباری جلوگیری شود

وی در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی به ارائه گزارشی از عملکرد بانک ملی ایران در طول چند سال گذشته پرداخت و همچنین توضیحاتی را نیز در خصوص سیستم بانکی کشور داده بود.

در این دیدار که عصر روز گذشته برگزار شد آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد:بخش اعظم مشکلات مردم باید با استفاده از سیستم بانکی برطرف شود و این سیستم باید در خدمت مردم باشد.

این مرجع تقلید دو اشکال بزرگ را به بانک ها وارد ساخت و گفت:یکی این است که بانک‌ها در خدمت سرمایه داران هستند و نسبت به ضعفا بی توجهی می‌کنند و دیگری اینکه بیشتر به فکر افزایش سرمایه خود هستند و مرتبا شاهد افزایش شعب بانک‌ها هستیم.

وی همچنین برخی از کارهای بانک ها را به خیانت تشبیه کرد و ابراز داشت:برخی می‌گویند بانک‌ها در پیگیری اخذ وام تأخیر می‌اندازند برای افزایش بدهی، تا وثیقه‌ها را به طور کامل جلب کنند، اگر اینطور باشد این خیانت به مردم است.

وی جریمه تأخیر را یکی از معضلات سیستم بانکی دانست و با تأکید بر ضرورت جلوگیری از اخذ جریمه تأخیر، به رشد مؤسسات مالی و اعتباری اشاره و خاطرنشان کرد: باید از راه اندازی این موسسات مالی و اعتباری جلوگیری شود، برخی پول می‌دهند و موسسه می‌زنند باید جلوی این کار گرفته شود.

اگر می‌خواهید به مردم خدمت کنید ربا را از بانک‌ها حذف کنید

علاوه بر این،یکی دیگر از دیدارهای مهم روز گذشته همتی دیدار با آیت الله نوری همدانی بود،این مرجع تقلید نیز در این دیدار به فلسفه به وجود آمدن بانک ها از نظر اسلام پرداخته و گفت:باید از ابتدا در فعالیت‌های خود متوجه فرامین اسلامی باشیم نه اینکه برنامه‌ای اجرا شود بعد سراغ اسلام برویم.

وی با تاکید بر اینکه از نظر اسلام ربا در هر جنبه‌ای گناه بزرگ و موجب سقوط و انحطاط است، افزود: بانک‌ها از ربا باید به شدت احتراز کنند با وجود این غربی‌ها بانک‌ها را براساس ربا ایجاد کرده‌اند و قرض می‌دهند و سود می‌گیرند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: در اسلام کسی که قرض می‌دهد اجازه گرفتن بیشتر از آن را ندارد اما این  امر به ندرت از غرب به کشور ما هم وارد شده، ضرر این کار این است که اسلام می‌خواهد پول در برابر کار باشد نه در برابر پول و پول باید در صنعت و تولید و زراعت به کار گرفته شود و اشتغال و عمران و آبادی ایجاد شود که ربا از آن جلوگیری می‌کند.

آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه اگر قوانین اسلام عملی شود فقر ریشه کن می‌شود، تصریح کرد: دیرکرد نیز در اسلام حرام است، اگر من قرض گرفتم، جریمه تاخیر در ادای دین یک نوع ربا است و حرام است و جایز نیست. اگر می‌خواهید به مردم خدمت کنید ربا را از بانک‌ها حذف کنید.

مردم نباید در باز پرداخت تسهیلات دچار آسیب شوند

در عین حال همتی با یکی دیگر از مراجع تقلید قم یعنی آیت الله علوی گرگانی نیز دیدار کرد،در این دیدار این مرجع تقلید بر مسائل اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل پرداخت و گفت:باید به دنبال افروختن چراغ کم فروغ تولیدی‌هایی نیمه تعطیل باشیم تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

وی همچنین با پرداختن به مسائل مهم بانکی گفت:باید به دنبال راهکاری باشید که در مقابل تسهیلاتی که به مردم داده شده است، در باز پرداخت آن مردم دچار آسیب نشوند.باید بازپرداخت تسهیلاتی که مردم و دولت به بانک ملی دارند با ایجاد راهکاری مناسب تضمین شود،همچنین باید قانونی مصوب شود که الزام به وصول باشد تا بانک‌ها نیز دچار مشکل نشوند.

همچنین رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور و جمعی از مدیران بانک ملی ایران با آیت‌الله وحید خراسانی و آیت‌الله موسوی اردبیلی نیز دیدارهایی را داشتند که در این دیدارها به ارائه گزارش هایی در خصوص مشکلات بانک ملی وسیستم بانکی کشور پرداختند.

تمامی این دیدارها در حالی انجام شده است که مراجع عظام تقلید در گذشته نیز چندین بار با مسئولان بانکی کشور دیدارهایی را انجام داده اند و در این دیدارها در  اظهارات صریحی بر ربوی بودن بانک ها تاکید داشته و گفته اند: دیرکرد بانک‌ها حرام و ‌رباخواری است؛ جلوی رواج آن باید گرفته شود چرا که  کسانی که از روی عدم توانایی مالی قادر به پرداخت بدهی خود به بانک نیستند خلافی نکرده اند.

بر خلاف تمامی تاکیدات مراجع تقلید هنوز سیستم بانکی کشور با تغییرات خاصی روبرو نشده است و بانک مرکزی نیز تنها حرف از تغییر می زند و در عمل کاری نمی تواند انجام دهد،از طرفی این گفتگو های مسئولان بانکی موضع مراجع تقلید را نسبت به مسائل بانکی و مشکلات مردم تغییر نداده و همچنان این نوع سیستم بانکی مورد انتقاد است.

دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.