اصفهان شرق

پس از یهودیان نوبت به مسلمانان رسید!/ برنامه چین برای غذای مسلمانان چیست؟

کدخبر: 101507
1395/02/21 در ساعت 08:45

به گزارش اصفهان شرق، بعید است در مکه و مدینه گشت و گذار کنید و جایی باشد که جنس چینی در آن پیدا نشود. ساخت چین، از لباس تا جانماز و چای را فرا گرفته و کوچک و بزرگ با آن زندگی خود را سر می کنند.اما یکی از بزرگترین بازارهای عربستان که از دست چین جان سالم به در برده بازار مواد غذایی است. عربستان بیش از ۹۰ درصد مواد غذایی خود را از خارج از کشور وارد می کند. بیسکویت را از اروپا، روغن پخت و پز را از مالزی و ماهی را از تایلند.

اما چرا چین تاکنون نتوانسته بازاری به این بزرگی را تصرف کند؟ عمده ترین دلیل این مسئله، لزوم حلال بودن مواد غذایی عربستان است. ژانک هونگی، رئیس یکی از شرکت های تولید کننده غذای حلال در شمال چین می گوید: مکه مرکز جهان اسلام است و اگر بتوانیم به بازار مواد غذایی آن ورود کنیم، اعتماد جهان اسلام را به دست خواهیم آورد و آنگاه ورود به بازارهای کشورهای اسلامی آسان تر خواهد شد.
اعتماد؛ مهم ترین واژه به کار رفته در سخنان این مدیر تولیدی است. او می گوید مسلمانان باید از توانایی چین برای تولید مواد غذایی حلال مطمئن شوند.

بازار مواد غذایی حلال در دنیا بالغ بر ۶۵۰ میلیارد دلار درآمد دارد و علی رغم فشار دولت چین به کارخانه ها، این کشور فقط یک دهم درصد آن را در اختیار گرفته است.این بازار طی چند سال آینده به ۱.۶ تریلیون دلار خواهد رسید؛ چرا که رشد جمعیت در جوامع مسلمان بیش از هر جای دیگری در جهان است. از طرفی رشد شهرنشینی باعث شده است که مسلمانان ترجیح دهند به جای تولید مواد غذایی به خرید آن مبادرت ورزند.

چین در سال های گذشته تلاش کرده بود تا بازار مواد غذایی یهودیان (کوشر) را به دست آورد. در اواخر سال ۲۰۰۵ این کشور سریع ترین رشد صادرات کوشر به دیگر کشورها را به دست آورد تا جایی که ۵۰۰ کارخانه مخصوص تولید غذای یهودیان در این کشور ساخته شده و نیمی از مواد غذایی صادر شده از چین به آمریکا، کوشر بود. نکته جالب تر اینکه چین در حالی این گونه کارخانجات کوشر را گسترش داد که جمعیت یهودی قابل اعتنایی در این کشور وجود ندارد.

اما درباره مسلمانان این موضوع متفاوت است و چین اقلیتی ۲۳ میلیون نفری از مردم مسلمان را دارد. اگر چین بخواهد کارخانجات مواد غذایی حلال خود را گسترش دهد، لاجرم باید این کار را در شهرهای مسلمان نشین انجام دهد. مساجد این شهرها در کنار رستوران های حلال و روسری هایی که بر سر زنانش است، چهره ای کاملا اسلامی به آن داده است؛ حتی علائم رانندگی این شهرها نیز به دو زبان چینی و عربی نوشته شده است.
یکی از دلایلی که چین تاکنون نتوانسته در بازار حلال کشورهای اسلامی نفوذ کند رسوایی هایی بوده که در این زمینه داشته است. برای مثال در سال ۲۰۱۳ مقامات این کشور ۴۰ هزار پوند گوشت خوک را پیدا کردند که به اسم گوشت گاو فروخته می شد. همچنین برخی کمپانی ها اعتراف کرده اند که با برچسب های تقلبی مالزیایی نشان حلال محصولات خود را فروخته اند.
با وجود اینکه چین تاکنون نتوانسته اعتماد بازارهای مسلمانان را در حوزه مواد غذایی جلب کند؛ اما به نظر می رسد در غیاب شرکت های مسلمان برای تامین نیازهایشان، غیرمسلمانان در نهایت بر بازارهای مواد غذایی این کشورها تسلط پیدا می کنند.
فردا