سرویس: اجتماعی 11:30 - دوشنبه 20 اردیبهشت 1395

گذری که هر سی‌ و دو سال یکبار قابل‌ مشاهده است

اصفهانی ها نظاره گر سیاره «عطارد» می شوند

کارشناس رصد مرکز نجوم ادیب با اشاره به کج بودن مدار سیاره عطارد به دور خورشید اظهار کرد: رویداد گذر عطارد از مقابل خورشید سی‌ودو سال دیگر در ایران قابل‌مشاهده است و امروز مردم اصفهان می توانند شاهد این رویداد نجومی باشند.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز، عرفان احمدی در مورد ویژه‌برنامه رصد گذر سیاره عطارد گفت: این گذر هر سی‌ و دو سال در ایران قابل‌مشاهده است.

وی بابیان اینکه گذر سیاره عطارد به‌ندرت اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: کج بودن مدار سیاره عطارد به دور خورشید عاملی است که مشاهده گذر این سیاره را در سال‌های طولانی قابل‌مشاهده می‌کند.

کارشناس آموزش مرکز نجوم ادیب اصفهان ادامه داد: صفحه مداری سیاره عطارد موازی با صفحه منظومه شمسی نیست و نسبت به مسیر حرکت زمین به دور خورشید یک کجی مداری دارد.

احمدی با اشاره به برنامه رصد گذر سیاره عطارد از مقابل خورشید گفت: برای عموم شهروندان اصفهانی یک برنامه عمومی و برای اعضای مرکز نجوم برنامه تخصصی در نظر گرفته‌شده است که از ساعت ۱۵ تا ۲۰ امروز دوشنبه در محوطه علم مرکز نجوم ادیب اصفهان اجرا می‌شود.

این کارشناس رصد افزود: اگر شرایط جوی مساعد باشد، ابزارهایی تدارک دیده‌شده که عموم مردم بتوانند به‌صورت مستقیم پشت تلسکوپ‌های مرکز حضور یافته و با فیلترهای مناسبی که برای این منظور مهیا شده است به‌صورت مستقیم این رویداد نجومی را مشاهده کنند.

احمدی زمان دقیق این رویداد قابل‌مشاهده در مختصات جغرافیایی شهر اصفهان را ساعت ۱۵ و ۴۱ دقیقه اعلام کرده است که تا غروب امروز در اصفهان قابل‌مشاهده است و پس از آن در کشورهای غربی ایران به‌صورت واضح می‌توانند این گذر را مشاهده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.